האזכרה לרזיאל ז"ל
האזכרה לרזיאל ז"לצילום: מארק נוימן, פלאש 90

היום מצוין מלאת 77 שנים לנפילתו בקרב של מנהיג האצ"ל, דוד רזיאל ז"ל, בפעולת קומנדו בעיראק. ביומן ערוץ 7 שוחחנו על דמותו הייחודית עם מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, גדעון מיטשניק, החושף מכתב שאותר באחרונה ואותו כתב רזיאל לסבו בעודו בגיל בר מצווה.

בטקס האזכרה לרזיאל שהפך לטקס אזכרה לכלל נופלי המחתרות ישתתפו בין השאר גם נשיא המדינה, נשיאת בית המשפט העליון ואישים נוספים. מיטשניק מעיר כי ארגון ברית חיילי האצ"ל מאוד דומיננטי בארגונו של האירוע.

"רזיאל הוא המנהיג של האצ"ל, בלי לפגוע באף אחד", אומר מיטשניק. "כשמדברים על האצ"ל אומרים בשקט בשקט שהוא היה הבולט שבמנהיגים. הוא נהרג בפעולה בשליחות הקומנדו הבריטי בעיראק. הוא יצא ביום ה-18 במאי 1941 יחד עם יעקב מרידור ושניים מחיילי האצ"ל בעיראק כדי לאסוף מודיעין ולחבל במתקני זיקוק נפט בעיראק, שם הייתה פעילות אנטי בריטית מאוד גואה".

"במאי 41' יצאה ספינת אריה הים עם הכ"ג או הכ"ד לכיוון לבנון והם נעלמים. ורזיאל, שישב בכלא הבריטי, מקבל החלטה אחרי תחילת מלחמת העולם להציע לבריטים שיתוף פעולה למרות המאבק בבריטים. מתחיל שיתוף פעולה שבמסגרתו הבריטים מבקשים גם מהאצ"ל וגם מהפלמ"ח לבצע שתי פעולות שיוצאות לדרך. האחת היא היציאה של 'אריה הים' ללבנון' ובשניה יוצא מטוס עם דוד רזיאל שעומד בראש פעולת הקומנדו לפיצוץ מתקני הזיקוק בעיראק שעומדת לקראת הפיכתה לפרו-נאצית. דוד רזיאל לא שולח את אנשיו לפעולה כשהוא לא שם".

"יוצאת החוליה של הארבעה בעיראק, משנים להם משימה תוך כדי תנועה, ובעשרים למאי 41' מפציץ מטוס גרמני מפציץ את המקום שהם פעלו בו והוא נהרג. נהרג שם גם קצין בריטי. המידור היה גדול כל כך עד ששניים מחברי החוליה לא ידעו מי מפקד הפעולה אלא רק אחרי נפילתו".

ממשיך מיטשניק ומספר: "גופתו הובאה לארץ רק בשנות השישים. לפני שנקבר קיבל את דרגת האלוף ונקבר כאלוף בן ענת. הוא נקבר בהר הרצל בטקס רב משמעותי, ומאז מדי שנה מתקיים טקס אזכרה שהפך לטקס אזכרה לכל חללי האצ"ל. מגיעים לאירוע גם אנשי ציבור משמעותיים כמו נשיא המדינה וגם לא מעט תלמידים מכל רחבי הארץ".

מיטשניק מספר גם על מכתב שהתגלה באחרונה על ידי אמירה שטרן, מנהלת ארכיון בית ז'בוטינסקי. "ומצאנו מכתב שכתב דוד רזיאל הנער, שמשפחתו עלתה מבלרוס, עזבה את ישראל וחזרה בהמשך לישראל. דוד כותב לסבו על טיול שהוא מקים בירושלים ובו הוא מגיע לכותל המערבי, מכתב בכתב יד מרשים מאוד בכתב יד ובניסוחו. במכתב הוא מבקש מהסבא שישלח לו שישה סדרי משנה".

"דוד רזיאל למד בישיבת מרכז הרב והיה תלמידו של הרב קוק. עוד בשלב צעיר מאוד הוא היה מקורב לנושא הדתי. המכתב הזה הוא אחד מכמה מכתבים שהתגלו והם חלק מארכיון האצ"ל שבו הרבה מסמכים ופריטים שונים של לוחמי האצ"ל. לא רק מסמכים ותעודות אלא גם אוסף הפרפרים של גולי אפריקה", אומר מיטשניק הקורא לדור שני ללוחמי האצ"ל למסור תיעוד ומסמכים שנמצאים בבתים פרטיים.

מכתבו של דוד הנער לסבו
מכתבו של דוד הנער לסבוצילום: מכון ז'בוטינסקי
המכתב
המכתבצילום: מכון ז'בוטינסקי