אנטישמיות באוקראינה
אנטישמיות באוקראינהPhoto by TPS

לקראת יום השואה הבינלאומי אשר יצוין ביום שישי הקרוב הציג שר התפוצות, נפתלי בנט, בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2017 ואת פעילות משרדו.

על פי הדו"ח, שנת שיא במספר התקריות האנטישמיות בבריטניה- עליה של 78% בתקריות של אלימות פיזית כנגד יהודים, עליה של 30% במספר התקריות האנטישמיות בבריטניה בסך התקריות. על פי ארגון ה CST (ארגון הביטחון של הקהילה היהודית בבריטניה) שנת 2017 הייתה שנת שיא מאז החל התיעוד ב 1984.

מגמת עלייה נרשמה גם במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה, בשל עליית הימין הקיצוני והניסיון לשכתוב אירועי השואה והפחתת אחריות העם הגרמני לעבר הנאצי. כמו כן, אנטישמיות מוסלמית בוטה כפי שניתן היה לראות בהפגנות לאחר הכרת ארה"ב בירושלים שכללו שריפת וקריאות להשמדת ישראל.

משבר הפליטים הביאו להתחזקות גורמי ימין לאומני בגרמניה ואלה הביאו אתם שיח אנטישמי למערכת הפוליטית. ראש מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" ( Alternative für Deutschlan) אשר זכתה בהישג גדול של 12.6% מקולות הבוחרים בבחירות שנערכו בספטמבר האחרון, תוך שהיא רוכבת על גלי התסכול ממשבר הפליטים והמצב הכלכלי, מסמלת יותר מכל את ההתעוררות הלאומית בגרמניה.

בצרפת, למרות פעולה ממשלתית נחרצת למניעת תופעת האנטישמיות, במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות" וירידה בשנה הקודמת במספר התקריות האנטישמיות, נרשמו השנה תקריות אנטישמיות חמורות, כמו רצח שרה חלימי, על ידי צעיר מוסלמי, שפוענח לאחר מעל ששה חודשים של חקירה וסערה ציבורית, הצתת חנויות כשרות בפרבר סמוך לפריז ותקיפת ילדה על ידי מהגר מוסלמי. על פי נתוני המשטרה הצרפתית, אחד מכל שלושה מעשים גזעניים שבגינם הוגשה תלונה בשנת 2016 בצרפת, נעשה נגד יהודים, זאת, בעוד שיהודים מהווים פחות מאחוז מכלל אוכלוסיית צרפת.

אוכלוסיית הפליטים והמהגרים, המוסלמית ברובה, שהגיעה לאירופה בשנים האחרונות הולכת והופכת לגורם סיכון משמעותי לקהילות היהודיות – על פי סקרים שנערכו- יותר מ-50% מהפליטים במערב אירופה מחזיקים בדעות אנטישמיות; בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב על ירושלים כבירת ישראל, לראשונה מזה שנים נקראו קריאות מוות ליהודים בבירות אירופה, ונשרפו דגלי ישראל .

במערב אירופה, על רקע משבר הפליטים והמהגרים, רשמו מפלגות הימין הקיצוני הישגים יוצאי דופן מבחינת התמיכה הציבורית לה זכו. הקמפיינים שערכו המפלגות בצרפת, בבריטניה ובגרמניה, האיצו את חדירת האנטישמיות למרכז השיח הפוליטי, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה ברטוריקה אנטישמית ובהתבטאויות אנטישמיות.

האנטישמיות האסלמיסטית, ממשיכה להוות את גורם האיום המרכזי והמסוכן ביותר עבור הקהילות היהודיות, והיא זו שבהשראתה נרצחה בפאריז שרה חלימי ז"ל. ההסתה מצד מדינות ומוסדות אסלמיסטיים קיצוניים נמשכה בלא שינוי השנה ונתנה לגיטימציה דתית ונורמטיבית לפגיעה ביהודים.

