אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

הועדה המיוחדת לזכויות הילד דנה היום (שלישי) בהיבטים שונים הקשורים ללידות שקטות בארץ ותהליכי קבורת העוברים.

במהלך הדיון תקפו חברי כנסת יחד עם הורים וארגונים את נציגי המשרד לשירותי דת וטענו כי חברות הקדישא אינן מאפשרות קבורה אזרחית שלא על פי ההלכה.

יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) פתחה את הדיון ואמרה: "נחשפתי למסמכים שאם לא הייתי רואה במו עיניי לא הייתי מאמינה שדברים כל כך קפקאיים יכולים להתרחש בישראל 2018. אנו רוצים לוודא היום שהם אכן יפסיקו להתרחש"

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) ציינה, "בתי החולים רודפים אחרי יולדות בגלל שמקבלים כסף מהמדינה, אבל כשנזקקים להם ללידה שקטה, אז זה כבר לא מעניין אותם ואין הסדרה של הנושא מצד משרד הבריאות. אני לא בטוחה שאין סיכון רפואי בלהסתובב עם עובר מת בבטן במשך חודש, כמו שטוענים לפעמים, אבל ברור שזה נורא".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) קבלה אף היא על הזלזול, "הייתה לי הזכות לתקן ולהעביר את החוק החשוב אשר הביא הכרה בנושא הלידה השקטה וגם לו לקח זמן להגיע להטמעה בשטח. אני לא מצליחה להבין את הזלזול שבגללו לא מפרסמים את הנוהל ויוצאים האחדה. אי אפשר להסתמך על רגישות צוות רפואי כזה או אחר".

הוועדה שמעה מספר עדויות קשות, במיוחד בנושא הקבורה. עדות אחת הייתה של יעל: "עברתי שתי לידות שקטות, לפני שנתיים ושלוש, ואני עובדת במערכת הבריאות, ועדיין הייתי צריכה לבצע עבודת בילוש לברר לאיזו חברה קדישא מסרו את העובר. אני כבר מוותרת על לדעת חלקת קבר מדויקת, אבל לאיזה בית עלמין לכוון את הלב שלי כשאני מדליקה נרות?!"

עדות קשה נוספת הייתה עדותה של טלי: "עברתי לידה שקטה לפני 9.5 שנים, ושבע שנים לקח לי לברר היכן קבור הילד. כאשר גיליתי, נציג החברה קדישא לא נתן לי ללכת לחלקה לבדי, ללא ליווי".

ח"כ הרב אורי מקלב הגיב ואמר כי הוא מציע לבדוק את הדברים הנאמרים ביסודיות. "לא קיימות הנחיות ואלו דברים שניתן לצאת ולבדוק בכל רגע נתון. חלקות הקבורה אינן מסוגרות וניתן להגיע אליהן בכל עת.

עוד הוסיף וטען כי אדם הבוחר להתקשר מול חברה קדישא כזו או אחרת צריך להתאים את עצמו לנהלים הנהוגים גם בהליך הקבורה עצמו ובשאר הנושאים. "יש מספר אנשים בודדים שאינם מעוניינים לקבור על פי ההלכה. אלה יכולים לצאת ולהתקשר מול חברות קבורה הפועלות שלא על פי כללי ההלכה. לא ניתן לבוא ולדרוש קבורה מ'חברא קדישא' אך לדרוש שלא לנהוג על פי כל כללי ההלכה".

יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון, סיכמה את הדיון: "הלב כואב, והבטן מתכווצת למשמע סיפורים שכאלה בישראל 2018. אנחנו צריכים להתבייש במצב בו הורה לא יודע איפה קבור הילד שלו, וצריך להפעיל יכולות בלשיות. אם זה מוסדר בנוהל, אז בבקשה להתחיל להטיל סנקציות כספיות על בתי חולים שלא מוסרים את המידע, כי זה פשע ועל פשעים צריך לשלם".

"אני לא יודעת איזה אלוקים יש לחברה קדישא שלא נותנת למשפחה להיות בקבורת הילד שלה, אבל אסור להם להתערב ברצון המשפחה, האדמה של ירושלים היא של כולם בצורה שווה, ומשרד הדתות חייב להוציא בשבועות הקרובים הנחייה ברורה בנושא הזה, ולשלול רישיון לחברה שלא מאפשרת זאת".

"אני דורשת ממשרד הבריאות להוציא הנחייה מידית לכל בתי החולים שטיפול בלידה שקטה יתחיל מיד עם רגע ההחלטה, בנוסף לפרסומו של הנוהל הרחב של תהליך הלידה השקטה מרגע הגילוי. הנוהל חייב לכלול את הליווי, גם בקהילה, הוצאת מכתב סיכום מפורט מבית החולים עם כל הפרטים של ההליך, כל מידע על נתיחה לאחר המוות, כל הפרטים של חברת הקבורה, ומידע על סיוע בקהילה לאחר השחרור".