יש להם ממה לחשוש. הפגנה בפריז
יש להם ממה לחשוש. הפגנה בפריזצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

הכורדים מצליחים לכבוש כמעט את כל העיר א-רקה, בירתו של ארגון דאע"ש. על משמעות ההצלחה הכורדית שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר דינה ליסננסקי מאוניברסיטת חיפה, מומחית לזרמים קיצוניים באסלאם המודרני דוגמת דאעש ואל-קעידה.

בראשית הדברים נשאלה ד"ר ליסננסקי אם כיבוש של 90 אחוזים מא-רקה אכן מעיד על קריסת דאע"ש או שמדובר בעוד מערכה בין הרבה מערכות אחרות? במענה היא עורכת חלוקה בין דאע"ש המדיני לדאע"ש האידאולוגי.

"יש את דאע"ש הישות המדינית שנפגעה קשות פגיעה שהיא קרוב לאנושה, עם קריסת המעוז האחרון של הארגון, וכעת נצטרך לראות עד כמה תישאר התנועה במובלעות בסוריה או שתעבור למובלעות בעולם כמו שכבר קיימות בפיליפינים ובארצות אחרות במרכז אסיה. אלו מובלעות ששולטות באוכלוסיות ומשליטות עליה משטר שרעי, לפעמים בדרכי טרור. האוכלוסייה שם משתפת פעולה לפעמים כי היא רגילה לסוג כזה של משטר אסלאמי".

מוסיפה ד"ר ליסננסקי ומציינת כי "מבחינתה של ישראל מעניין יותר לראות מה קורה עם דאע"ש לא רק בזירה המזרח תיכוניןת שמתפוגגת, אלא באזורים כמו אירופה, ארה"ב ואפילו בתוך ישראל פנימה. ככל שנכבשים שטחים של דאע"ש הלוחמים לא רק חוזרים לבתיהם אלא גם האידאולוגיה שלהם מתפזרת, האידיאולוגיה הג'יהאדית שהולידה את דאע"ש ואת אל קעידה פורחת ומושכת יותר ויותר אנשים מתוך האיסלאם ומחוצה לו, אידאולוגיה קיצונית ורדיקאלית מאוד".

על כך נשאלה ד"ר ליסננסקי אם המכות הצבאיות שנוחל הארגון אינן מקשות עליו לשווק את מרכולתו האידאולוגית בפני מי שהצלחות הן שמשכו אותו אל הארגון. ליסננסקי משיבה ומציינת כי הקמת המדינה לא הייתה מרכז שאיפתו של הארגון אלא יותר הפצת המשנה האידאולוגית שלו. זאת על אף שכבר מראשית הדרך כינו את עצמם אנשי דאע"ש כמדינה. "המטרה הייתה לייצר תפיסה, והמדינה הייתה משנית למרות שקראו לעצמם מדינה כבר בתחילת הדרך. המטרה הראשית הייתה להשליט את האידאולוגיה הזו בכל העולם. מבחינתם זה לא חייב להיעשות דווקא בשטחים שצריך להחזיק אותם", היא אומרת וקובעת כי כיום גם אם האמצעים מוגבלים הרי שהיכולת לייצר תעמולה סלפית ג'יהאדית היא בלתי מוגבלת".

במציאות שכזו המוטיבציה של אנשי דאע"ש לא נפגמה. "ככל שמשתחררים יותר שטחים משתחררת היכולת הזו לתעמולה. המוטיבציה שלכאורה אמורה הייתה להיפגם לא נפגמה, וככל שפוגעים בהם יותר הם צוברים יותר ויותר כוח כדי להמשיך בעשייה".

המסקנה הביטחונית מבצעית מדבריה אלה של ד"ר ליסננסקי היא שתאי טרור רדומים ולא רק תאי טרור, אלא גם בודדים שהושפעו מהאידאולוגיה הדאע"שים ונכונים להילחם למענה, עשויים לצאת בכל רגע ובכל מקום לבצע משימה טרוריסטית כזו או אחרת באירופה או במדינות אחרות.

וכיצד האירופים מתמודדים או מנסים להתמודד עם המציאות הקשה הזו? "הרבה משאבים מדינים מופנים להתמודדות עם התופעה. ההתמודדות קשה לאירופים כי יש במדינות השונות אוכלוסיות מוסלמיות שהן אירופיות לכל דבר וקיים קושי לעקוב אחרי רמת האהדה בקהילות המוסלמיות הללו וגם לא רוצים לפגוע בזכויות אדם ורק אחר כך מתפנים לעשייה ביטחונית. יש כאן מאזן כוחות שמתקשים למצוא את האיזון בין השניים".

באשר לישראל אומרת ליסננסקי כי "ישראל מתמודדת עם זה כבר הרבה שנים. ישראל לא צריכה להמציא שום דבר מחדש. יש מערכת שעובדת, יש מודעות, יש שיתוף פעולה עם קהילות מוסלמיות ויש גם ידיעה לגבי מי מצטרף לדאע"ש ומתי".