ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליצילום: קובי ריכטר/TPS

סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי רואה בפסקת ההתגברות מהלך הכרחי וחשוב כמעט ללא מתחרה.

לטעמה "חוץ מהחלת ריבונות על יהודה ושומרון, אין דבר חשוב יותר שהממשלה צריכה לעשות כמו הסדרת יחסי הכנסת ובית המשפט העליון", אמרה בראיון ליומן ערוץ 7.

"זה מהלך הכרחי שחייב לקרות. פסקת ההתגברות היא המעט שבמעט שניתן לעשות כדי להחזיר את הדמוקרטיה לעם ולמדינה. היה שיבוש דמוקרטי ארוך שנים שהחל בשנת 95' מהפכת אהרון ברק שהתרחשה רק בין כותלי בית המשפט ולא אצל המחוקק ולא ברצונו של העם. חשין אמר פעם בפסק דין שנכפתה על עם ישראל חוקה הר כגיגית, ובעיני יש כאן החמצה גדולה של מהי דמוקרטיה. יש כאן תעמולה של אי הבנה בסיסית מהי דמוקרטיה. מה שמחריב את הדמוקרטיה הוא המציאות שבה גוף שלא נבחר נטל לעצמו סמכות והפך למחוקק על. את המציאות הזו שהיא פגיעה בדמוקרטיה צריך לשנות ואני מאמינה שפסקת התגברות ברוב רגיל היא הדבר הנכון".

בהמשך דבריה מזכירה חוטובלי את התקדימים הבינלאומיים סביב פסקאות התגברות והיא מסכמת וקובעת כי "במקומות שיש ביקורת חוקתית אז הוא שיש בית משפט לחוקה או שהשופטים נבחרים על ידי הדרג הפוליטי בבחירה פוליטית. זו מציאות מוכרת בעולם הגדול והנאור. כשבית המשפט רשאי לפסול חוקים המנגנון לבחירת שופטים שונה, וכשיש מציאות שבה מנגנון בחירת השופטים רוצה לייצר מערכת משפט עצמאית יש הפרדת רשויות שמכבדת את רצון העם והריבון שהוא הכנסת המייצגת את העם, וזה מה שצריך לקרות גם בישראל".

לדבריה, יש להסתפק ברוב של 61 חברי כנסת על מנת להתגבר על עמדת בית המשפט, ואולם לנוכח השיחות בין ראש הממשלה לנשיאת בית המשפט העליון היא אומרת כי "יש תחומים שצריך להגיע בהם להבנות ופשרות. צריך לראות אם המספר של 65 יאפשר מציאות של חוקים המייצגים את הרוב בישראל, אבל מבחינה משפטית נטו אין שום בעיה בתפיסת העולם הדמוקרטית עם רוב רגיל".

על כך היא נשאלה למה לא להסתפק ברוב אקראי, ומשיבה כי היא סבורה שהמספר של 61 הוא בעיניה "מספר שמבטא איפה נמצא הרוב בכנסת, בניגוד למחטף חוקי היסוד שעברו ברוב זעום. כשהולכים על התגברות צריך ללכת על רוב מכובד".