לראשונה בכנסת: הכנה לחיי נישואים

כנס ייחודי בנושא ''הכנת זוגות צעירים לנישואין מאושרים בישראל'' התקיים אתמול (רביעי) במשכן הכנסת, במהלכו הוצגו מחקרים שמראים כי השתתפות בקורסי הכנה לנישואים מורידים בצורה משמעותית את שיעורי הגירושים ומעלים את איכות חיי הזוגיות.

האירוע התקיים ביוזמתו ח"כ יהודה גליק מהליכוד, יוזם חוק ''עידוד הכנה לנישואין'', ובשיתוף עמותת 'ביחד באושר'.

ח"כ גליק הסביר כי "תהליך הגירושין מלווה בכאב ובסבל לבני הזוג לילדיהם ולמשפחה המורחבת. על המצוקה הנפשית מתווספות הוצאות כלכליות עצומות למשפחה ולמדינה. מהניסיון בעולם, ההכנה לזוגיות מורידה דרמטית את אחוזי הגירושין.

"אנחנו מכינים את ילדינו במערכת החינוך ובאקדמיה למציאת עבודה אבל לנושא הכי חשוב בחיינו אין כמעט הכנה: חיי זוגיות ונישואין. הטיפול במכת הגירושין הוא לא בהריסת מוסד המשפחה אלא בטיפול מניעתי''.

לדבריו, ''חלק מהנושא של הטרדות מיניות בא מזה שאנשים מתייחסים לאדם אחר כחפץ במקום מה שזוגיות אמורה להיות: הקשבה, הכלה שיח ותשומת לב לאחר.

''אני מאמין שאם כל אחד יוכל לבחור את המקום המתאים לו להכנה לזוגיות ואם מדינת ישראל תעודד זאת, נצמיח כאן חברה בריאה יותר ונחסוך כסף רב לקופת המדינה", הדגיש גליק.

סוזן ברט, מייסדת עמותת 'ביחד באושר', אמרה בכנס כי "חינוך לנישואין נותן את הכלים לזוגות, גם לפני החופה וגם לאחריה, על מנת להתמודד עם האתגרים הצפויים שכל אחד ואחת מאיתנו נפגשים בהם במהלך חייהם. גירושין היא תופעה מאוד בעייתית שאפשר לפתור דרך חינוך. מדינת ישראל חייבת לתמוך בכך ולהשקיע בכך תשומת לב ומשאבים".

משימה לאומית ראויה
משימה לאומית ראויהצילום: נחשון פיליפסון, וידאו אדן

סגן יו"ר הכנסת ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) הדגיש כי "הנושא הזה של משפחתיות הוא לא עניין לימין ושמאל קואליציה ואופוזיציה. כשעושים דברים חשובים בשביל עם ישראל ובשביל העם היהודי זה מעל הכל, זה חוצה גבולות.

"היחידה המשפחתית היא אבן פינה במשק הישראלי ובחברה הישראלית. יחידה משפחתית יכולה לשמש מערכת תמיכה חומרית ורגשית עבור כל אדם. המשפחה שלי היא עמוד התווך האיתן בחיי. היא גם גדלה ממש לאחרונה, ונסיכה קטנה חדשה הצטרפה אלינו לשבט", סיפר בר.

לדבריו, למרות שגיל הנישואין הממוצע בארץ עולה בהתמדה בכל המגזרים, יש הרבה חוסר מוכנות ובגרות, והרבה בלבול אצל זוגות טריים. ''לפעמים קל להתפתות להניח ששותפות וזוגיות הם דברים שבאים בקלות. אבל בניין חיים יציבים חשוב ששיעורי החיים על שותפות וזוגיות יהיו זמינים לכל הזוגות ולכל המשפחות, מכל הצבעים, המינים והמגזרים.

"חברה היא חזקה רק כמו סך היחידות שמרכיבות אותה. החברה הישראלית עשויה לא רק שבטים-שבטים, כפי שאמר הנשיא ריבלין, אלא בראש ובראשונה, משפחות-משפחות. הן הבסיס לאריג החברתי, הן נושאות ומחזקות את ערכינו ומתוכן ובדמותן צומח הדור הבא", הוסיף ח''כ בר.

