טיול: נווה מדבר בחבל אילות

הדרך דרומה לערבה עוברת דרך אלפי שנות היסטוריה, מורשת, הוויה ישראלית וטבע של סלעי מגמה, גרניט וגיר, וכולם נפרשים למול העיניים ומופיעים בצורות שונות ומשונות, מה שכמובן יוצר מסלולי טיול ונופים מן המדהימים והמאתגרים בישראל.

כבר מראש נקדים ונאמר. אל תחשבו בכלל בטיול היפה הזה על אילת. יש המון היסטוריה וציוני דרך באזור הערבה הדרומית. רק צריך להרים מעט את הרגליים (אנחנו הולכים תכף לטפס לראש המצוק, להרים אח"כ את העיניים (ממש ממערב לכביש חצי ק"מ מפונדק יטבתה, מצודה רומית) ואנו במסלול מורשת עם נקודות עניין מרכזיות הקשורות לאתרי עתיקות ואתרי נוף וטבע, כולם במרחב בין קיבוץ לוטן, יטבתה סמר,אליפז ואילות.

ייחודו של הטיול הוא הן בהיות האתרים סמוכים זה לזה והן ביוצרם מסלול ארכיאולוגי ותנכ"י מרתק.

המצודה הישראלית – מצודת יטבתה

הימים ימי מלכות דוד ושלמה. על ציר הדרך בואכה תמנע ידעו האנשים כבר לפני 3000 שנה לתור אחרי המים . והמים הם "ארץ טובה" שהיא נווה יטבתה על פי נתוני השטח הרבים באזור.

אז, הוקמו סביב הנווה ישובים, מצודות, חאנים ומפעלי השקיה שספקו מים לחקלאות שהתקיימה בנווה.

המצודה
המצודה

לדעת החופרים, נווה יטבתה וסביבתו היו מקור עיקרי למים, לפחמים מעצי השיטה ואולי אף למעט מזון טרי עבור מערכת הפקת הנחושת שפעלה בתמנע. אסף הוצלר מספר לנו שמצודת יטבתה (זו שאליה אנו עולים) צפתה על מקור זה ועל דרכי הגישה אליו.

אז איך מגיעים אליה? מיד אחרי הבסיס הצבאי שמול פונדק יטבתה המפורסם), נפנה ימינה לדרך עפר ושם בחניה נשאיר את הרכב ונעלה בשביל לראש המצוק. כעבור כמה דקות של הליכה לכל המשפחה,( התצפית מצדיקה את המאמץ הקל בעלייה לגבעה) מגיעים לפסגה, שם נפרס לנגד עיננו כל חבל אילות והמצודה הישראלית.

רוב החוקרים מזהים את הקמת המצודה עם שיא פעילות כריית הנחושת והפקתה בבקעת תמנע, והסברה היא כי המצודה המשיכה להיות פעילה במקביל ובהקשר לפעילות בתמנע בימי מלכות דויד ושלמה.

הנווה, הינו חורשת התמרים הנרחבת, המסמנת את מקומה של עין יטבתה.

מערבה מהמצודה ובמרחק כ 75 מ' ממנה, נבנה אלמנט ביצורי נוסף הנראה היום כסוללה מוארכת של עפר שנתאבן.

על פי החופרים קיים דמיון בין הממצאים שנמצאו במצודה לממצאים שנמצאו בתמנע כולל הממצאים הקשורים בהפקת נחושת. השערת החופרים היא שהמצודה הגנה על דרכי הגישה לנווה יטבתה ששימש מקור עיקרי לפחמים, מים ומזון לכורים בתמנע.

המצודה הרומית

נרד בשביל בו הגענו ונמשיך רגלית או ברכב או עם אופניים במסלול המסומן כחול לאתר המצודה הרומית בנווה יטבתה הממוקם ממערב לכביש הערבה (כביש 90) בסמוך לקיבוץ יטבתה. בנקודת מפגש של שתי דרכים רומיות עתיקות שהובילו לאילת.

האתר מורכב משני מכלולי בנייה עיקריים, המצודה ובית המרחץ בסמוך לה, החלק המרכזי הוא המצודה עצמה, זהו מתחם ריבועי שאורך צלעותיו כ 50 מ' כל אחת. במרכז הצלע המזרחית נמצא שער המצודה.

בצמוד לו נחשפה בעבר כתובת רבת עניין המציינת את הקמת המצודה.

על גבי שרידים אלו, ניצב מבנה אבן, שנבנה ב-1934 ושימש כתחנת משטרה בתקופת המנדט הבריטי.

חלק נוסף הוא בית מרחץ הנמצא כ 100 מ' מצפון למצודה. בית המרחץ שימש את החיילים הרומים שתפסו את המצודה.

בנוסף נמצאים בסמוך לאתר שרידים של מערכות מים קדומות (פוגרות), ערמת סיגים המעידה על הימצאות תנור להפקת נחושת ובית קברות בדווי.

