פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשרצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כביש עוקף: באוניברסיטאות מנסים לעקוף את הקוד האתי של הפרופ' אסא כשר ובימים אלו סיימו לגבש קוד חלופי שיאומץ במוסדות השונים.

הקוד האתי שניסח פרופ' כשר עורר סערה בעיקר בשל הסעיף שקבע כי מרצים לא יוכלו להביע דעות פוליטיות בפני הסטודנטים, אלא אם כן הדבר הכרחי לתכני השיעור.

הקוד החדש שאותו מנסים לקדם בימים אלה אושר בוועדה הבין-סנאטית של האוניברסיטאות, גוף וולונטרי חסר מעמד סטטוטורי, שתפקידו לתאם דברים שמשותפים לכל האוניברסיטאות והיה משמעותי בצמתים מרכזים כמו שביתת המרצים, חברים בו נציגים בכירים מכל האוניברסיטאות, ובראשותו עומד פרופ' צבי ציגלר.

תפיסת העולם של הוועדה הבין-סנאטית היא לנסות לגשר ולהשאיר אוטונומיה לאוניברסיטאות השונות.

ההצעות מאושררות בו לאחר דיאלוג, ולאחר מכן חוזרים חברי הסנאט לאוניברסיטה שבה הם עובדים ומצביעים על ההצעות. מקורות באוניברסיטת בר-אילן מסרו כי הקוד האלטרנטיבי עורר סערה בסנאט של המוסד.

"מה שגובש זה בעצם הצעה שעברה בוועדה וכרגע אושררה באוניברסיטה העברית, בתל אביב, בטכניון ובמכון ויצמן, ומחכה לאישור בבן גוריון בישיבה הקרובה", אומר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש המחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון וחבר הוועדה.

"תוכן ההצעה הוא שאי אפשר לתת למל"ג לכפות קוד אתי. כל אוניברסיטה קובעת לעצמה קוד אתי על פי הסנאט. הוועדה לקחה מהקוד האתי של האוניברסיטאות בארצות הברית עקרונות רבים שמוסכמים על כולם. מצד אחד חופש אקדמי ומצד שני שאף אדם לא יהיה מופלה בגלל דעותיו הפוליטיות. חופש של המדענים לקידום המדע, כולל חופש תנועה, ביטוי וגישה שוויונית לנתונים ומידע, בלי שום אפליה על רקע מוצא, זהות מגדרית או גיל.

על פי העקרונות של ההצעה כל סנאט מוסמך לקבוע את המדיניות ולאמץ את הקוד האתי של האוניברסיטה. הקריאה לחברי הסגל היא לנקוט ביושרה ולהטמיע את העקרונות הללו באמצעות הסנאטים, מתוך תפיסה שכל אוניברסיטה יש לה את האופי שלה. אוניברסיטת בר-אילן, למשל, קמה על תפיסה של יהדות ומדע, ויש לה את הניואנסים שלה, כפי שלטכניון יש את הייחודיות שלו, ולכן יש חשיבות לתת לכל אוניברסיטה להדגיש את המקום שלה".

הבחינה מחדש לדבריו תיעשה גם ביחס לקוד הנוכחי של אוניברסיטת בן גוריון: "תמיד טוב לבחון מחדש. האתיקה משקפת את המחלוקות בחברה שמציקות בתקופות מסוימות. מה שמציק בשנות החמישים לא בהכרח מציק היום. תמיד יש ניואנסים, צריך לקחת את הנוסח מ‑2004, לעבור עליו ולאשר אותו מחדש בסנאט שלנו".