דני דנון
דני דנוןצילום: סיון פרג'

האו"ם עדיין לא פרסם גינוי לפיגוע הקשה שהיה בברצלונה אתמול (חמישי) ושגריר ישראל באו"ם דני דנון מעריך שהארגון יהיה חייב להוציא הודעה בנושא.

"מדובר בפיגוע קשה מאוד. זו עוד הוכחה שלטרור אין גבולות. הוא פוגע בירושלים, בברצלונה ובמקומות אחרים. העברנו את תנחומינו למשלחת הספרדית באו"ם. אני מניח שמועצת הביטחון תוציא בקרוב הודעת גינוי בעקבות הפיגוע הזה", הוא אומר בשיחה עם ערוץ 7.

לדברי דנון, "המסר שצריך לעבור הוא שיש להיאבק ביחד בטרור, נגד הקיצונים האיסלאמיים שפוגעים בעולם החופשי ולא מבדילים בין יהודים לנוצרים. הם יפגעו בכל מי שלא דבק בעמדה הקיצונית שלהם".

השבוע עסק דנון רבות בניסיונות לפגוע באירוע שמתכננת המשלחת הישראלית באו"ם לערוך, לציון 70 שנים להצבעה ההיסטורית שהביאה להקמת מדינת ישראל, בשנת 1947.

"חויתי על בשרי את המשמעות של תנועת ה-BDS. העברנו שני כנסים גדולים באו"ם בנושא, אני עוסק בכך רבות אבל מחוץ לאו"ם זו פעם ראשונה שחויתי את זה בעצמי. תיאמנו אירוע מרשים מאוד בבניין המקורי שבו התרחשה ההצבעה בכ"ט בנובמבר 1947. בעקבות לחץ של שונאי ישראל, גורמים פלסטיניים ותומכי ה-BDS, המוזיאון שבראשו עומדת גם תומכת בחרם, הודיע שהם לא מקבלים את ישראל. בשיחה בינינו אף אמרו לי שנוכל לקיים את האירוע מחוץ לבניין ולא בתוכו".

"הגבתי בחריפות ואמרתי שלא נאפשר את אפלייתה של מדינת ישראל. בעזרת הקהילה היהודית פעלנו בצורה נמרצת יחד עם מנהיגים של גופים שונים בארה"ב שהעבירו מסר - ולשמחתי יו"ר הועד המנהל של המוזיאון התקשר אלי, התנצל על ההתנהלות והבטיח שהוא ידאג באופן אישי שהאירוע יתקיים בצורה מכובדת - וכל מי שניסה לעכב בעדנו, לא ייקח חלק באירוע".

"אני הופתעתי", אומר דנון, "מהתגובה החריפה והמהירה של הקהילה היהודית ושל חברי קונגרס שיצאו ותמכו בעמדה שלי באופן מיידי. ברגע שהודעתי שאנחנו יוצאים למאבק, לא ידענו מי יבוא אחרינו ויצטרף למהלך. אבל ההתגייסות של אותם גורמים הביאה לשינוי ההחלטה האומללה שהתקבלה על ידי המוזיאון".

מה היה חלקה של מנהלת המוזיאון, שאינה ידועה כאוהבת ישראל?

"מנהלת המוזיאון ערכה ספר שעוסק כולו בשאלה כיצד לקדם חרמות נגד מדינת ישראל - דבר שהוא מקומם. לכן, בשיחה איתה, לא הסתרתי את עמדתי ואמרתי לה שעם כל הכבוד לעמדות שלה - לא ניתן לה להפעיל חרמות על ישראל כאשר מדובר במוסד ציבורי הממומן מכספי ציבור".

דנון התבקש להתייחס גם לדיווחים לפיהם מדינות ערב משקיעות מאמץ רב כדי לסכל את המהלך הישראלי לקחת חלק לראשונה במועצת הביטחון של האו"ם. "התפיסה שלי מתחילת דרכי באו"ם היא שאנחנו מדינה שווה שמתמודדת על כל תפקיד. הצלחתי לשבור את תקרת הזכוכית ונבחרתי לתפקיד יו"ר ועדת המשפט, זו הפעם הראשונה ששגריר ישראלי מכהן כראש ועדה באו"ם. בשנה הבאה אכהן כסגן נשיא העצרת ואנחנו צריכים לשאוף הכי גבוה שאפשר. אנחנו לא צריכים לחשוש. יש לנו הרבה מה לתרום באו"ם, גם במועצת הביטחון ואני מאמין שבסופו של דבר נקבל את המקום הראוי לנו במוסד הזה".