"על הדרך" - הרובע היהודי

מי היו אנשי פלוגת הכותל? כיצד הערימו על הבריטים ותקעו בשופר במוצאי יום הכיפורים?

פינה נסתרת ברחוב היהודים בעיר העתיקה בירושלים, מובילה אותנו לסיפור מרתק המתחולל לפני מלחמת העצמאות. מעבר למסך שירד על הרובע בתשע עשרה שנים עת היה בידי הלגיון הירדני, דמותו של הרב גץ שזכה להיות רב הכותל והמקומות הקדושים לאחר שחרורה של העיר, ובתווך לאורך כל המאות האחרונות חצר הישוב הישן.

טעם של פעם בעיר העתיקה שעכשיו רחובותיה מתמלאים ישראלים שבאים לטעום את קדושת העיר במלוא הדרה, ובאלפי מתפללים המגיעים מהארץ ומהעולם לשאת תפילותיהם.

מסע מרתק מלא בצלילי פיוטים, בין הקמרונות הישנים, בתי הכנסיות ועתיקותיה המיוחדות של ירושלים.

מוזיאון פלוגת הכותל.

במרכזו של רחוב היהודים, אל מול הקארדו וכמה עשרות מטרים צפונה מבית כנסת החורבה מסתתר לו מוזיאון המספר את סיפורם של חבורת נערים מתנדבים שסיכנו עצמם למען שמירת הגחלת היהודית בכותל ובירושלים, על ידי תקיעת שופר כל מוצאי יום הכיפורים.

מוזיאון פלוגת הכותל
מוזיאון פלוגת הכותלצילום:קובי פינקלר

פלוגת הכותל ( לפי ויקיפדיה) הוקמה בשנת 1937 ביוזמת בית"ר והאצ"ל לאור התגברות הפגיעות ביהודים בירושלים.

הפלוגה מנתה 24 איש, מתוכן שש בנות. חברי הפלוגה נהגו לעבוד במשך היום ובערבים לעסוק באימונים והכשרה צבאית, בשמירה ובנוטרות תוך דאגה לביטחונם של המתפללים בלילות

בנוסף, הם התנגדו לאיסור הממשלה הבריטית על תקיעה בסמוך לכותל, כיוון שהדבר הפריע לאוכלוסייה הערבית, ומדי מוצאי יום כיפור אחד מחברי הפלוגה התנדב לתקוע בשופר. על הפלוגה פיקד רפאל סבן.

המשטרה הבריטית התנגדה לפעילות הפלוגה עד ששנה לאחר מכן, נסגר בית הפלוגה מכוח חוקי החירום.

אנשי מרכז מורשת בגין נטלו על עצמם משימה לספר את סיפורם. מיצג מרשים לצד תמונות וסרט מרתק, מסבירים מי היו אנשי הפלוגה שכה מעט יודעים עליהם. לתיאום סיור: 02-5652011

בית הרב גץ זצ"ל

מטרים ספורים משם בסמטת המקובלים "בית אל", ביתו של הרב יהודה גץ זצ"ל.

בית הכנסת
בית הכנסתצילום:קובי פינקלר

יפתח, הנכד מוליך לסיור של 40 דקות בביתו הפרטי של הרב גץ, וכולל מעבר בחדרים , צפיה בכתובות הקדומות וצפיה בסרט מרגש בן 15 דקות על חייו ופועלו של הרב גץ.

מבנה ייחודי זה, נבנה בשנת 1860 על ידי הקהילה הספרדית במרחב ארבעת בתי הכנסת ,והוא שימש את הקהילה לתלמוד תורה לכ300 מילדי הקהילה , עד המעבר ב1874 למרכז הספרדי.

לאחר נפילת העיר העתיקה בשנת 1948 , ניטש הבית וכוסה בטיח כחול , וכך נשאר בשיממונו מהתיישבות יהודית עד מלחמת ששת הימים. משפחת גץ היא המשפחה הראשונה אשר נכנסה ב1971 לעיר העתיקה החרבה והנטושה, יחד עם חיילי גדוד מוריה.

זהו סיור לימי הסליחות וגם לימים שאחריהם. המורשת, המיוחדות של האיש העניקו לרב את התואר דמות החמ"ד של השנה. איך מזמינים סיור? 5699*

בית הרב גץ זצ"ל
בית הרב גץ זצ"לצילום:קובי פינקלר

חצר הישוב הישן

בבירת ישראל, מנציח מוזיאון הישוב הישן, את הישוב היהודי בין החומות עד תש"ח – 1948.

התצוגה במוזיאון מנסה לשחזר חדרי מגורים בהתאם לשלוש תקופות עיקריות שחווה הישוב הישן בירושלים. דגש מיוחד ניתן בתצוגה על המלאכות השונות שהיו נהוגות בישוב הישן ועל מפעלים כגון מאפיית ברמן, יקבי אפרת ודפוס מונזון, שעשו ברובע את צעדיהם הראשונים.

במקום תערוכות מתחלפות( עכשיו יש את תערוכת המשטרה) והיופי הוא שבכל יום ב 11 בבוקר ובשתיים בצהרים מתקיים סיור קבוע ללא צורך בהרשמה מראש. 02-6276319

חצר הישוב הישן
חצר הישוב הישןצילום:קובי פינקלר

והיכן אוכלים בכשרות מהדרין?

אחרי טעימת הנפש יצאנו ממתחם העיר העתיקה ולמול חומות העיר העתיקה, ממוקם קפה רימון שהינו בית קפה חלבי השוכן במתחם ממילא היוקרתי בירושלים ומשקיף לנוף העוצר נשימה של העיר העתיקה.

התפריט של סניף זה מציע מגוון רחב של טעמים והמנות מופקות מחומרי הגלם האיכותיים ביותר.

בית הקפה-המסעדה החלבית מביא לאזור רעננות וחידוש. המסעדה, מצליחה לשלב אלגנטיות ושירות ללא פשרות יחד עם אווירה חמה ואינטימית.

אל מול נופיה השלווים של העיר העתיקה בה ביקרנו קודם לכן, על המרפסת הייחודית או תוך כדי התרווחות בכורסאות המעוצבות בתוך המסעדה, נהנים כאן מתפריט חלבי עשיר ומגוון הכולל מנות פתיחה מפתיעות, כמו מעדן הריזוטו בשמנת, פסטות, סלטים מפתיעים המכילים שלל מרכיבים איכותיים ומפנקים בטעמים ייחודיים לרימון, טוסטים, כריכים ומבחר דגים.

קפה רימון
קפה רימוןצילום:קובי פינקלר


גם כאן - מקומם של קינוחי רימון המוכרים והאהובים אינו נפקד ויחד עם מתוקים נוספים, מהווים חלק בלתי נפרד מהתפריט. התפריט חלבי וכשר למהדרין בהשגחת בד"ץ, רבנות ירושלים.

סיור לימי הסליחות וגם לימים שאחריהם. ירושלים תמיד בליבנו.