בני נוער חוו פגיעה ברשת
בני נוער חוו פגיעה ברשתThinkstock

35% מבני הנוער בישראל חוו פגיעה כלשהי ברשת בשנתיים האחרונות - כך עולה מסקר של איגוד האינטרנט הישראלי, לקראת תחילת שנת הלימודים.

הסקר נועד לאפיין דפוסי התנהגות ברשת בקרב בני נוער בגילאי 7-18 ובוגרים, במטרה להמשיך ולהעמיד לרשותם כלים להתמודדות עם פגיעות ובריונות ברשת.

16 אחוז מבני הנוער שנפגעו דיווחו שחוו שיימינג, 13 אחוז חוו פריצה לחשבון, 9 אחוזים חוו הפצת תמונה מביכה או אישית, 6 אחוזים חוו התחזות ו-5 אחוזים חוו חרם. 17% מבני הנוער הודו כי השתתפו בפגיעה באחר ברשת.

62% מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו כי נתקלו בתוכן מיני ברשת; 42% מתוכם, דיווחו שנתקלו בתוכן מיני בפעם הראשונה לפני גיל 12. לא נמצא הבדל מובהק בין נערים ונערות בחשיפה לתכנים מיניים.

הסקר בדק גם את הרגלי הגלישה של הישראלים ומצא כי יותר מ-50% מהציבור - מבוגרים וצעירים - גולשים ברשת למעלה מארבע שעות ביום: 58% מבני הנוער ו-51% מהמבוגרים. גם עבור מבוגרים וגם עבור בני נוער האינטרנט משמש בעיקר לקשר עם חברים. מלבד זאת, בני נוער נוהגים לצפות בסדרות, לחפש מידע ולשחק. מבוגרים גם קוראים חדשות ועורכים קניות.

אורנה היילינגר, העומדת בראש המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט התייחסה לתוצאות הסקר ואמר כי "האינטרנט הוא זירה של ידע והזדמנויות, והילדים מתמודדים עם רכישת מיומנויות המתאימות למאה ה-21, גם בהיבט החברתי".

"גילויים של בריונות ברשת כמו שיימינג או הפצת תכנים פוגעניים הן תוצר של ההתנהגות של בני אדם, וזו מראה של מציאות החיים שלנו. אנו קוראים להורים ולסגל המחנכים בבתי הספר להיות פעילים במרחבים בהם הילדים נמצאים, תוך הפגנת מעורבות והכרות עם המתרחש בהם - אך מבלי לפגוע באוטונומיה שלהם ובפרטיותם", הוסיפה היילינר.

יובל חלביה, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית: "הרשת היא מקום חיובי ויש לעשות בה שימוש למטרות חיוביות ולא להשתמש בה לצורך בריונות, על כן אני קורא לבני הנוער לעשות שימוש אחראי בגלישה האינטרנטית, ולהימנע מבריונות פוגענית ברשת. בשנה הקרובה, מערך מועצות התלמידים והנוער ברחבי הארץ ישים דגש ויחדד את המסרים על הפחתת הבריונות ברשת ושימוש נכון ברשת".