הקור עצמו, גם ללא זרזי טשטוש אחרים כמו מזגן מחמם או ארוחה כבדה לפני הנהיגה, עלול לגרום לנמנום. חלק משמעותי מהאנרגיה שלנו הולכת למטרת שמירה על חום הגוף, כך נותרת פחות אנרגיה המוקדשת לנהיגה עצמה. לכאורה, הפתרון פשוט – לשמור על חום. אך עם זאת, גם כאשר אתם מכורבלים בבגדים חמים, עם כיסא נהג מחומם ומיזוג אוויר, אתם עלולים להגיע לאותה נקודת סיום – נמנום בשעת נהיגה. אז מה עושים? למה קשה יותר להשאר ערים על ההגה בחורף? מלבד הטמפרטורה שעלולה לגרום לעייפות, ישנם גורמים נוספים המקשים על שמירה על ערנות בעת נהיגת חורף: שעות האור מתקצרות בחורף. מסתבר כי ישנם חומרים כימיים בגוף אשר גורמים לנו להיות מנומנמים יותר כאשר השמש שוקעת, ולהתעורר כאשר היא זורחת. בחורף, כששעות השמש מועטות יחסית, קיים איתות מתמיד מצדו של הגוף הגורם לתחושת עייפות ונמנום. גורם נוסף התורם לנמנום חורפי הוא תרופות המיועדות לטיפול באלרגיות או צינון, אשר רבות מהן משפיעות על מצב הערנות. כאשר נוטלים תרופות אלו, גם אם מדובר בתרופות ללא מרשם, חשוב לקרוא את תווית התרופה ולהבין מהן השפעות הלוואי שעלולות להופיע לאחר נטילתה. לעתים, כאשר הנהיגה מתבצעת בגשם או שלג קל – המראה של הגשם והזמזום המונוטוני שלו, עשויים כמעט להפנט ולהשפיע גם הם על רמות הערנות. עד כמה זה מסוכן? נהיגה בתנאי עייפות היא מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול. מחקרים הראו שאחרי 18 שעות ערות, גם אם תחושת העייפות אינה קיימת, הערנות אינה בשיאה ומשפיעה גם על תשומת הלב למתרחש על הכביש וגם על מהירות התגובה להתרחשויות הללו. כרבע מהנהגים בכביש נוהגים במצב עייפות, לא נתון מפתיע בהתחשב בכך שסדר היום שלנו מכתיב לעיתים ימים אשר מתחילים בשעות הבוקר המוקדמות ואינם מסתיימים עד חצות הליל. לכל מקרה החורף מביא איתו סכנות לנהיגה לא רק בזירת השינה – תקלות מכניות ברכב, ראות לקויה ותנאי דרך חלקלקים מעלים כולם את הסיכוי לתאונה. חלק מהדברים לא ניתן למנוע, אך בהחלט ניתן להיערך אליהם. מומלץ מאוד לקחת את הרכב לבדיקה לפני עיצומה של עונת הגשמים: צמיגים, אגזוז, מערכת החימום, מצבר ובמקומות הקרים באמת – חומרי אנטי פריז. אפשר לדאוג להחלפת מגבי השמשות, לשאול את הרופא מתי כדי לקחת את תרופות האלרגיה או הצינון, להכפיל את המרחק אותו שומרים מהרכב לפני ולהקפיד על נסיעה עם אורות. לכל מקרה תמיד כדאי לוודא שתהיו מכוסים עם ביטוח מקיף לרכב, כרשת בטחון כלכלית אחרונה, למקרה שכל יתר ההכנות לא הספיקו. להשאר ערים – משחקים של טמפרטורות אחת הדרכים להשאר ערניים היא להיות מודעים למשחקי הטמפרטורות וכיצד הם משפיעים על מצב הערנות. כאשר חם בפלג הגוף העליון כמו גם בידיים וברגליים, אבל על הפנים מנשבת רוח קרה – אפשר להימנע הן מחימום יתר הגורם לנמנום והן מקירור יתר הגורם גם הוא להירדמות. הקפדה על לבישת ביגוד חם וכיוון החימום ברכב לכיוון הרגליים והידיים וידאגו לשמור על חום הגוף ולמנוע בריחת אנרגיה למטרה זו. כדי למנוע מצב של חימום יתר, כדי לפתוח את החלון במקביל, כך שיזרים משאבי אויר קרים לכיוון הפנים. דרכים נוספות להשאר ערניים שירה, דיבור עם נוסעים נוספים, ואפילו ויכוח טוב יעזרו בשמירה על הערנות. כדאי להמנע מאכילת ארוחה כבדה לפני כן, אבל כן לשמור נשנושים קלים בהישג יד לזמן הנהיגה: אגוזים, קרקרים וכדומה. קפה יכול לעזור גם הוא בשמירה על הערנות, אבל חשוב לזכור כי לוקח לקפאין כחצי שעה מרגע השתייה ועד לתחילת ההשפעה. חשוב לשים לב למצבי ניקור: עצימת העיניים למספר שניות או ניקור עם הראש וכשזה קורה – להתחלף בנהיגה עם נהג אחר או לעצור בצד, במקום בטוח, ולנמנם כרבע שעה עד עשרים דקות. בשירות הטכנולוגיה כמו שמובילאיי שינו את חוקי המשחק וכיום מערכות הרכב יודעות להתריע על אי שמירה על מרחק, מערכות נוספות נכנסות לשוק אשר ידעו לזהות כאשר דעת הנהג מוסחת או שהוא נכנס למצב ניקור. אין ספק שבחורף אולי קשה יותר להשאר ערניים בנהיגה, אבל זוהי גם בדיוק העונה בה הכי חשוב להקפיד על ערנות בשל תנאי מזג האוויר והראות הלקויה. למזלנו, הנושא הופך להיות קל יותר, אם רק מקפידים על כמה כללים פשוטים.