"תמיד חשבתי שלימודי תואר אקדמי ישיארו בגדר חלום... אני בעלת משפחה ברוך ה', באמצע החיים, ועובדת במשרה מלאה, אבל לא תאמינו, החלום התגשם בזכות חוי ארנפלד!
אני עדיין לא מאמינה שעשיתי את זה וכל כך גאה בעצמי ומודה לחוי על הטוב שהיא הרעיפה עלי. על זה שהיא האמינה בי יותר ממה שאני האמנתי בעצמי ועל זה שהיא נשפה בעורפי להצליח. לולא חוי לא הייתי משובצת כגננת במוסד בו אני מלמדת היום. משרד החינוך דורש כיום מכל הגננות ומרוב המורות להשלים לימודים לתואר אקדמי ולא היה לי מושג כיצד אצליח לעשות זאת.
''הייתי חסרת אונים אל מול המצב וחששתי כל כך מהבאות. ב"ה זכיתי לשמוע על חוי ארנפלד ועל התכנית שלה להשלמה לתואר אקדמי בחינוך, בשנה אחת בלבד וזכיתי לקחת בה חלק. היה מעניין ומאתגר וב"ה היום אני אחרי... זה לא היה קל, אך ללא כל ספק, פתח לי המון אפיקים חדשים. אני מרגישה שקיבלתי הרבה מעבר לתואר..."
(שרית כהן, בוגרת תואר ראשון בחינוך, במסלול בשיתוף "חוי ארנפלד").
שרית חלמה על השלמת התואר במשך שנים, לצורך קידום מקצועי והעלאה בדרגת השכר, לבסוף לא הייתה לה ברירה ובשל הוראת המפקחת היא קפצה למים. היא הייתה בטוחה שזה רחוק ממנה בגלל היותה עמוסה במחויבויות וכובעים.
בסיוע חוי ארנפלד, היא הצליחה! כן, גם היא סיימה בהצטיינות את התואר הראשון בחינוך במכללת לוינסקי לחינוך והצטרפה לקרוב ל- 1,000 בוגרות של התכנית הזאת.
חוי ארנפלד היא מנכ"לית ובעלים של "ארנפלד לימודים בע"מ", להנגשת השכלה אקדמית למגזר החרדי או במילים אחרות – לימודים לחרדים. היא פועלת מזה כבר שבע שנים לקידום ההשכלה האקדמית במגזר. המשרד שלה ממוקם בבית שמש והיא מעסיקה כעשר עובדות חרדיות, כחלק מחזונה לקידום והעצמת נשים בכלל, ונשים חרדיות בפרט.
עד כה למדו ולומדים בתכניות הלימוד האקדמיות שאותן היא משווקת קרוב ל- 2,000 סטודנטים וסטודנטיות מהמגזר החרדי ואחוז הסטודנטים המסיימים את לימודיהם בהצלחה קרוב ל99%!
אז איך הכול התחיל חוי?
"הכל התחיל ממש במקרה. יוזמה חד פעמית של סיוע לחברותי לספסל הלימודים למצוא מסלול ללימודי תואר שני המותאם להן. החוויה הזאת שינתה את חיי והתוותה לי את הדרך בה אני צועדת כיום. מצאתי את עצמי מסייעת לעוד ועוד נשים כמוני שביקשו לרכוש השכלה אקדמית במעטפת חרדית ".
חוי ארנפלד, בת 38, נשואה, אימא לשלושה ומתגוררת בבית שמש. היא בעלת תואר ראשון במדעי החברה, מטעם אוניברסיטת בר אילן ותואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני מטעם המסלול האקדמי, המכללה למנהל.
חוי גדלה במשפחה ליטאית, השלישית מבין שנים עשר ילדים. היא התחנכה בבתי הספר של בית- יעקב ומשבגרה למדה הוראה בסמינר וולף בבני ברק.
לאחר נישואיה, התגוררה בחיפה ועבדה כמורה בבית ספר בית יעקב בעיר. מאוחר יותר, הוצע לזוג לצאת לשליחות תורנית במוסקבה ומשנענו לאתגר, טסו לשם לשליחות בת ארבע שנים, ממנה חזרו מלאי סיפוק ותובנות חדשות לגבי החיים.
חוי הבינה כבר אז שהיא בנויה לאתגרים ושאפה להציב לעצמה יעדים גבוהים ולהגשים אותם. היא נרשמה ללימודי תואר ראשון במדעי החברה מטעם אוניברסיטת בר אילן, דרך המכללה החרדית וסיימה אותם בהצלחה. במקביל, היא עבדה בעמותת נאוה- ארגון הפועל למען משפחות שכולות, אשר בו היא מתנדבת עד היום.
בתקופה זו פנו אליה מספר חברות שסיימו אתה את התואר הראשון ורצו להתקדם ללימודי תואר שני, וביקשו ממנה לברר על מסגרת אקדמית המתאימה למגזר החרדי, דבר שלא היה אז בנמצא.
חוי, במרצה הבלתי נדלה, נענתה לבקשתן והחלה לחפש עבורן מסגרת הולמת, משלא מצאה כזו, החליטה לייצר יש מאין.