המצודה הרומית
המצודה הרומית

ואי אפשר לסיים בלי ציון הדרך של המקום, פונדק יטבתה. לא רק שהמקום כשר, ייחודו הוא בגלידה הטריה הנעשית כאן מידי יום. מה שנשאר בסוף הולך לפיותיהם של ילדי הקיבוץ. מגיע להם גם פינוק לגור בחבל ארץ קסום אבל רחוק זה.

גלידה ליום אחד
גלידה ליום אחד

מכאן לטבע העכשווי.

נכון שסוף סוף הרגשנו השבוע את טעמו המתוק של החורף? הטמפרטורות יורדות, האויר קריר וכדי לא לפספס את תקופת הימים הנפלאים תרנו אחרי דיונות, טבע, סיורים חקלאיים ואוכל מהטבע.

תיירות אקולוגית בקיבוץ לוטן

ב'אקו-כיף" סיורים חוויתיים בגן שעשועים ממוחזר, התנסות בבנייה אלטרנטיבית, גינון אורגני ומיחזור. מתאים לקבוצות מאורגנות, ביקורים פרטיים למשפחות ובודדים.

במקום פועל אירוח כפרי עם חדרים ממוזגים עם מטבחון (אין טלויזיות), מתאים מאד למשפחות.
ישנה אפשרות לטיולים מודרכים לכל אזורי הערבה הדרומית עם מדריכים מוסמכים במסלולי נופים מופלאים: צפייה בציפורים נודדות ועוד.

בהיותו של קיבוץ לוטן, קיבוץ שכולו מבוסס על חומרים אורגניים, מרכזו האקולוגי הוא בבית התה הכשר, שכולו מבוסס על הטבע (כשרות הרב הדאיה אילת). בתוך מבנה מיוחד וקסום, מוגשת ארוחה טובה ואווירה נעימה.
בהיות המקום בפתחה של הגינה האורגנית, הצומח בגינה משתלב בתפריט לפי עונות השנה.

בתוך המבנה, הוקמה גלריה המציגה למכירה יצירות של אומנים מקומיים בתחום הויטראז', קדרות, תכשיטים, ספרים, סבונים ועוד..

לוטן בית תה
לוטן בית תה

רבע שעה נסיעה ואנחנו בקיבוץ אליפז. בקיבוץ מציעים סיור חקלאי + סדנת עיסת נייר. מסלול הסיור כולל, ביקור ברפת , תצפית על הר תמנע וגבעת ססגון, נסיעה לשטחים החקלאיים, ביקור במטע התמרים ובפרדס הדרומי בעולם תוכלו להנות מטעם הפומלית. ולא לפספס את גידול המלונים והבצל וכמובן את דיונת החול המרהיבה.

דיונת אליפז
דיונת אליפז

את המשך הדרך נעשה דרך מצפה עברונה (הכניסה מבאר אורה ומיד שמאלה בדרך העפר). מקום מרשים, תצפית מושלמת עם שלטי הסבר על האזור.

עברונה
עברונה

נסיים בשמורת הפלמינגו בעברונה, בצפייה על מאות פרטים של בעל הכנף הוורדרד הזה. צפרי האזור מספרים שהפלמינגו "חורף" בברכות המלח המספקות לו במהלך ימי החורף מזון בשפע.

שמורת הפלמינגו
שמורת הפלמינגו

ולמה צבעו ורוד? מסתבר שהפלמינגו ניזון מסרטנים קטנים אותם הוא מסנן באמצעות מקורו המיוחד, בסרטנים מצוי פיגמנט ורוד המקנה לפלמינגו את צבעו. מעניין.

אה. מה עם הסלעית הבזלתית? כדי לצפות בציפור הנדירה הזו, צריך להצטייד במשקפת ובעזרה של הצפרים באזור. אנחנו הצלחנו.

והיכן לנים בטבע?

בקיבוץ אילות מומלץ ללון בשל הסמיכות לאילת ( 2 דקות נסיעה) חדר האוכל הכשר ובתי הכנסת במלון הסמוך או באילת . במקום יחידות נופש משפחתיות הכוללות 2 חדרי שינה, מטבחון, מקלחת/שרותים, טלויזיה, טלפון ומיזוג אויר. יחידות נופש זוגיות עם מקלחת/שרותים, טלויזיה, מקרר, טלפון ומיזוג אויר.
במקום ארוחות בוקר במסעדה הכפרית "כפות תמרים" הכשרה בהשגחת הרבנות באילת.

ולקינוח תבלין לדרך הביתה.

סמוך לפארק הצפרים ללא גבולות ממוקמת 'חוות דרך התבלינים' האילתית, אחת מחנויות הרשת, שמפעילים רפאל ומאיה פרדימן, העוסקים מזה שנים בחקלאות ימית יבשתית ידידותית לסביבה.

בחנות המבקרים בחווה יש הסברים על כל תבלין, חליטה או צמח מרפא, למה הוא משמש בבישול וגם טיפ לגבי התועלת הבריאותית שלו. אם יש לכם זמן, אל תוותרו על ההרצאה המרתקת של רפי פרידמן בנושר בעלי החיים הימיים.

ציון דרך של ממש בחבל ארץ פחות מוכר. נווה של מדבר בחבל אילות.