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) סיפר כי "ריבוי מקרי הגירושין בשנים האחרונות, מוכיחים לנו שוב ושוב עד כמה נכונה דרך הנישואין אותה קבעו לנו גדולי ישראל מדורי דורות. במחקר שביצעתי באוניברסיטה העברית עלה כי משרד הרווחה משקיע שני מיליארד שקל בשנה במשפחות חד הוריות, שחלק גדול מהן הם הורים גרושים. במחקרים של בנים להורים גרושים מגיעים לתקציבים של משרדים נוספים ואגפים נוספים: במשרד החינוך, הרווחה והביטחון.

''השקעת המדינה במשפחות חד הוריות עקב גירושין הוא מליארדי שקלים בשנה. חינוך מקדים לחיי נישואין יכול לחסוך כסף רב למדינה", הסביר.

צילום: נחשון פיליפסון, וידאו אדן
צילום: נחשון פיליפסון, וידאו אדן

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), אמרה כי "הכוונה הורית כבר בשלבים מוקדמים היא קריטית לאור העליה המתמדת באחוזי הגירושין. מאות אלפי ילדים בישראל חווים סכסוך משפחתי בעוצמה כזו או אחרת, גם במסגרת חיי הנישואים של הוריהם וגם בעת הליך הגירושין ולאחריו. המציאות העגומה הזו מחייבת את רשויות המדינה לתת להם את המענים הנדרשים לצרכיהם הייחודיים.

"במהלך הדיונים שקיימתי בוועדה לזכויות הילד, הוצגו בפנינו מחקרים רבים שהראו כי במקומות שבהם הייתה הדרכה בנושא הנישואים, אחוזי הגירושין פחתו. הדרכה זו יעילה והכרחית עבור הילדים, בראש ובראשונה, משום שהיא מייצרת עבורם מסגרת משפחתית יציבה ובטוחה לאורך זמן".

ח"כ שאשא ביטון הדגישה, ''אני מקדשת את מוסד המשפחה שהוא חשוב, ואנחנו צריכים ללמוד להתמודד עם האתגרים והמשברים בלי לפרק אותו וזו משימה לאומית ראויה".

פרופ' האוורד ג. מרקמן, מהמרכז ללימודי נישואין ומשפחה באוניברסיטת דנוור, ציין בכנס כי "המחירים החברתיים של המצוקה הנוצרת מגירושין באים לידי ביטוי בעיות רגשיות ופיזיות למבוגרים ולילדים, בעיות חברתיות בבית הספר, תפקוד ותפוקה פוחתת בעבודה.

''העלות בארה"ב למדינה כתוצאה מגירושין מוערכת ב-12 מליארד דולר בשנה", סיפר. ''תקשורת שלילית וקונפליקטים שמנוהלים בצורה שגויה הם שורש הבעיות של המתח בחיי הנישואים וגירושים. חינוך מקדים אפקטיבי ללימוד התקשורת בין בני הזוג ומתן כלים להתמודד עם הבעיות, מגדיל סיפוק ומונע גירושין''.

''ההערכות במחקר מדברות על כך שביוטה למשל, אם זוגות ישקיעו 20 דולר בחינוך המקדים במשך 10 שנים הם יחסכו עלויות גירושין למדינה בשווי של 16 מיליון דולר", הוסיף הפרופסור. ''מתוך נתונים של 47 מחקרים של חוקרים בארה"ב עולה כי חינוך מקדים לנישואין וזוגיות משפר את איכות מערכת היחסים, משפר את מיומנויות התקשורת של בני הזוג, משפר יכולות התמודדות עם בעיות ופתרונן ומוריד את הסיכוי לגירושין ב31%".

הרב שמואל סלוטקי מארגון 'רבני צהר' העיד "מתוך ניסיון שלנו כרבנים מחתנים בשיחות טרום חופה עם אלפי זוגות הנישאים דרך צוהר בשנה, עלה הצורך החיוני בנתינת 'ארגז כלים' בסיסי לתקשורת בריאה בין בני זוג. ח"כ גליק נענה לבקשתנו להוביל הצעת חוק הקוראת למדינה לסבסד לזוגות סדנאות אלו.

''יש בכך אמירה דקלרטיבית של הרשות המחוקקת המעודדת זוגות להכין עצמם לדבר המשמעותי ביותר בחייהם - הזוגיות. ככול שהשיח הציבורי בנושא יגדל, המודעות של הזוגות וההבנה שלהם בחשיבות ההכנה הזוגית תיצמח", הדגיש הרב סלוטקי.