הפינוי ביצהר
הפינוי ביצהרצילום: הקול היהודי

בשעות הקטנות של יום שני בלילה הגיעו כוחות גדולים של משטרה ומג"ב במטרה להרוס בתים של שתי משפחות בגבעת 'קומי אורי' ביישוב יצהר.

לכוחות הצטרפה קבוצת נערים מראשון לציון, שהגיעו כעובדי קבלן משנה של המשטרה, והיו אמורים לסייע בפינוי תכולת הבתים טרם הריסתם.

על פי עדות של אחד הנערים שהגיעה לידי העיתון 'בשבע', מתברר כי הנערים, בגיל תיכון, הוטעו על ידי המעסיק ששלח אותם. בעוד הם חשבו כי נשלחו לעבוד בפינוי בתי ערבים שעומדים בפני הריסה, נדהמו לגלות כי הפעם הם נכנסים לבתים של משפחות מתיישבים יהודים בשומרון.

משכך, הביעו חלקם התנגדות להמשיך בעבודה או עשו אותה בעצלתיים, עד שפרשו והודיעו לממונה עליהם כי הם מבקשים לחזור לבתיהם.

צחי (שם בדוי) שעולה לכיתה י"ב, אחד הנערים שהשתתפו בפינוי, מספר כי הוא מגיע לעבודות הללו בדרך כלל באמצעות טלפון של חבר שמציע לו להצטרף לעבוד בפינוי. לדבריו, הוא אינו יודע להצביע על הגורם המעסיק שמעביר לו את התשלום בסוף העבודה. "עד עכשיו היו פינויים רק של ערבים, זה מה שאני יודע. הצבא סורק את הבית, אנחנו נכנסים ומוציאים את הרהיטים החוצה, ואז בא טרקטור ומפיל את הבית. אחרי זה הולכים הביתה וכל אחד מקבל את הכסף שלו".

אולם בפינוי שהיה השבוע, מספר צחי, העניינים התגלגלו אחרת: "התקשר אליי חבר ואמר: יש היום פינוי. אמרתי: כן, אני בא. הגענו לנקודת המפגש. אנחנו הנערים בראש שלנו יודעים שאנחנו הולכים לפנות ערבים, לא יהודים. התחלנו בנסיעה. הגענו לצומת תפוח, אנשי צבא לקחו אותנו ועלינו לגבעה כזאת.

"שאלתי את אחד החיילים: איזה פינוי זה, של ערבים? הוא אומר: לא, של נערי גבעות. שאלתי: מה זאת אומרת? הוא אמר: של יהודים שבנו בית ביישוב. אמרתי: אני לא מאמין, למה לא אמרת לי מהתחלה? לא הייתי בא!".

מרגע זה, אומר צחי, העבודה התנהלה על ידם בקושי רב, בשל הגילוי כי מדובר בפגיעה בתושבים יהודים: "עם כל זה שהוצאנו את הדברים, הוצאנו את זה בהכי צער שבעולם, הכי עוגמת נפש, לא הוצאנו את הדברים בכיף. בקושי עבדנו, כל שנייה רבנו עם מי שאחראי עלינו, בלגן ממש היה בגלל זה. פינינו בית וחצי, בקושי זזנו. עבדנו לאט, עבדנו בבאסה, רבנו איתו כל שנייה. אחרי זה עמדנו בצד, אמרנו שאנחנו לא רוצים לפנות את הבית. תביא את הכסף ובוא נלך".

דורשים לחקור. יוסי דגן
דורשים לחקור. יוסי דגןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מי שהחליט שלא לעבור על המקרה בשתיקה הוא ראש מועצת שומרון, יוסי דגן. במכתב ששלח השבוע לשר החינוך נפתלי בנט קרא דגן "להתערב באופן מיידי במחדל הזה", לחקור את הנוגעים בדבר ולגנות את התופעה בפה מלא. דגן פנה גם לשר לביטחון פנים בדרישה כי יבדוק מי האחראים להעסקת הנערים בעבודה מסוג זה.

"תלמידי התיכון הגיעו עם כוחות המשטרה כשהם מזדעזעים לגלות כי העבודה אליה הם נשלחו היא עקירת משפחות יהודיות מביתן", מתאר דגן במכתבו, "כשהבינו התלמידים במה דברים אמורים, תוך שהם נחשפים למראות קשים של פינוי, הכוללים אישה בחודש היריון מתקדם נישאת בכוח מביתה, ומראות פינוי ועקירה קשים שאין צורך לפרט אותם כאן, ביקשו התלמידים לעצור את עבודתם ולעזוב את המקום. אולם החיילים צעקו עליהם כדבריהם: 'לעבוד יותר מהר'".

דגן מותח ביקורת חריפה על שליחת התלמידים לעבודה מעין זו: "אף שמדובר בתלמידי תיכון בני 18, אין חולק כי מדובר בליקוי מאורות מוסרי וחינוכי, שליחת תלמידי תיכון לעבודה שמהותה לב הסכסוך הקשה הזה".

"זו שערורייה", אומר דגן, "נדהמתי כשהבנו שאכן המשטרה, על פי עדויות התלמידים, לכאורה גייסה כ15 תלמידים תושבי ראשון לציון לעסוק בפינוי בכוח ועקירת משפחות מביתם תחת הכותרת 'עבודה לחופש'. איפה הגבולות? איפה המוסר? גם אם הדבר הזה חוקי לחלוטין, אני בטוח שאין חולק שהוא מזעזע.

''אני פונה לשר החינוך בבקשה לבדוק את הנושא ולשר לביטחון פנים לחקור את הנושא לאלתר עד למציאת האחראים לתיאטרון האבסורד הזה שבו תלמידי תיכון נדרשים לקחת חלק בדבר מן הסוג הזה", אמר דגן.