נתניהו ופוטין
נתניהו ופוטיןצילום: מארק ישראל סלם. פלאש 90. ארכיון

אתמול חזר ראש הממשלה מרוסיה, היום הוא נפגש את שליחיו של הנשיא האמריקאי טראמפ, ובתפר שבין שני המפגשים הללו שוחחנו עם השר זאב אלקין, שהיה היחיד מקרב שרי הממשלה ששותף למפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

כבר בפתח הדברים התבקש השר אלקין לחלוק תובנות מהמפגש, על אף שבראיון לתקשורת אמר הבוקר כי 'העובדה שמתייחסים אלינו בכבוד ברוסיה מתבססת על כך שמה שנאמר עם הנשיא הרוסי נשאר במפגשים ולא יוצא החוצה'.

אלקין שב ומצדד בעמדתו זו הדוגלת שהשארת הדברים שנאמרו בחשאי, ועם זאת אומר כי "ניתן לומר בקווים כלליים את העמדה הישראלי כפי שנאמרה בפתח המפגש. חידדנו את הדברים בתוך החדר עם ההשלכות של הדברים למדיניות הכללית".

לדברי אלקין אכן המעמד המיוחד לו זוכה ישראל וראש הממשלה נתניהו בקרמלין נובע מההקפדה על שמירת תכני השיחות מבלי להוציא אותם לתקשורת. "אכן התשובות של הצד הרוסי והשיח הוא מאוד כנה והקלפים פתוחים והדברים מתאפשרים כי מה שהיה בתוך החדש נשאר בתוך החדר.

''הרבה פעמים צריך לבחור בין הפיתוי לתפוס כותרת של רגע, אבל אז מאבדים את היכולת להשפיע על סוגיות קריטיות לביטחונה של ישראל, או שאתה עוצר את עצמך מהפיתוי לספר ואז אתה משיג תוצאות אמיתיות".

"כשמסתכלים על השנתיים האחרונות, במיוחד מאז שהרוסים נכנסו לסוריה, רואים שהוכחנו שיש תוצאות ברורות ורואים אותן בעין, ומה שזה מאפשר זה קשר פתוח וייחודי, שאולי אין למנהיג מערבי אחר יכולת לקיים שיח כזה עם הנשיא הרוסי. אני יכול להבטיח שגם הפגישה הזו אינה יוצאת מהכלל. גם לה יש תוצאות חשובות ונראה אותן בשטח. הפגישה הייתה מאוד בזמן ומאוד חשובה כי יש שינוי דרמטי בסוריה וצריך להיערך אליו ולבחון כללי משחק חדשים".

על השינוי הזה מסביר אלקין: "שינוי דרמטי זה קודם כל הניצחונות של אסד. פעם היו מומחים ישראלים שאמרו שאי אפשר לעשות מהחביתה הזו חזרה ביצה. הייתי סקפטי לגבי האירה הזו, ועכשיו רואים שאפשר, השאלה כמה כוח משקיעים במאמצים לעשות מהחביתה הזו ביצה.

''מתברר שאם מאוד רוצים אפשר. במציאות החדשה הזו האיראנים מזהים הזדמנות ובונים תכניות להתבסס בסוריה ולקחת את הפטרונות עליה, ולזה אנחנו לא מוכנים, ומול המציאות החדשה הזו שמתהווה אנחנו פועלים".

על דברי הפרשנות שנאמרו ביומן ערוץ 7 ולפיהם ישראל תיאלץ לקבל את הנוכחות האיראנית ובלבד שזו תהיה תחת פיקוח רוסי ומגבלות מסוימות, על כך אומר השר אלקין כי אין בכוונתו לשתף את הציבור בדברים שנאמרו בחדר הדיונים פנימה ואת הדברים הללו הוא משאיר לאחריותם של פרשנים בלבד.

ומה באשר ליום שאחרי תום הנוכחות הרוסית בסוריה? אלקין לא רואה את היום הזה קרוב "אני לא מתרשם שיש לרוסים כוונות לעזוב בטווח הנראה לעין. הם מתבססים שם בצורה משמעותית. יש להם נמל ימי כבר זמן רב והוא הולך ומתבסס".

ומכאן נשאל השר אלקין אודות הצפוי בפגישות עם האמריקאית והשיח אודות המו"מ המדיני עם הפלשתינים. אלקין מדגיש את הצורך לבצע הפרדה מוחלטת בין הזירה הסורית לזו הפלשתינאית ומציין כי בזירה הסורית קיים שיח ומו"מ אמריקאי-רוסי ולקראת שיח זה הבהירה ישראל את עמדותיה והאינטרסים שלה בזירה הסורית "ולכן קיימנו שיח אינטנסיבי גם עם האמריקאים וגם התקיים השיח עם הרוסים כהכנה לשיח העיקרי שאותו מקיימים הרוסים והאמריקאים".

על האפשרות של נתניהו להניח אלמנט כלשהו על שולחן המו"מ ובכך לאפשר לשליחיו של טראמפ מרווח גמיש יותר מול אבו מאזן, אומר אלקין "בסופו של דבר לא ראיתי שאבו מאזן שם משהו על השולחן. לכן אני חושב שכדאי לשליחים האמריקאים להפנות את עיקר השאלות שלהם למנהיג הפלשתינאי שלא מסתיר את כוונותיו מדבר על התקפות מדיניות נגד ישראל, על מהלכים שהוא מתכנן בזירה הזו, הוא משלם משכורות למחבלים, לא הפסיק את ההסתה.

''שום דבר מהדברים שהוא התבקש מהאמריקאים לא קרה, ולכן את השאלות הללו צריך להפנות אליו", מדגיש השר אלקין.