לאחר בירורים ושיחות אין ספור עם אנשים מהתחום, היא הצליחה לפתוח כיתה חרדית נפרדת לנשים בלבד, ללימודי תואר שני בייעוץ חינוכי. הסיפוק היה גדול, וחברותיה הודו לה את עזרתה ומאמציה.
אולם, תם ולא נשלם... השמועה עברה מפה לאוזן ואל חוי התחילו להגיע פניות מנשים חרדיות נוספות, ששמעו על הכיתה החרדית שקרמה עור וגידים, וביקשו מממנה לדאוג גם להן.
חוי הרימה את הכפפה והמשיכה ליזום שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים שונים לצורך פתיחת כיתות נפרדות לנשים חרדיות, עד שהבינה ש"צרכי עמך מרובים"- הביקוש רב והצורך גדול. כך, החליטה חוי להקים את העסק החברתי שלה להנגשת לימודים אקדמיים לנשים חרדיות.
במשך הזמן, נפתחו כיתות נפרדות גם לגברים חרדים המעוניינים בלימודים אקדמיים, אשר להם הוקצה רשם ורכז סטודנטים ייעודי ושביעות הרצון גם במסלולים אלו רבה ב"ה.
על המיזם הייחודי ועל היותה חלוצה בתחום ההשכלה האקדמית למגזר החרדי זכתה חוי במספר פרסים בארץ ובעולם: פרס העסק החברתי ב-"תחרות עסקים קטנים 9" מטעם בנק הפועלים, ידיעות אחרונות ו- ynet, פרס קרן שמש ליזמים צעירים ופרס אשת השנה מטעם ארגון הבינלאומי YBI לעידוד יזמים צעירים.
אז איך זה עובד, חוי?
"אנחנו עובדים בשיטת ביקוש והיצע. כשאני מזהה ביקוש ללימודי מקצוע או תחום מסוים, אני פונה למכללות ומבקשת שיתוף פעולה לפתיחת כיתות חרדיות נפרדות. ב"ה היום אני במצב שמכללות פונות אלי במטרה לייצר שיתופי פעולה. זאת ההוכחה שלציבור החרדי חשוב להתפתח וללמוד"
אילו מסלולי לימוד מוצעים כיום דרך משרדך?
"תכנית הדגל שלנו היא השלמת תואר ראשון בחינוך- לבעלות תעודת "מורה בכירה". התכנית פועלת במכללת לוינסקי לחינוך בתל אביב ותכנית לתואר ראשון במדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן המוצעת גם היא למורות וגננות חרדיות. התכנית מיועדת למורות שהתמחו בתחומים מגוונים, המעוניינות להשלים לתואר אקדמי. היא מרוכזת ליום לימודים אחד בשבוע ונעה בין שנה לשנתיים.
לסטודנטים בעלי תואר ראשון אנו ממליצים על תכנית המשך אקסקלוסיבית ללימודי תואר שני בתחומי החינוך, באותה מתכונת חרדית, במכללת אורות ישראל.
תואר שני בייעוץ חינוכי ותואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך, בכיתות נפרדות לגברים ולנשים. גם המבנה של התכנית הזאת הוא רק יום לימודים אחד בשבוע, במשך שנה וחצי עד שנתיים. מערך הסעות מכל רחבי הארץ הוקצה לטובת הסטודנטיות בתכניות אלה והן מגיעות בהמוניהן מכל רחבי הארץ.
השנה עתידה להפתח תכנית חדשה ללימודי CBT עם מכון פסגות, לבוגרות תואר שני בייעוץ חינוכי שתפתח אי"ה מייד אחרי חנוכה. תכנית מאד איכותית שתכשיר אנשי טיפול מהשורה הראשונה ותפתח לבוגריה אפיקי תעסוקה חדשים.
מהם אותם "תנאים ייחודים" שאת מציעה לסטודנטים המגיעים ללמוד דרכך?
"בראש ובראשונה אנו מציעים כיתות נפרדות לגברים ונשים! בנוסף, יום הלימודים הוא אחד בשבוע, שעות ההתחלה והסיום של יום הלימודים נוחות ומתאימות לבעלי משפחות, לוח חופשות הוא על פי לוח השנה העברי, ישנה התאמה של המערכת וסגל המרצים לצרכי הציבור החרדי, ויחס מכבד להשקפה ולערכים. בנוסף, אני מעמידה שירות של ליווי צמוד ע"י רכזת סטודנטיות ורכז סטודנטים מטעם המשרד המסייעים לסטודנטים לכל אורך לימודי התואר וטקסי הפתיחה והסיום וגם אירועים מיוחדים לאורך השנה מתקיימים בנפרד בתכנית שלנו.
נשמע טוב! איך ניתן ליצור קשר לקבלת פרטים?
אני מזמינה כל אחד ואחת שרוצים לעשות את הצעד, אבל מתלבטים וחוששים, ליצור קשר עם משרדי לקבל פרטים נוספים, ייעוץ והכוונה.
הטלפון במשרד הוא: 054-7100200 וניתן ליצור קשר גם דרך האתר שלי "חוי ארנפלד", וכן להתרשם מהפעילות שלנו גם בפייסבוק.
משפט לסיכום:
חלומות נועדו כדי להגשים אותם! תאמינו בעצמכם! כן, לפעמים זה קשה, אבל זה אפשרי
כתבה זו מוגשת בשיתוף עשהאל דרייר