הרב זקס התרשם ממיזם 929אלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 מתייחס הרב ד''ר בני לאו, רב קהילת הרמב''ן בירושלים, למפגש בלונדון בינו לבין הרב הלורד יונתן זקס.

את הרב זקס מדמה הרב לאו לרבי אבהו שהיה מחובר לתרבות הגבוהה של רומא, לאנשי השלטון והרוח וזכה לכינוי נושא דבר האומה.

הרב לאו מספר על המפגש שלו עצמו עם הרב זקס ובו הגדיר אותו כמי שיש לו את היכולת לראות את הדברים במבט על ומתוך כך להיות דוברה של האומה. "יש לרב זקס גובה רוחני וגובה של ממד בעיני אנשי הממשל והרוח בעולם המערבי כולו. הוא נחשב לאחד הקולות הברורים ביותר של העם היהודי, הוא חזק בתמיכתו במדינת ישראל ובעם היהודי, הוא יכול להיות מוליך הקול של העם היהודי והתורה לעולם".

הרב לאו מספר על תחושתו בנסיעה מירושלים ללונדון כאותה נסיעה קדומה בימי חז"ל מטבריה לקסריה, "יש כבוד גדול לירושלים ויש הבנה שמציון תצא תורה כמו קולות של הרב זקס".

בפגישתם שוחחו הרבנים על הצורך להקים תנועה שתוציא תורה מציון, וזאת על בסיס הרעיון של 929, רעיון הדומה לטעמו של הרב לאו לרעיון הדף היומי, רעיון של לימוד מיזם 929 באנגלית לאחר ההשלמה המתקרבת של המיזם בעברית. "הוא קיבל על עצמו להוביל את הרעיון".

לדברי הרב לאו הרב זקס התרשם מאוד מהרעיון ומהמיזם שמפגיש יהודים לא רק בבתי מדרש ובעולם התורה הרגיל, אלא דרך מיזם תנ"כי שמדבר בלשון עכשווית על ערכי העם היהודית. לטעמו בדרך זו ניתן לייצר תנועה של חיבור העם לעצמו ולארצו. ערך נוסף הוא הפצת המעיינות חוצה דרך טכנולוגיה חזקה שתשמיע את קולו של הרב זקס לרבבות בעברית ובאנגלית.

במשך הדברים נשאל הרב בני לאו אודות היחסים בין בריטניה לישראל לאור ביקורו בלונדון. הוא מציין שמדובר בקהילה חרדית קטנה שבעיקר אוהבת את תורת ישראל וארץ ישראל, אך פחות את מדינת ישראל, בעוד הרב זקס ספוג כולו באהבת מדינת ישראל עם העם היהודי ועם תורת ישראל "מהבחינה הזו הוא פיגורה מאוד חשובה. הוא יושב בלונדון ומצודתו פזורה בכל הארצות דוברות האנגלית בעולם המערבי".

כשנשאל אודות יחסן של התנועות הרפורמיות אומר הרב לאו כי המיזם אינו מבקש להתקוטט ולהתעמת עם אדם כזה או אחר או עם פלג כזה או אחר, לדבריו העולם היהודי כולו, גם הרפורמי וגם זה שאינו מזוהה, מתחבר למיזם התנ"כי שמבקש להזמין אליו, ולהבנתו כל הפלגים מבקשים להתחבר ולחפש את הקשר. "במיזם הזה לא מתקוטטים ובזה הקסם שלו".

על הביקורות שהוטחו במיזם אומר הרב לאו כי ישנם ביקורות שמגיעות מעין טובה ויש מעין רעה, ומול ביקורות מהעין הטובה עשיית הטוב מהווה מענה ומעקרת את הרוע, וכאשר מדובר בביקורת מתוך עין טובה המעירה על תוכן סגנון וכיוצא באלה מתוך רצון שהתורה תהיה בכל מקום, במצב שכזה "אתה שומע בנפש חפצה".

הרב לאו רואה בהשלמת המחזור הראשון של 929 מתנה לעם ישראל, מתנה שבה התנ"ך חוזר הביתה, והמיזם יושלם עם הגשתו לנשיא המדינה של אלבום מיוחד לזכרו של השופט מישאל חשין.

עוד התבקש הרב לאו להתייחס למיזם הכשרות של רבני צוהר. "העבודה הרצינית שעשו רבני צוהר בנושא הכשרות באה לתקן את הכשרות ולא להרפות או לקלקל. לא הייתי שותף לדיונים הרבים כי לא מצאתי את הזמן לזה. לכן אתה לא יכול לבקר דבר שאתה לא בתוכו. שאלו אותי אם אני תומך במיזם הכשרות, ואמרתי שבאופן טבעי לי אני ממלכתי, במובן שאני רוצה שהממלכה תשמור על עצמה ושהתיקונים יבואו מתוך הרבנות".

החשש מהשלכות ריבוי הכשרויות, אומר הרב לאו, הוא שאלה קשה ואינה בהכרח שאלת התחרות, אלא שאלת המניע של התחרות, אם המניע הוא כסף והמשמעות היא שאדם מוחלש מהפריפריה יקבל מענה ממערכת כשרות פרטית כמו המערכת הממלכתית או לא. להערכתו רבני צוהר לקחו את השיקולים הללו בחשבון, שכן תפיסת עולמם מאוד ממלכתית ונובעת מבית מדרשו של הרב קוק והם רוצים לראות גם את דגל ישראל מתנוסס על המיזם וגם את תורת ישראל כשהיא לוקחת אחריות על כל אדם מיושבי הארץ.

לקראת הפסח מספר הרב לאו על תחושתו כרב בתקופה שטרם החג, תקופה שלצד הניקיונות והמטלות, מתעורר בה כוח השאלה ועוד ועוד אנשים פונים ושואלים שאלות כאלה ואחרות בהלכה, ומתוך השאלות מתעורר שיח והקשר ההדדי נוצר.