הכשרת השליחים לעתיד
הכשרת השליחים לעתידצילום: הדר נחמן

כ-30 שליחים ושליחות לעתיד חזרו משבוע סמינריון בפולין המכשיר אותם לקראת שנות השליחות אליה יצאו בשנה הבאה.

השליחים שייצאו לשליחות בתחילת שנה הבאה דרך מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת אור תורה סטון, נמצאים בעיצומו של תהליך ההכשרה, אולם לראשונה חלק מתהליך זה כלל טיסה לסמינריון שנערך במשך שבוע בקהילות היהודיות בפולין, וורשה, לודז', וורוצלב וקרקוב.

זו הפעם הראשונה מאז הוקם המכון לפני 19 שנים, שהשליחים יוצאים לחו"ל כחלק מתהליך ההכשרה שלהם. הבחירה דווקא בפולין אינה מקרית, שכן ארבעה מתוך חמשת רבני הקהילות המכהנים כרגע בפולין, הינם שליחים מטעם מכון שטראוס עמיאל, ועברו תהליך הכשרה דומה לזה שעוברים כעת השליחים החדשים.

במהלך השבוע הגיעו השליחים לעתיד לקהילות שונות בפולין, שם הם נפגשו עם נציגי הקהילות, עם עיתונאי פולני ועם סטודנטים יהודים, ביקרו בבתי הספר ולמדו מקרוב על הקהילות היהודיות, על העבודה החינוכית של השליחים ותפקידיהם השונים, ואף חגגו עם הקהילה ל"ג בעומר.

"תהליך הכשרת השליחים מתחיל בכיתה, בחשיפה לעולם היהודי הרחב, למנהגים השונים, מפגשים עם שליחים שחזרו לארץ ועם נציגי הקהילות שמגיעים לישראל, סמינריונים והרבה סימולציות. אולם ביציאה הזו לחו"ל הם פוגשים את הדברים הללו בשטח, מתוך אמונה כי עד שלא חווים את זה, אי אפשר להבין במה מדובר", מסביר דני אפל, האחראי על גיוס השליחים והקשר עם קהילות במכון שטראוס-עמיאל.

"זו חווית לימוד אחרת כשצריך לטפס על גג הקהילה כדי לראות מקרוב איך מתחזקים מקווה טהרה, או בלשבת בגינה ולשמוע ישראלי שהתחיל חיים חדשים דווקא בלודז', ולהיפגש עם העיתונאי קונסטנטין גברט ולהבין ממנו איך העם הפולני מסתכל עלינו, היהודים החדשים והישנים, ולמה הם כל כך מעוניינים בשימור וחיזוק הקהילות במדינה".

אחד מהנושאים שעלו במהלך השבוע היה הפער בין האופי הישראלי לאופי של הגרים בחו"ל. הצורך להתייחס בכבוד וברגישות לכל אדם, בין עמית לעבודה, חברי קהילה, במפגשים בין דתיים או סתם ברחוב.

"בשטראוס-עמיאל למדנו איך לא לריב עם אנשים", אמר רב הקהילה בוורשה שגם הוא בוגר המכון, הרב אוריאל זרצקי, "איך למתן את התרבות ה'דוגרי' הישראלי שלא תמיד הולך טוב במקומות אחרים, ואיך לעבוד גם עם אנשים שיש לי אתם ויכוח אידיאולוגי חריף, אך רב המשותף על המפריד".

יעקב וקס סיפר בסיום הסמינריון, "אנחנו יוצאים שנה הבאה לשליחות חינוכית בטינק, ניו ג'רזי, אבל מהמסע הזה לקהילות שהם כל כך שונות מהקהילה בה נשרת, למדתי דבר חשוב: צריך להביא אתך את מה שאוהבים, ולהשתמש באהבה הזו לטובת הקהילה. אם זה אוכל, אומנות, מוסיקה ועוד. כל הדברים הללו תורמים לחיי הקהילה ומחברים בין השליח לקהילה, בין חברי הקהילה לעצמם ובין האנשים, נשים וטף ליהודים וליהדות".

הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס עמיאל, אמר כי "מאות ישראלים יוצאים בכל שנה לשליחות בקהילות יהודיות ברחבי העולם, דרך תוכניות שונות, אך ההכשרה שהם עוברים לקראת השליחות דומה. בשנים האחרונות הרגשנו שצריך להתחדש בדרך בהכשרת השליחים, שתכין אותם טוב יותר לנעשה בשטח.

'' הנסיעה הזו לקהילות היהודיות בפולין היא ראשית השינוי, ונעשתה כדי לחשוף בפני השליחים והשליחות לעתיד את האתגרים העומדים בפניהם, בהם האתגרים הפנים קהילתיים וגם אלו הרחבים יותר".

מי שעוד התלווה למשלחת היה מנכ"ל אור תורה סטון, ינון אחימן, שאמר כי "המסע היה לא רק דוגמה ומפגש עם העבודה של השליחים בשטח, אלא בעצם אפשרות לתלמידים לעבור תהליך של שינוי בעצמם, דבר שצריך לקרות לכל שליח ומחנך, רב ומורה. אי אפשר לחולל תהליך אצל הזולת בלי שאתה עובר תהליך בעצמך. אין קירוב ללא התקרבות, ללא הדדיות, ועם השינוי שלי, גם המבט על הזולת משתנה".