קמחא דפסחא – כדי שחג הפסח יהיה שמח לכולם

חג הפסח הוא אחד החגים המשמעותיים והמיוחדים ביותר ביהדות. זהו חג שמתחילים להתכונן אליו הרבה זמן מראש בגלל הצורך לנקות את הבית מכל פירור חמץ, להחליף את מערכות הכלים ולעשות סדר בארונות הבגדים.

על מנת לקיים את סדר פסח כהלכתו, צריכים הרבה מאוד מוצרי מזון, לרבות מצות, חומרים להכנת חרוסת, דגים, בשר ועוד. מכיוון שבישראל חיים, לצערנו, הרבה אנשים הנמצאים מתחת לקו העוני ואשר אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את כל המוצרים הנדרשים לקיום סדר הפסח, נוהגים עד היום במנהג שכל כולו מיועד למתן תרומות וסיוע לנזקקים. מנהג זה נקרא "קמחא דפסחא".

מה זה קמחא דפסחא?

משמעות הביטוי הארמי "קמחא דפסחא" הוא "קמח לפסח", כאשר הכוונה היא לקמח המשמש להכנת מצות. קמח זה מכונה גם "מעות חיטין". ביטויים אלה הם הכינוי שניתן למגבית מיוחדת הנהוגה בעם היהודי מזה מאות בשנים, במסגרתה אוספים מתושבי הקהילה מזון או כסף על מנת לתתם כתרומה לחברי הקהילה אשר אין ידם משגת.

היום, כאשר לא בכל מקום יש קהילה, מתבצעת המגבית הזאת גם על ידי הקהילות המקומיות שכן פועלות, אולם גם על ידי גופים ציבוריים הפועלים בהיקף אזורי ואפילו כלל ארצי. אמנם, מי שתורם את הכסף ואת המזון הוא הציבור, אולם מערך האיסוף כולו נתמך ברוב המקרים על ידי גופים ציבוריים ובעזרת תקציבים ממשלתיים.

כך (כנראה) הכל התחיל

המנהג של איסוף מגבית קמחא דפסחא לטובת מתן תרומה לעניים החל כבר לפני מאות שנים. בשולחן ערוך מוזכר מנהג של עריכת מגבית לטובת קנייה משותפת של חיטים לעניים לטובת הכנת מצות לפסח. במגבית זו היו צריכים כל בני העיר להשתתף, והיא כנראה היתה ראשיתה של מגבית קמחא דפסחא.

מנהג שממשיך עד היום

היום איסוף מגבית קמחא דפסחא היא שם כולל לדרכים רבות לאיסוף תרומות עבור הנזקקים לקראת חג הפסח. תהליך איסוף התרומות מתבצע ברוב המקרים על ידי גופים וארגונים מקומיים ואזוריים, ביניהם עמותות רווחה, מועצות דתיות, גופים מוניציפליים מסוימים ועוד. במקרים אחרים איסוף מוצרי המזון והכספים מתבצע על ידי גופים ארציים כמו עמותות רווחה גדולות, ובמקרים אחרים ישנם שיתופי פעולה בין ארגונים מקומיים וארציים, המתאגדים יחדיו לטובת הסיוע לנזקקים. כך, גם חלוקת המזון והכספים עצמם מתבצעת באופן מקומי, אזורי או ארצי – בהתאם לגורם המפעיל את איסוף התרומות.

אופן החלוקה לנזקקים

חלוקת הכספים ומוצרי המזון אשר נאספו עבור הנזקקים מתבצעת במספר דרכים:

  • העברה כספית ישירות לנזקקים
  • חלוקת סלי מזון ביישובים
  • חלוקת תלושי קנייה לפני החג
  • סבסוד מוצרי מזון הנדרשים לקיום החג
  • עריכת סדרי פסח ציבוריים לקהל הרחב

חלוקת סלי המזון נעשית ברוב המוחלט של המקרים על ידי מתנדבים.

לסיכום – קמחא דפסחא הוא מנהג עתיק יומין הנהוג עד היום בחברה הישראלית לטובת סיוע לנזקקים. תרומת מוצרי מזון או כסף לפני החג תאפשר לאנשים אשר אין ידם משגת לחגוג בצורה מכובדת את החג החשוב הזה, ולכן היא חשובה מאוד. חג שמח, ושתמיד תהיו בצד הנותן!