חלק מהפיוטים משתנים לבלי היכר. 'אלול'
חלק מהפיוטים משתנים לבלי היכר. 'אלול'ביצוע: עידו פורטל ורועי אמיר

כשבתי בת החמש בחרה בספרייה ספר קטן וחמוד ששמו 'הטלפון', לא ידעתי מה לעשות עם זה.

על הכריכה הופיעה חוגה, וגוף הספר הסביר לילדים הרכים על חלקי הטלפון, מלחצני הספרות ועד לחוט המחובר לקיר. מקומו של תא הטלפון הציבורי לא נפקד מהספר, המרכזנית קיבלה גם היא עמוד שלם, ובתור מכשיר חדיש ונדיר הוצג טלפון קווי אלחוטי. ניסיתי להסביר בעדינות לילדה שהיא מחזיקה ביד מיצג ארכיוני, ושאם אין לה עניין בתולדות התקשורת בדורות הקודמים – עדיף שתיקח מהמדף ספר של דורה. כעבור כמה שעות הלכתי לסליחות, וקוננתי על פוגרומים מימי דור המצאת הטלפון, במילים שהיו בשימוש לפני שנולד הטלגרף. ככה זה עם טקסטים, הם נשארים בשימוש גם כשכל הסביבה מתחלפת.

אל דאגה, לא תבוא כעת מסה ארוכה בעניין נוסח הסליחות, בדיוק להפך: במקום לדבר על המילים, אפשר לתת למוזיקה לבצע את עבודת עדכון הגרסה. גם בלי לשנות שום מילה מהטקסטים המקוריים, העיבוד המוזיקלי יכול לתת להם נופך עכשווי ולהתאים אותם לאווירה הישראלית מודל תשע"ח. זה בדיוק מה שקורה באלבום החדש 'אלול' של עידו פורטל ורועי אמיר. פרויקט שהתחיל כמופע פיוטים מצליח, וכעת הגיע בשעה טובה אל מדפי הדיסקים.

כן, נכון, השורות האחרונות עצמן כבר הפכו לטקסט ארכאי – כמה לא דובר בשנים האחרונות על גרסאות עדכניות לפיוטים עתיקים. אלא שבמקרים רבים מדובר בזמרים מוכרים שמחליטים לחזור לרוח בית אבא, ולכן שרים את הסליחות בדיוק כפי ששרו בבית הכנסת של ילדותם, מה שלא יוצר שינוי של ממש מהאווירה הקלאסית. בשביל מי שרגיל לפקוד את בית הכנסת, אין בשורה גדולה בגרסה מוקלטת של השירים הרגילים. לעומת זאת פורטל ואמיר, שכל אחד מהם כבר בעיצומה של קריירה מוזיקלית עשירה, מצליחים יחד להחיות גם את הקלישאות בנוסח "פיוטים עתיקים בלבוש חדש". בעזרת שינויי מקצב, שימוש במנעד רחב של כלים ועיבודים מקוריים, הם מצליחים לתת לפיוטים פנים חדשות לחלוטין. בניגוד לביצועים ששומרים באדיקות על הסגנון האותנטי, אצל פורטל ואמיר חלק מהשירים משתנים לבלי הכר. וכל זה בלי לוותר על העוּד, הקמנצ'ה וכלי נגינה אתניים נוספים.

הבדל נוסף בין 'אלול' ובין אלבומים אחרים של פיוטי סליחות הוא המיזוג האמיתי בין נוסחי התפילה, מ"קמתי באשמורת" ו"אתאנו לחלות פניך" עד "הנני העני ממעש". הרבה דיסקים ומופעים של סליחות מייצגים את המקובל בעדה אחת, ולכל היותר מפרגנים לבני העדות האחרות בפיוט אחד או שניים כדי לצאת ידי חובה. פורטל ואמיר נותנים כבוד לכל הנוסחים, אלה שמתחילים בראש חודש אלול, ואלה שמאריכים בחזרת הש"ץ של ראש השנה. הטקסטים ממזרח וממערב משתלבים בנוף ישראלי חדש, ויוצרים מוזיקה איכותית שנעים לשמוע גם בהמשך חודש תשרי, ואולי אפילו עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה.