אום אל חירן
אום אל חירןצילום: הדס פרוש. פלאש 90

האם הקשרים בין מח"ש לבין "קרן אברהם" התחילו בעקבות אירועי אום אל חיראן? בפנייה ששלח ארגון "לביא" לממונה על חופש המידע במשרד המשפטים, דרש הארגון לדעת על אודות הקשרים המתקיימים בין מח"ש לבין ארגון השמאל "קרן אברהם".

בפנייה ביקש הארגון לקבל על מהות הקשר בין מח"ש ובין העמותה ובין היתר ביקש לדעת האם התקיים שיתוף פעולה בין מח"ש ובין עמותת קרן אברהם בנוגע לאירוע הדריסה באום אל-חיראן וכן האם אירועי אום אל-חיראן היו הגורם ליצירת קשר בין מח"ש ובין קרן אברהם.

במענה לשאלות ארגון לביא השיבה הממונה על חופש המידע במשרד המשפטים, עו"ד מיטל כץ, כי אכן התקיימו מספר פגישות בין מח"ש ובין אנשי קרן אברהם, אולם לדבריה "מטרת יצירת הקשר עם העמותה תחומה וממוקדת בפעילות היכרות הדדית לצורך הנגשת מח"ש לבני המגזר הערבי", והוסיפה כי אין לעמותת קרן אברהם כל השפעה על היבטי החקירה המקצועיים של מח"ש.

למרות זאת, סירבה הממונה על חופש המידע במשרד המשפטים להשיב האם התקיים שיתוף פעולה בין מח"ש ובין עמותת קרן אברהם בנוגע לאירוע הדריסה והירי באום אל חיראן, והאם אירועי אום אל חיראן היו הגורם ליצירת הקשר בין מח"ש ובין קרן אברהם.

בתקופה שלאחר האירוע באום אל-חיראן, תקף השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את הדרך שבה חקרה מח"ש את האירוע באום אל-חיראן וקבע כי "המחלקה לחקירות שוטרים, התנהלה בסיפור הזה בצורה שערורייתית, בצורה שהיא קבעה את התוצאה מראש". ורמז כי מערך השיקולים לפיו ניהל מח"ש את החקירה לא היה מקצועי בלבד.

הפנייה לממונה הגיעה לאור הדו"ח שהוציאה מח"ש לשנת 2017, בו נכתב על הקשר עם קרן אברהם – "לצורך חיזוק האמון עם בני המגזר הערבי" וכן צויינה "העשייה הרבה הנעשית דווקא לטובת מתלוננים ממגזר זה, ואת הכמות הלא-מבוטלת של כתבי האישום שמקורם בחיכוך של המשטרה עם בני המגזר".

בהמשך דו"ח זה, נכתב כי מח"ש מתעתדת לקיים שיתוף פעולה קבוע וממוסד עם עמותת השמאל קרן אברהם: "סוכם שבתכנית העבודה של שנת 2018 יווצר ממשק של שיתוף פעולה בין רפרנטים מהמחלקה לחקירות שוטרים לנציגי הקרן, לצורך בניית קשרי אמון, הידוק הקשר, וחשיפת המחלקה במגזר הערבי באמצעים שונים".

גם על שאלות בנוגע למהות הקשר ההולך ומתגבש בין מח"ש ובין קרן אברהם בשנת 2018, סירבו אנשי משרד המשפטים להשיב, בטענה ש"עניין זה עודנו מצוי בשלבי פיתוח וטרם התגבש".

מארגון לביא למען מינהל תקין נמסר: "הקשר שמנהלת מח"ש עם עמותת קרן אברהם פסול וצריך להיפסק לאלתר, מח"ש אינה מקיימת קשרים דומים עם עמותות המטפלות בתיקיהם של מתלוננים מהמתרס השני של הצד הפוליטי".

גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן רמז בראיון שיתכן שמערכת השיקולים שהניעה את מח"ש לא הייתה מקצועית גרידא, ותקף את ההדלפות שיצאו ממח"ש זמן קצר לאחר האירוע.

"אינני יודע למה, אינני יודע אם היו שם שיקולים פוליטיים, אבל היא הדליפה דרך העיתונאים דברים שיצרו דעת קהל כאילו בוודאות לא היה שם פיגוע", אמר ארדן. לדבריו, "יש נתונים שבעיני אם הם היו יוצאים החוצה, אולי הם היו מאזנים את דעת הקהל, וגם את מה שהתקשורת מדווחת, ולא כולם היו מניחים בוודאות שלא היה שם פיגוע".

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר בתגובה לערוץ 7, ''מח"ש פועלת באופן עצמאי ומקצועי במטרה להביא לחקר האמת בכל חקירה שהיא מנהלת, וכך גם בחקירת האירוע באום אל חיראן. החקירה נעשתה באופן יסודי, עצמאי ומקצועי, ללא מעורבות של ארגונים או עמותות כלשהן בחקירה.

''כידוע וכפי שפורסם לאחרונה, לאחר עיון בחומרי החקירה וממצאי החקירה של מח"ש, החליט פרקליט המדינה לסיים את הבדיקה המקיפה שנערכה בקביעה שאין חשד סביר לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים המעורבים באירוע. פרקליט המדינה קבע בין היתר כי פעולתם של השוטרים, אשר נבעה לכאורה מתחושה של סכנת חיים לסביבתם, תחושה שנבעה מנסיבות האירוע, אינה חורגת ממתחם הסבירות בכל הנוגע להצדקה החוקית לשימוש בנשק.

''לגבי קשריה של מח"ש עם ארגונים שונים - מח"ש פועלת לחיזוק הקשרים עם מנהיגים מקרב אוכלוסיות שונות ומגוונות. זאת בין היתר על רקע דו"ח המאבק בגזענות שפורסם בשנת 2016 על ידי היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות. לאור הדו"ח הוחלט כי יינתן בעבודת מח"ש דגש על שלילת קיומה של הטיה על בסיס צבע, דת, גזע או לאום, ומתוך רצון לבסס את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק בכללותה.

''כפי שעולה מהסיכום השנתי שפרסמה מח"ש מקיימת המחלקה שיתופי הפעולה רבים עם מנהיגים וארגונים מאוכלוסיות מגוונות, ביניהם דמויות בולטות בקרב המגזר החרדי בירושלים על כל זרמיו, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, 'יוזמות קרן אברהם', ועם מתאם המאבק בגזענות במשרד המשפטים''.