בארה"ב, התחזקות קואליציית הימין הקיצוני והאלטרנטיבי בארצות הברית שהגיעה לשיאה בצעדת הימין בשארלוטסוויל תחת הכותרת "לאחד את הימין". כמו כן, עליית שיח השנאה בקרב תנועות השמאל הרדיקאלי, בעיקר בקמפוסים, אשר המשיכו בתעמולה אנטי ישראלית חריפה שגרמה לסטודנטים יהודיים לחוש לא בטוחים ולא חופשיים בביטוי דעות פרו ישראליות או ציוניות.

הכפלה במספר התקריות האנטישמיות המדווחות באוקראינה, על רקע מגמת הלאומנות המתחדשת במזרח אירופה ונסיונות לטהר ולהאדיר דמויות של מנהיגים ותנועות לאומניות מן העבר האחראים על רצח וגירוש יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה ובתקופה שקדמה לה.

האנטישמיות החדשה (אנטי ישראליות בכסות אנטישמית) ממשיכה לפעול כתופעת רשת רחבה בדמות הסתה אנטישמית שימוש בביטויים אנטישמיים, קריקטורות, תיאוריות קונספירציה ועוד והן במוסדות הבין לאומיים דוגמת האו"ם ואונסקו, שם נמשכו הסטנדרטים הכפולים ונמשכו הניסיונות לגמד את הקשר של העם היהודי לארץ ישראל, להר הבית, לירושלים ולמערת המכפלה.

הסתה אנטישמית מתמשכת ברשות הפלסטינית: שימוש שיטתי בנרטיבים אנטישמים דתיים ואחרים כדי לטפח שנאת ישראלים ויהודים בקרב תושביה. 100 שנה להצהרת בלפור, דיונים על מעמד מקומות קדושים באונסקו ולאחרונה ההחלטה של נשיא ארצות הברית טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, לוו בהתפרצות אנטישמית במדינות ערב ובקרב קהלים אסלמיסטיים ברחבי העולם. אחד משיאי ההתבטאויות - יושב ראש הראשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אשר במהלך ישיבת המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה טען כי "ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהודים".

עליה בהיקף ההסתה באינטרנט וברשתות החברתיות- הרשתות החברתיות נותנות כר רחב בהפצת תכני שנאה ומרחיבות את יכולתם של מעטים וקבוצות שוליים ליצור הד תקשורתי נרחב הרבה מעבר לחלקם באוכלוסייה. המשותף לקבוצות אלו הוא התנגדות לתקינות פוליטית, תפיסת שונות/עליונות גזעית, התנגדות לרב-תרבותיות והתנגדות להגירה.

השר בנט ציין, "אנטישמיות היא הדלק המסוכן שמבעיר את אויבנו מאז ומתמיד. עלינו לוודא שכל יהודי בכל מקום בעולם יכול לחיות את חייו בבטחה ובגאווה". עוד הוסיף השר בנט: "גם בשנת 2017 ראינו נוכחות אנטישמית משמעותית ברחובות וברשת האינטרנט בעקבות שינויים במאזני הכוחות בקרב ממשלות ברחבי העולם, משבר פליטים באירופה ועליית השיח האנטישמי ברשתות החברתיות. עלינו לפעול בכל הדרכים שבידינו על מנת להיאבק באנטישמיות המודרנית כדי להבטיח את ביטחונו של העם היהודי, בישראל ובתפוצות".

לדברי מנכ"ל משרד התפוצות, דביר כהנא: "השנה אימצו את הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לזכר השואה חמש מדינות נוספות, מלבד ישראל, דבר שמסייע בחקיקה, קביעת סטנדרטים ואכיפה של מקרים אנטישמים במדינות אלו. משרד התפוצות ימשיך לפעול גם השנה, יחד עם משרד החוץ, מול ממשלות העולם לאימוץ הגדרת האנטישמיות ולפעילות מאומצת מול ממשלות ורשויות ביטחון ברחבי העולם למיגור התופעה. אנו קוראים לממשלות העולם לפעול על מנת להילחם באנטישמיות בנחרצות ולאשרר את הגדרת האנטישמיות במדינותיהם".