תחקיר הקב"טים של חי בלילהקשת 12

תחקיר של "חי בלילה", ששודר בערוץ 12, חושף עדויות של שני קב"טים בשתי רשתות שיווק גדולות המספרים כיצד השתמשו באיומים על מנת לחייב אנשים שנתפסו גונבים לשלם לרשת סכומי כסף גדולים מאוד.

בתחקיר מספר שי (שם בדוי) קצין ביטחון לשעבר באחת הרשתות, "במסגרת תפקידי הייתי צריך לתפוס לקוחות שגונבים ולחייב אותם לפי מה שאומרים לי ברשת. היו גם לקוחות שהיו גונבים בסכומים זעומים והיינו גובים מהם סכומים מטורפים. שתבין, זה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. ברמה של עשרים וגם שלושים אלף שקלים".

הקב"ט מספר על התהליך, "התהליך היה פשוט, נגיד נכנסת לי אישה לחדר, היא הייתה מודה בגניבה של 150 שקלים, היינו גובים ממנה סכומים גבוהים. זה יכול להיות 5,000 וגם 7,000 שקלים. היה לי מקרה של חיילת שגנבה סכום מזערי, 50-60 שקל, היא שילמה 1,500 שקלים מהמשכורת הצבאית שלה. היא פשוט שילמה והיא בכתה ובאמת כאב לי הלב".

סיפור כזה קרה למ', בת 72, לפני כחצי שנה. "הגיעה לתחנת משטרת אשדוד אישה כבת 72, הסבירה לי שהיא גנבה נקניק ולחם ואז בעצם נתפסה והוכנסה למקלט של החנות", מספר פבל בריטבה, חוקר משטרת ישראל "נעלו עליה את הדלת וביקשו ממנה לפצות את החנות ב-17 אלף שקלים".

"אני לקחתי (מהסופר) נקניק, סוכריות ולחם", מספרת מ' המבוישת ברוסית, ומדגישה שעד עכשיו היא מפחדת לדבר מחשש לכך שינקמו בה. "הם אמרו לי שאשלם להם קנס על סך 17 אלף שקלים ושילמתי אותו בשיקים, כי לא היה לי כסף לשלם. רציתי לשלם להם כמה שזה עלה, אבל הם אמרו שכבר אי אפשר וצריך לשלם חוב. אני גרה לבד, מקבלת פנסיה ומשלמת על דירה, בקושי נשאר לי כסף לחיות. הם איימו עליי, רצו לסגור אותי. הם כל כך הבהילו אותי, ירד לי לחץ הדם. ביקשתי שיוותרו לי והם אמרו שאם לא אשלם הם יקראו למשטרה".

הקב"טים לשעבר לא מנסים להקל ראש במעשיהם או לנקות את ידיהם. כך לדוגמה, מתוודה שי: "זה פשע. אני אומר לך עליי, זה פשע. אני לא הרגשתי שלם עם זה. היו מצבים שלא הייתי ישן בלילות, כי היו מקרים באמת קיצוניים שנתנו לי להרגיש ממש רע". גם אבי לא חש בנוח עם המעשים בהם לקח חלק בתקופה שבה עבד ברשת: "הרגשתי עם זה גרוע מאוד, גרוע מאוד".