מדד השחיתות. אילוסטרציה
מדד השחיתות. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מדד השחיתות הבינלאומי של ארגון TI התפרסם הערב (רביעי) באמצעות עמותת "שקיפות בינלאומית ישראל" וממנו עולה כי בשנת 2017 נמצאת בראש המדד ניו זילנד (עם ציון מקסימלי של 89) ואחריה דנמרק, פינלנד ונורבגיה.

את המקומות האחרונים תופסות סוריה, דרום סודן וסומליה (עם ציון של 9 בלבד).

ישראל מדורגת במקום ה-32 מבין 180 מדינות, עם הציון 62. בכך ירדה ישראל ממיקומה במדד 2016 מן המקום ה-28 מבין 176 מדינות, בציון 64.
בקרב 35 מדינות ה-OECD ישראל מדורגת במקום ה-23 - מעט מעל השליש התחתון.

באופן יחסי אין שינוי בדירוג זה מהדירוג של ישראל בשנת 2016, כאשר דורגה במקום ה-22 מבין 34 מדינות.

בניגוד לשנים קודמות אף לא מדינה אחת זכתה לציון מושלם של 100 ואף לא לציון גבוה מ-90. יותר מ- 10 מדינות מפותחות ירדו בציוניהן.

מדד 2017 מדרג 180 מדינות ברחבי העולם לגביהן נקבעו ציון ומיקום המבטאים את תפיסת השחיתות במגזר הציבורי, כפי שנקבעו על ידי 13 מקורות מידע מ-12 מכוני מחקר עצמאיים ובלתי תלויים בקביעת המתודולוגיה ונושאי המחקר בהם בחרו.

מקורות מידע אלה הם בעלי מומחיות בתחומי המשילות, החברה האזרחית, כלכלה ומינהל עסקים ובחינת הממצאים נעשית באמצעות חוקרים באקדמיה, מומחים עולמיים ואנשי עסקים בתחומים אלה, במכוני המחקר ובמדינות הנבדקות.

כל מדינה נמדדה בשאלות זהות על ידי 6-7 מכוני מחקר לפחות. ישראל נבחנה על ידי 7 מכוני מחקר. השאלות מופנות למומחים בתחומי מחקר שונים באקדמיה ובקרב אנשי עסקים בכירים, לרבות כאלה במדינה הנמדדת. מקורות המידע של מכוני המחקר מגוונים: ראיונות, סקרים והערכות אנשי ונשות עסקים ומומחים/ות באמצעות מכוני מחקר במדינות הנבדקות ומחוצה להן.