זירת אירוע הירי בלאס וגאס
זירת אירוע הירי בלאס וגאסצילום: רויטרס

ארה"ב מתפארת בהיותה הדמוקרטיה הגדולה בעולם עם חוקה קשיחה הכוללת תיקונים המעגנים את זכויות הפרט.

הטבח המחריד שהתרחש אתמול בלאס ווגאס וגבה חייהם של 59 בני אדם ולפציעתם של למעלה מ-527 איש מציב סימן שאלה ענק על חיוניותה, מציב תמרור אזהרה לדמוקרטיה שקמה על יוצרה.

על פי דיווחים בכלי התקשורת סטיבן פאדוק, הפסיכופט מלאס ווגאס, החזיק 42 רובים. חלק מהרובים שנרכשו כחוק הוסבו באופן לא חוקי לכלי נשק חצי-אוטומטיים, דבר שאפשר את ירי הצרורות לעבר הקורבנות ומכאן מספרם הגבוה של ההרוגים.

סטיבן פאדוק החזיק בכלי הנשק הללו משום שהחוקה האמריקאית אפשרה לו לעשות כן. הוא החזיק בנשק במסגרת זכויות הפרט המפליגות המוענקות לו מימי כינונה של ארצות הברית לרפובליקה ולפדרציה חוקתית. הוא החזיק בנשק החם והחזיק בידיו את כרעי יסודות הדמוקרטיה.

מנסחי חוקת ארה"ב הזדרזו להציב את הזכות להחזקת נשק כבר בתיקון השני. לשונו של הסעיף מעורפלת ועמומה. "אין להגביל זכותם של בני אדם להחזיק נשק ולשאתו", לשון החוקה. התיקון הזה נכתב ב-1791, שנים אחדות לאחר הכרזת העצמאות, כשהפשיעה במדינות העסיקה את הרשויות שהיו תחת שלטון מרכזי רופף והלחימה בשבטים האינדיאנים עדיין היתה קיימת במקומות מסוימים.

יש המבקשים ליצוק פרשנויות לסעיף האמור לפיהן כל אדם רשאי להחזיק נשק רק באופן המסייע להגנת המדינה. אך אלו פרשנויות שאינן מקובלות, במיוחד לא על הממשל הרפובליקני השמרני בגרסתו הנוכחית המעניק מקום בשיח הציבורי לשדולות המצדדות בנשיאת נשק באופן חופשי.

לנוכח ממדי הזוועה שהולכים ומתבררים, שאלתם את עצמכם כיצד בכל זאת ניתן להיפטר ולבטל את הסעיף המיושן והלא רוולנטי שמידי יום גובה חיי אדם ברחבי היבשת.

ובכן, גם לכך דאגו מכונני החוקה האמריקאית כשבפרק החמישי בחוקה הם הפכוה לחוקה קשיחה וכמעט בלתי ניתנת לשינוי. כדי לתקן את החוקה נדרשת הסכמה של לא פחות מרוב של שני שלישים בכל אחד מבתי הקונגרס. לאחר שהרוב העצום הזה הושג יש לקבל אשרור נוסף על ידי בתי המחוקקים של שלושה רבעים מהמדינות. קרי, לפחות 38 מתוך 50 המדינות המרכיבות את ארה"ב.

האם יש סיכוי שלנוכח הטבח המזוויע האמריקאים יובילו לשינוי היסטורי של החוקה? סיכוי קלוש עד אפסי. הסיבה לכך היא ההרכב הדמוגרפי של ארה"ב. בעוד מרבית מהאוכלוסייה הליברלית מתגוררת במעט מדינות גדולות (קליפורניה, ניו יורק ועוד), האוכלוסייה השמרנית המצדדת בשימור סעיף החזקת הנשק מבוזרת במדינות רבות בדרום ובמערב ארה"ב. בחסות ממשל טראמפ הסעיף הזה אף לא צפוי להתרומם לקראת ניסיון לשנותו.

מאז כינונה של מדינת ישראל ועד עצם היום הזה מתנהל שיח ערני בישראל סביב היעדר החוקה המטיל צל את על דגלה הדמוקרטי. השיח הזה ליווה את מנהיגיה ומחוקקיה בכל הכנסות ואף ימשיך ללוותו בגיבוים של מכוני דמוקרטיה שונים. הטבח בלאס ווגאס מחדד פעם נוספת את צדדיה האפלים של חוקה קשיחה שאולי טובה לשעתה אך לעיתים עלולה ברבות השנים לקום על יוצריה.