יואב קיש
יואב קישצילום: דוברות הכנסת

נוסח החוק המוצע בנושא חזקת הגיל הרך, אושר הבוקר (רביעי) בוועדה המשותפת לוועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד של הכנסת, לקראת הבאתו לקריאה ראשונה.

מדובר בשעטנז בין שתי גרסאות מנוגדות – זו של ח"כ יואב קיש מהליכוד, וזו של ח"כ שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי.

באשר למחלוקת על גילאי הילדים שעליהם תחול חזקת הגיל הרך – שמעניקה את המשמורת על ילדי גירושים לאמהות – הוחלט להשתמש במילה "פעוט" מבלי לציין גיל בגוף החוק, אך בדברי ההסבר הנלווים לחוק נכתב כי המילה "פעוט" מתייחסת לגילאים שנה עד שלוש.

על פי הסיכום בין הצדדים, ההצעה תאושר בקריאה ראשונה ואז תוקפא. ח"כ קיש מתכוון להחיל עליה את דין הרציפות – מה שיאפשר להמשיך בחקיקת החוק בכנסת שתקום אחרי הבחירות הבאות, ולהתקדם ישירות לקריאה שניה ושלישית, ללא צורך להגיש את החוק מחדש ולהעבירו בקריאה טרומית וראשונה.

חשיפת מניפולציות

מול כמה מהסעיפים בגירסתה של ח"כ מועלם הביא ח"כ קיש סעיפים נגדיים, שממחישים את המניפולטיביות בגירסה של מועלם.

לדוגמה, הגירסה שמציעה ח"כ מועלם קובעת שההחלטה לגבי הסדרי הורות בגירושין תיקבע תוך התחשבות בצורך של הקטין "בשמירה על יציבות והמשכיות בחייו" ו"אופן הטיפול ומידת הטיפול שהעניק כל אחד מההורים לקטין בשנתיים שקדמו לפירוד". אלו סעיפים שמעניקים עדיפות לאמהות, משום שבדרך כלל, הנוכחות של האמהות בחיי הילדים הקטנים יותר אינטנסיבית, מבחינת שעות.

כמשקל נגד הביא ח"כ קיש גירסה שקובעת כי על חלוקת הזמן בין ההורים להיות "שווה ככל האפשר".

בגירסתה של ח"כ מועלם, בית המשפט ייקח בחשבון גם את "חשיפת הקטין להורה אלים או שהיה אלים כלפי מי מבני המשפחה".

הצגת האבות כאלימים היא תרגיל מקובל בהליכי גירושין, גם אם אין שום אמת מאחורי הדברים (אמהות מעורבות בפי 2 ממקרי ההתעללות בילדים מאבות).

ח"כ קיש לא התבלבל. כמשקל נגד, הצעתו קובעת כי בית המשפט ייקח בחשבון את "איתנותו הכלכלית של כל אחד מההורים ויכולתו להעניק ביטחון כלכלי לקטין" וכי בית המשפט "לא יביא בחשבון את אופן הטיפול ומידת הטיפול שהעניקו ההורים" לפני הפירוד. סעיף זה עורר את חמתן של הפמיניסטיות, וח"כ מועלם אף טענה שקיש נהג ב"אלימות" ו"בריונות" כשהכניס אותה להצעת החוק בהפתעה.

המוזיקה החדשה

הפשרה שהושגה היא פרי של תיקו פוליטי. ח"כ קיש – וח"כ בצלאל סמוטריץ', שמילא תפקיד חשוב במאבק הזה, אם כי בדרך כלל מאחורי הקלעים – הבינו שבקואליציה הנוכחית אין סיכוי לשנות את חזקת הגיל הרך. החוק ממילא לא יעבור תחת הממשלה הנוכחית, ולגירסה שאומצה אין תוחלת של ממש – משום הסתירות הרבות שהיא מכילה.

ואולם, נראה כי החשיבות שבהצעת החוק שגובשה היא במוזיקה שליוותה אותו.

נראה כי אפקט ההפחדה של הח"כיות הפמיניסטיות התעמעם קמעה. ח"כ קיש עשה מולן שריר חזק, יותר מהמקובל. הוא הביא את המחלוקת עד לראש הפירמידה הפוליטית ויצר מעין משבר קואליציוני סביבה. זו הפעם הראשונה שמחלוקת עם הפמיניסטיות משודרגת לרמה שכזו. זו הפעם הראשונה שמישהו מעז לעשות מולן שריר שכזה.

הצד הפמיניסטי רגיל לשלוט באמצעות איומים, הפחדות ושקרים, והכל תחת מסך עשן של צנזורה. הפעם, זה עבד פחות.

ח"כ מועלם טענה, כאמור, שקיש התנהג בצורה "אלימה". מה אלים בהתנהלותו? האם דחף את ח"כ מועלם? האם דפק על השולחן וצרח? נדמה שאם כבר, ההתנהגות המפחידה באה מהצד הפמיניסטי ולא מצידו של קיש קר המזג.

ח"כ קיש ייכנס בימים הקרובים לכסא יו"ר ועדת הפנים. זו ועדה חשובה מאוד, משום שהיא מפקחת על פעילות משטרת ישראל. האם המוזיקה החדשה תימשך גם שם? האם נראה פעולה נחושה של הוועדה בנושא ההתייחסות לנשים שמעלילות עלילות על בני זוג בגירושין? נקווה ונתפלל לטוב.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.