מצה
מצהפלאש 90

עבור יצרני מצות בעולם כולו, הזמן הרווחי ביותר בשנה הוא, כמובן, חג פסח והתקופה שלפניו. הביקוש למצות נעלם כמעט כליל אחרי פסח. אבל בהולנד, מתברר, זה אחרת.

לאחר מאות שנים בה חיו לצד הקהילה היהודית המקומית הגאה, מיליוני גויים אימצו את המצה כמאכל יומיומי, המהווה חלק בלתי נפרד מארוחת בוקר.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי פיטר הייס, אחד משני בעליו של מפעל "הולנדיה מצעס" בעיר אנשדה שבמזרח הולנד, הוא "אולי יצרן המצות היחיד בעולם שנערך להפסדים, לא לרווחים, בזמן הפסח". הולנדיה היא יצרנית המצות היחידה בהולנד.

כמעט כל רווחי המאפיה מגיעים ממכירת מצות לגויים; מצות שאין להן הכשר לפסח. והעונה הרווחית ביותר היא זו של חג הפסחא הנוצרי. מתברר כי בהשפעת היהודים, אימצו הנוצרים את המצה כמאכל המאפיין את החג הזה – שחל בסמוך לחג הפסח.

רק במשך ארבעת השבועות שקודמים לחג הפסח מייצרת המאפיה גם מצות כשרות לפסח. לייצר מצה זו, אמר הייס, "עולה יותר ממה שאנחנו מקבלים עבורה".

המפעל מייצר כ-40 מיליון מצות מדי שנה, ואלה כוללות גם מצה שמורה. הייס אומר שלמרות ההפסד הכספי שבדבר, בכוונת המפעל להמשיך ולייצר את המצות הכשרות, משום שמדובר במסורת – וזה למרות שהוא עצמו אינו יהודי.