יגאל להב (מימין) עם הנשיא ריבלין בקרני שומרון
יגאל להב (מימין) עם הנשיא ריבלין בקרני שומרוןPhoto by Mark Neyman/GPO

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, הוא אחד המתמודדים על ראשות מועצת יש"ע עם פרישתו של אבי רואה מהתפקיד. שוחחנו עמו על משמעויות התפקיד ועל סיכוייו לזכות בתפקיד.

בראשית דבריו מציין להב את החלטתה של מועצת יש"ע להקפיא את תהליכי הבחירה למשך שבועיים ולבחון המשכיות עם מועמד חיצוני שאינו ראש רשות מקומית או אזורית.

באשר להיגיון שבהחלטה כזו לבחור יו"ר לכלל המועצה שאינו צריך לעסוק בצרכים מוניציפאליים ויכול לקדם את ענייני כלל ההתיישבות הוא משיב ואומר כי אמנם "הגיון יש בכל דבר", אך גם כאן יש יתרונות וחסרונות לכל עמדה.

לדבריו כדי לבצע את הניהול באופן מקצועי וללא טרדות מוניציפאליות יש למועצת יש"ע מנכ"ל בשכר וזהו תפקידו, "לקדם את המדיניות שמתקבלת במועצת יש''ע". לעומת זאת, הוא אומר, "היו"ר מובל על ידי קהל והזיקה שלו צמודה וקרובה יותר וכך גם רוח ההתלהבות והיכולת לייצג את מגמות ההתיישבות כולה".

בדבריו מציין להב כי אמנם ליו"ר רשות יש פחות זמן אמנם כי הוא עסוק ברשות שלו, אך תקדימים מהצפון ומהדרום מלמדים על הצלחות דווקא במתכונת זו. "גם בגליל וגם בנגב וגם בעבר במועצ''ת ישע היו הראשים מתוך הרשויות ועשו תפקידם נאמנה". בהקשר זה הוא מזכיר כי "ברמת הגולן אלי מלכה עושה עבודה מדהימה שם, גם ברמה המקומית וגם ברמת האשכול של גולן והגליל העליון וכך גם בדרום".

כך או כך להב "מעדיף שהבחירה תהיה מתוך שיקול דעת ונחת. צריך לעשות הכול כדי למנוע קרע בתוך מועצת יש"ע", הוא אומר.

בהמשך הדברים נשאל להב עד כמה משמעותי תפקיד יו"ר מועצת יש"ע לתושב הפשוט, ובמענה הוא קובע כי אכן האזרח הרגיל אינו חש במשמעות התפקיד, אך "מי שמרגיש את הדברים אלו ראשי הרשויות. כשיש פרויקטים רוחביים כמו תשתיות ביוב, קידום תחבורה, מדיניות חוץ מול גורמי חוץ ועוד, כאן תפקידו להוביל תהליכים. בנוסף כאשר ראש רשות אחת נמצא במאבק המועצה מתגייסת לעזרתו. אם אלחם על הרחבת כביש לבד הדבר ייקח לי הרבה יותר זמן מאשר אם אני מגיע כנציג אשכול של ישובים".

באשר לאופן ייצוג עמדות ההתיישבות מול דיפלומטים ופרלמנטארים מהארץ ומחו"ל, אומר להב כי הדברים תלויים בשאלה העולה בכל דיון ודיון. "כשמדובר במשבר המים אנחנו מציגים את ההשלכות גם לפלשתינים, בנושא תחבורה את ההשלכות לזוגות צעירים. עולות בשיחות הללו שאלות משמאל ומימין. המותג של 'גוש דן מזרח' נולד כאן".

ומה לגבי עתיד ההתיישבות? להב אינו מביט רחוק מאוד כדי לראות תפנית של ממש. להערכתו השינוי הגדול יכול להתרחש כבר בעשור הקרוב, והמשמעות מבחינתו היא מיליון תושבים. לדבריו הגידול בישובו, קרני שומרון, בשלושים אחוזים בשנתיים יכול ללמד על פוטנציאל הגידול בכלל האוכלוסייה ביו"ש, בעיקר לנוכח המיקום הקרוב לגוש דן.

עוד נשאל אודות הסוגיה המדינית ועמדתו באשר לעתיד יו"ש והפתרון המדיני הדרוש. "מבחינתי יו"ש זו עובדה מוגמרת", הוא אומר ומציין: "אני זה שביקש להקים במועצת יש''ע ועדה מדינית. לא הוקדשה מחשבה מספיק במועצת יש"ע לטובת העניין.

''מהיום הראשון אני אומר שדרושה ריבונות מלאה על כל הישובים, ובהמשך נדבר על שטחי B ו-C. יכול להיות שצריכה להיות חשיבה שונה. ראינו לאן הובילה ההיפרדות ברצועת עזה. לא קמה מדינה פלשתינאית. לא יהיה נכון להגדיר דברים לפני שנקדיש לזה גרם של מחשבה.

''אם אבחר, אקים ועדה מדינית שתדון ותתווכח ותדון בין השאר בעתיד הפלשתינים שהם חלק מהמציאות כאן, אנחנו עובדים איתם והם ונמצאים כאן. חובה עלינו להקדיש לזה חשיבה יצירתית שונה. צריך למצוא לשם כך את הפרטנרים מהצד השני".

לקראת סוף הדברים נשאל להב אולי נכון יהיה לאפשר בחירה של היו"ר בידי התושבים ולא רק בידי ראשי המועצות, ובכך לחבר את התושבים לעומד בראש המערכת.

במענה הוא מזכיר כי מדובר בעמותה ואלו כלליה. לזאת הוא מוסיף ואומר כי "יכול להיות שמדובר בתהליך יותר נכון, אבל איפה נקודת המפגש בין יו"ר מועצת יש''ע לבין התושב? הנקודה הזו לא קיימת, כי מי שמרגיש את יו"ר מועצת יש"ע הם ראשי הרשויות".