ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

במאמרים הקודמים דיברנו רבות על תובנות, אך כיצד תובנות עוזרות לי לעשות שינוי בחיים?

תובנות חשובות מאוד בכך שהן יוצרות אצלי מודעות לדברים שהיא בסיס הכרחי לשינוי. בספר "ובחרת בחיים ארגז הכלים שלך לבחור בטוב: איזון נפשי - פנימי ככלי להעצמה אישית", ציטטתי בכריכה האחורית מהקדמת הרמח"ל לספרו 'מסילת ישרים' האומרת כי למעשה הדברים הכתובים בספרו ידועים ואין בהם חידוש, אלא שמרוב שהם ידועים אנשים פחות מודעים להם.

חז"ל לימדו אותנו: "מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיא". הווה אומר, כל דבר שאדם לא יהיה מודע לו, לא ישים לב אליו כשידרש לכך. אם אדם לא ירכוש תובנה על בעיה כלשהי המפריעה לו ולא תהיה לו מודעות לכך, כשיגיעו הדברים לידי מעשה לא יחול אצלו כל שינוי, כי הוא לא מודע לגורם הבעיה ולא לפתרונה. התובנה היוצרת מודעות גוררות שינוי מעשי, ולכן הן חשובות מאוד והכרחיות למי שרוצה לעשות שינוי בחיים.

משל למה הדבר דומה, לתלמיד שהמורה מבקש ממנו לקרוא פסקה בספר, פרק בתורה, או סוגיה תלמודית וכדומה. הילד יכול לקרוא את אותו קטע מספר רב של פעמים, ולא לשים לב לנקודה חשובה בו. כאשר המורה מציג שאלה מנחה, וזו תהיה במודעות של התלמיד, כאשר הוא יקרא את הפסקה שוב, אז יהיה לו קל יותר לתת את הדעת ולהתמקד בנקודה המרכזית אליה כיוון המורה.

כאשר אני מודע לכך, שהרגשות השליליים והתחושות הרעות שלי נוצרות מכך שרוב מחשבותיי נמצאות בעבר או בעתיד, והן משתקות ומכלות את ההווה שלי. כשאני שם לב לכך שרוב הזמן מחשבותיי שליליות, והמחשבות הטובות בטלות ביחס להן. וכאשר אני מבין שבאפשרותי לבחור לשנות את המצב הזה, הדרך לעשות שימוש בכלי להעצמת המחשבות הטובות וגימוד השליליות, נסללה.

הדרך לשליטה על המחשבות היא ב'סור מרע ועשה טוב'. סור מרע - גימוד והרחקת מחשבות שליליות, ועשה טוב – העצמת מחשבות טובות וחיוביות.

את המחשבות הרעות נחלק לשניים: 'קלות' ו'קשות'.

במחשבות 'קלות' הכוונה למחשבות שיש להן השפעה קלה ורגעית על הרגשות או התחושות שלנו. כדוגמת אמא שממתינה לבתה שלא חזרה עדיין הביתה והשעה כבר מאורחת, וכשמתקשרים לנייד שלה נכנסים מיד לתא קולי. המחשבות שמתרוצצות במוחה של האם מעלות התרחשויות רעות ומצב לא טוב בו אולי נמצאת בתה כעת, ומעוררים דאגה רבה.

במצב זה, נמצא לנו שיטה אישית משלנו כיצד לשלח מעלינו כמה שיותר מהר את המחשבה הרעה. יש מי שבדמיונו מנפח בלון ומניח בתוכו את המחשבה הרעה, ומיד כשהוא משחרר אותו והוא מתחיל לפרוח, בעזרת מחט חדה הוא מפוצץ אותו ואת המחשבה הרעה יחד איתו... יש מי שלוקח את המחשבה הלא טובה, מניח אותה של סירה קטנה ומשיט אותה, ורואה כיצד היא אט אט מתרחקת ונעלמת. כל אחד והשיטה שמצא שהיא טובה לו, להרחיק ולהעלים את המחשבה הרעה.

זה לא אומר, שלא נצפה מהאם שתפעל ככל שניתן למצוא את בתה בהקדם, אם אכן נראה לה שיש צורך בכך, אך לא מתוך דאגות משתקות שבודאי לא יועילו ויביאו לפתרון המצב. יתכן מאוד, שלאחר שהמחשבות המדאיגות תעלמנה, תוכל האם לחשוב על תרחיש הגיוני בו האוטובוס בו נמצאת בתה מתעכב בשל פקק בדרך, והסוללה בנייד כנראה נגמרה...

באופן דומה, נפעל מיד כאשר אנו מזהים שצצה ועולה לה מחשבה מהעבר או מהעתיד. ברגע בו שמנו לב שמחשבתנו לוקחת אותנו לעבר או לעתיד, נשים אותה בתוך בלון עליו מוטבעת האות ע' (שמסמלת עבר/עתיד), נשחרר ונדקור, הבלון יתפוצץ ויחד איתו המחשבה הלא רצויה. ומיד נזכיר לעצמנו להתמקד במה שאנו עסוקים בו עכשיו.

מחשבות 'קשות' מתבטאות בדרך כלל בעוצמת השפעתן על הרגשות שלנו ומביאות אותנו פעמים רבות לידי שיתוק. דוגמא לכך יכולה להיות מחשבה על משהו שקרה בעבר שצצה ועולה בהזדמנויות רבות, ובכל פעם מחדש יוצרת תחושות שליליות, וגורמת לנו לצער, עצבות ואף שיתוק וחוסר מוטיבציה.

מחשבה כזו יכולה לבוא כתוצאה ממשבר שעברנו בעבר, משהו שעשינו או אמרנו והצטערנו על כך ואין בידינו להשיב את מה שנעשה, ועוד... גם כאן נפעל בגישה של סור מרע ועשה טוב, אך הפעם גימוד המחשבה הרעה יעשה בצורה יסודית יותר, כדי לצמצם עד כדי העלמה כליל של עוצמת השפעתה.

בזמן בו מחשבה כזו עולה, נמצא לנו מקום שקט ונוח לשבת, נעצום את העיניים וניקח כמה נשימות עמוקות, במטרה לשחרר את המתח והתחושה הרעה בה אנו שרויים וננסה להיכנס למצב של רוגע ושלווה. את תמונת האירוע שעולה באותה מחשבה שהיא חיה, חדה, ברורה וצבעונית נחליף בתמונה קפואה ממוסגרת, בצבעי שחור ולבן. אם לאותה מחשבה מתלווים צלילי רקע, נשתיק אותם.

המטרה בכך, להקהות את הרגשות השליליים החזקים הנובעים מהמחשבה השלילית ולגמד אותם. המסגרת נועדה ליצור גבול ותחום ברורים, ולהעביר לעצמנו מסר פנימי שבאפשרותו להגביל את ההשפעה של הרגש הלא רצוי. כך גם הגוון האפרורי שמקבלת התמונה, שבא להוריד מעוצמת השפעתה. נעמעם את התמונה עד כמה שאפשר ונהפוך אותה לעמומה ומטושטשת יותר ופחות חדה, ונשתיקה.

כעת, נחבר את התמונה לבלון הליום, ונשחרר אותו. נצפה כיצד התמונה עולה אל על, ולאט לאט נעלמת מעינינו לגמרי. כשעוצמת התמונה חזקה במיוחד, נדמיין שאנו מחברים לתמונה פצצה מתקתקת ומכוונים את השעון לעוד עשר שניות. כאשר התמונה נמצאת אי שם אל על, אנו רואים את הספרה אפס, והתמונה מתפוצצת לה לחלקיקים קטנים שמתפזרים ברוח לכל עבר.

כך נעשה בכל פעם שהמחשבה עולה מחדש, ועם הזמן היא תאבד מעוצמת השפעתה עד שבשלב מסויים היא לא תצוץ יותר או כבר לא תהיה בעלת השפעה על רגשותינו ותחושותינו בכלל.

במקביל לגימוד המחשבה הרעה נעצים במקומה מחשבה טובה. אם נקראנו באופן לא מתוכנן למשרדו של המנהל, לאחר שהפרחנו ופוצצנו את בלוני המחשבות הרעות על הדברים הקשים שהוא הולך להטיח בנו, נמלא את מוחו במחשבות טובות, כיצד הוא מרעיף עלינו שבחים ומעריך את מסירותנו. אנו אמנם לא יכולים לשלוט במה שיאמר המנהל בפועל, אבל זה ממש לא משנה, כי לחדר ניכנס עם חיוך על הפנים...

כשמחשבה מטרידה שצצה ועולה בראשך פעם אחר פעם לאורך ההכנות לחתונה, ואת מדמיינת בכל פעם מחדש איך היום המשמח שלך נהרס בשל תקלה בחופה, ואת כלה עצובה... נשמי נשימות עמוקות, עמעמי את התמונה העגומה, תני לה להתפוצץ אי שם ולהתפזר ברוח לכל עבר, ובמקום זאת דמייני לפרטי פרטים, איך כל שלב בחופה יוצא לפעול בצורה מוצלחת, את מלאת חיוכים ושבעת רצון, ואין מאושרת ממך...

כשנרשמים לתכנית אימון בחדר כושר לא יוצאים עם שרירים מפותחים אחרי האימון הראשון. כך גם בשליטה על המחשבות, בגימוד הרעות ובהעצמת הטובות, התהליך מצריך אימון ותרגול רב. מחשבות שליליות קלות או קשות ימשיכו לשוב ולבקר, אך עם הזמן עוצמת השפעתן הרעה תפחת. הנקודה החשובה היא, שיש לנו מודעות לכך, ובכל פעם שנזהה שמחשבה שלילית, עבר או עתיד משתלטת, נבחר לשלוט בה בהקדם האפשרי ולהעצים במקומה מחשבה חיובית, ועם הזמן, פעולה זו תיעשה כמעט באופן טבעי.

פרק ט - כיצד הופכים גמד לענק?

למגוון הרצאות מרתקות, תכניות להעצמה אישית ולמאמרים נוספים, אתם מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים.