הפגנת התלמידים ממצפה יריחו
הפגנת התלמידים ממצפה יריחוצילום: איתיאל ניימן

מול משרד החינוך הפגינו אתמול (שני) קבוצת הורים מהישוב מצפה יריחו שדורשת לאפשר את קיומה של מסגרת לימוד תורנית ממלכתית לילדיהם. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חזי ליפשיץ, מורה והורה במסגרת התורנית שקיימת כבר 12 שנה.

המסגרת הצעירה שנגד סגירתה מפגינים ההורים והתלמידים כוללת 130 תלמידים, וליפשיץ מספר על אלמנטים שונים במערכת החינוך הכללית שהובילו להקמתה של המסגרת, הוא גם רואה במספרם הרב של התלמידים עדות לצורך האמיתי של המשפחות בחינוך שונה מזה הקיים בישוב.

המסגרת הצעירה של תלמוד תורה ממלכתי הוקמה לפני 12 שנה ולפני 10 שנים הוכרה במסגרת החמ"ד, ואולם, כך מספר ליפשיץ, בתקופה האחרונה נאמר להורים ולמורים כי החמ"ד לא יוכל להעביר תקציבים להפעלתה של המסגרת ועליהם למצוא דרך להשתלב במסגרת הקיימת או לחפש חלופה באפיק אחר.

"אנחנו מחנכים לאהבת המדינה, לצבא, לישיבה וכו'. השאיפה היא לימוד תורה בגאון. מסגרת של תלמוד תורה שקיימת בציבור שלנו. הבוגרים שלנו בכיתה י"ב לומדים בישיבות הטובות ביותר ברחבי הארץ. יש הצלחה גדולה לתלמוד תורה. אנחנו רוצים לתת את המקסימום באופי של לימוד תורה. השאיפה היא לגדל לומדי תורה שאוהבים את המדינה", מדגיש ליפשיץ את עיקרי משנתו של המוסד הצעיר.

על הסירוב של החמ"ד להעביר תקצוב למוסד הוא אומר: "הם אומרים שאין אפשרות חוקית להחזיק פיצול כיתות, וכיוון שכך אנחנו לבד. אמרו לנו שאו שנתאחד עם המסלול הנוסף, או שנמצא את דרכנו הלאה. ברור לנו שאילו היינו בכל מקום אחר שבו מוקם מוסד עם שמונים תלמידים מקבלים סמל מוסד". לדבריו לו היה המוסד משויך למגזר החרדי הוא היה זוכה לסמל מוסד ולהסדרה מזמן. לטענה לפי לא ניתן להשוות בין מוסד חרדי השונה במהותו ובתפיסתו מזה הממלכתי דתי למוסד כדוגמת זה שלהם שההבדל בינו לבין החמ"ד קטן הרבה יותר, הוא משיב וקובע כי גם כאן מדובר בתפיסה אחרת, והראיה לנחיצותו של המוסד ולקיומו של הבדל מהותי בדרך החינוכית היא עצם ההתייצבות של כל ההורים מאחורי המוסד כאשר נאמר שתקציבים לא יעברו אליו ועליו להשתלב במוסד הקיים.

"ההורים משלמים מאות שקלים מעבר כדי לקיים את המסלול. זה מראה שהתפיסה כאן היא חזקה וכנראה שההבדלים גדולים", אומר ליפשיץ ומספר על פנייה של המוסד למסגרות חלופיות כדוגמת הממ"ח (ממלכתי חרדי) ו'המעיין התורני' של ש"ס, אולם לתחושתו ולתחושת הורים נוספים גורמים כלשהם בחמ"ד מסכלים את החבירה הזו למסגרות הללו.

"אם החמ"ד לא רוצה אותנו אז הוא זה שמגדיר אותנו כלא מתאימים לשורותיו. אנחנו נאלצים בעל כורחנו לקבל את הדברים ממקומות אחרים. זה מגיע לנו בצדק וביושר", הוא אומר ומציין הישגים לימודיים מרשימים שאליהם הגיע בית הספר.

כשנשאל אם סבירה בעיניו החבירה למסגרת כמו זו של ש"ס על אף ההבדלים העקרוניים הקיימים בין המוסדות, כשמנגד מתבדלים ממסגרת ממלכתית דתית קיימת, השיב ליפשיץ ואמר "כאדם פשוט, בסופו של יום מדובר בתקציבים שצריכים להתחלק באופן שווה. אותי באופן אישי לא מעניין מאיזה צינור זה מגיע. מעניין אותי שהילד שלי יוכל ללמוד בצורה הכי טובה ולתרום למדינה".

על המציאות בה מתפקד המוסד מאז תחילת השנה הוא מספר: "מראש חודש אלול אנחנו לומדים ללא מסגרת, ללא שירותי ניקיון, ללא תחזוקה, אנחנו מטפלים בכל ולא יודעים מניין נקבל משכורות. המועצה מקבלת אותנו כמוסד". עם זאת לדבריו התחושה היא שיש מי בחמ"ד שמנסה למצוא פתרון שעשוי להתקבל כבר ביממות הקרובות.

לשאלה אם יתכן ומאחורי התנגדות החמ"ד להעברת תקציבים עומדת גישה לפיה יש לקדם אחדות ולא פילוג שאחריתו לא ברורה כי מכל פילוג ניתן להתפלג עוד ועוד, אמר כי הוא עצמו מייחל לכך שניתן יהיה להכיל את כולם ושהחזון האמתי הוא אחדות ולא אחידות. "כשיש מספר כזה של הורים שרוצים חינוך שונה קשה להתעלם מכך. יש דרישה אצלנו ואצל אחרים לקומה שונה והדרישה מאוד משמעותית ונוכחת".