עו"ד נתי רום
עו"ד נתי רוםצילום: מרים צחי

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר עורך הדין נתי רום על הצטברות תמוהה של טענות מתיישבים על מה שנראה כאכיפה בררנית לכאורה של משטרת התנועה בכבישי השומרון.

כבר בראשית הדברים מדגיש עו"ד רום כי אין מדובר בתופעה חדשה אלא בהתגברות של תופעה קיימת ובה ניתן לראות ניידות של משטרת התנועה כשהן מוצבות יום אחר יום בנקודות תמוהות, כלשונו.

"אחרי האסון של משפחת ליפניק דובר על הצורך בהוספת ניידות תנועה כדי למנוע עבריינות כביש, ובאופן תמוה ניידות תנועה נמצאות בתוך ישובים ומעכבות תושבים", אומר רום ומציג דוגמאות: "בצומת יצהר או בגוש שילה מזרח כל ערב יושבת ניידת ועשרות אנשים מתקשרים אליי עם סיפורים על בידוק ועיכובים מיותרים. בתוך שבות רחל עוצרת ניירת תעבורה לבדיקת תעודת זהות ומשחררת או מעכבת לעשרים דקות".

עוד הוא מספר על שיחת טלפון שקיבל רק אתמול מתושבת עימונה שסיפרה כי עוכבה עם ילדיה זמן רב ללא כל סיבה ביציאה מביתה החדש בעמיחי.

לדבריו במידה ואכן, כפי שהדברים נראים, משתמשת המשטרה בתואנה תעבורתית כדי לאסוף נתונים ורישומים על תנועת מתיישבים שיתכן ויהיו חשודים בעתיד בעבריינות פלילית או לאומנית, הרי שמדובר בעבירה על החוק. "זו הטרדה שמנוגדת לחוק", הוא קובע. "כששוטר עוצר אותך כדי לבדוק אם יש לך משהו לא חוקי ברכב ומאמלל אותך או גורם לך לאי נוחות זו בעיה חמורה". לטעמו בלתי סביר שמשטרה "יושבת" בצומת עדי עד או צומת עמיחי שבהם כמעט ואין תנועה, אינה מחלקת דו"חות תנועה אלא רק מטרידה ומעכבת תושבים ללא סיבה לבידוקים שונים ותמוהים.

"זה בלתי סביר. יש חוק במדינה ויש חוק מתי לשוטר מותר להעניש. כשניידת מענישה תושבים בשכונה כי מישהו מהשכונה חשוד זה לא חוקי".

כשנשאל אם הבעיה עליה הוא מצביע היא בעיית ההטרדה או השימוש בניידות תנועה לצורכי אכיפה והתראה אחרים, משיב עו"ד רום וקובע כי מדובר בשני הפרמטרים גם יחד. "הבעיה כללית, הטרדה היא הבעיה. זה עיכוב שווא שאינו חוקי, בוודאי כשמשתמשים בניידות תנועה, ובוודאי כשהמציאות התעבורתית חמורה והנסיעה בכבישים היא סכנת חיים. הקצאת משאבים כזו היא נוראית בעיניי. גורם פוליטי מסוים דיבר על הקצאת 12 ניידות אחרי אירוע משפחת ליפניק, והנה אחת מהם נמצאת בצומת אזוטרית של ישוב קטן עם מאה תושבים".

רום הגיש תלונה במשטרת בנימין על ההתעלמות המשטרתית מנסיעה כמעט חופשית של כלי רכב ערביים ללא לוחיות זיהוי, בה בשעה שהניידות מוצבות בתוככי הישובים ומטרידות תושבים ללא סיבה נראית לעין.

"במישור המשפטי הגשנו תלונות למשטרת ישראל. בימים הקרובים נפנה למועצה למועצה ולמטה הארצי. דרוש כאן גם גיוס פוליטי", הוא אומר.

מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "בהמשך לטענות שהועלו, ובניגוד לנאמר אין קשר לעובדות ולמציאות. אגף התנועה של מחוז ש"י בשיתוף כוחות רבים, פועל יום יום בכבישי יו"ש. עיקר האכיפה מתמקדת בתפיסת נהגים הנוהגים בכביש באופן המסכן את ציבור משתמשי הדרך, בריונות וסיכון חיים, תוך מיקוד הפעילות בכבישים אשר סומנו כבעייתיים ושבהם התרחשו ריבוי תאונות דרכים".

"כ-1,000 דוחות בממוצע בשבוע, מספר חסר תקדים, ניתנים לנהגים בגין מהירות מופרזת, עקיפות מסוכנות, הסח הדעת, תקינות ועוד. מטרת מבצעי התנועה הממוקדים ושימוש בכוחות רבים ובעשרות ניידות נועדו למנוע תאונות דרכים להשפיע ולשנות את תרבות הנהיגה בכבישי יו"ש", לשון תגובת המשטרה.