חוגגים בל"ג בעומר
חוגגים בל"ג בעומרצילום: יעקב נעמי, פלאש 90

"תפקידנו ההורי ביחס למדורות לג בעומר – מתחיל היום!", מדגיש השבוע הרב יונה גודמן בפינת החינוך בערוץ 7.

הוא מציין כי בכל שנה הורים 'מתעוררים' יום או יומיים לפני מדורות ל"ג בעומר, ונזכרים שבמדורות טמונים אתגרים חינוכיים רבים, שראוי לדבר עליהם מראש עם ילדינו. ברם, מכיוון שנזכרים בכך רק סמוך למועד, אחרי שהילדים כבר תכננו את המדורה לפרטיה, הם מבינים שקשה ברגע האחרון להביא אותם לשנות תוכניות, ומתחייבים לעצמם שבשנה הבאה, ידברו על האתגרים הרבים מספיק זמן מראש.

לדבריו, "השנה הבאה הגיעה, ומדורות ל"ג בעומר יחולו ביום רביעי הקרוב בערב. אם אנו רוצים לכוון מבחינה חינוכית את ילדינו, מומלץ לעשות כן במסגרת השבת הקרובה או תחילת השבוע".

לדעתו, ישנם מישורים חינוכיים רבים עליהם חשוב לדבר עם הילדים מראש, כל אחד לפי גילו.

"ראשית", הוא אומר, "ראוי להתעניין בעדינות מי מוזמן למדורה. לעיתים נגלה שהזמינו את כולם, למעט ילד או שניים שנמצאים בשולי החברה. בימי העומר בהם הנהגנו אבלות, ראוי לשים את יסודות 'בין אדם לחברו' במקום גבוה, ולדאוג ל'שבת אחים גם יחד' סביב המדורה, בלי חרמות. העלבון שחווה ילד שלא הוזמן למדורה קשה, וראוי לחנך את ילדינו לרגישות בתחום חשוב זה".

"שנית, כל שנה עולה השאלה מהיכן השיגו הילדים את הקרשים. אם הם נגזלו מאתר בנייה או מהאוסף של קבוצת בנים צעירים יותר, זה לא בדיוק הכנה למפגש עם תורת רשב"י..."

"שלישית, ראוי לסייע להם לזכור את כל מה שקשור לאוכל: החל מכשרות הבשר, דרך מים לנטילת ידיים ועד ברכונים לברכת המזון".

מכאן עובר הרב גודמן לתכני המדורה: "עלינו לסייע לילדינו להחליט מראש איזו אווירה הם רוצים ליצור ליד המדורה שלהם ואיזו לא. כיצד הם יתארגנו, יחד עם עוד מספר חברים, וידאגו לתוכן מרומם ולא חלילה זול. בגילאי חטיבת ביניים ותיכון צריך לוודא שהם מבינים שאין מקום לשתייה חריפה, ושאף המוזיקה וההתנהגות ביחס לשוהים במדורות אחרות צריך לינוק מערכי משפחתינו ומתפיסתנו התורנית".

הוא מזכיר גם את חשיבות עניין הבטיחות, "בגילאי בית ספר יסודי וחלק מחטיבת הביניים, צריך לבחון איתם מי המבוגר שנמצא איתם במדורה. לעיתים מדריך מתנועת הנוער נמצא, אך בשלב מסוים הוא פורש והם נשארים, דווקא בשעות המאוחרות, לבדם. צריך להחליט מראש האם בשלב זה יצטרף כל פעם הורה אחר או שאנו מצפים שהם יבואו אז הביתה, או שמוכנים שהם יישארו במקום לבדם".

הרב גודמן מסיים ומזכיר שהעיקר הוא תוכן המדורה: לא רק איזה אוכל יהיה, אלא מה ייאמר ומה יסופר. בנחת ובעדינות צריך להסביר לילדינו, את האתגרים הטמונים בלילה ארוך זה.

"עלינו לזכור כי המדורות עשויות להיות חוויה חיובית מרוממת ובונה, או חלילה להיפך. אם נדבר על הדברים מספיק מוקדם, ביכולתנו להשפיע עליהם רבות ולסייע להפוך את הלילה ללילה שמאיר, גם חינוכית ותורנית".