פשיעה חקלאית לא צריכה להיות מכת מדינה

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התכנסה לישיבה משותפת עם ועדת הפנים והגנת הסביבה הסביבה, בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד), שעסקה בהתמודדות עם הטרור החקלאי.

הישיבה התקיימה במסגרת השימוע העוסק בטיפול במשבר בחקלאות, אותו יזם ח''כ כבל, שאמר כי הכוונה היא לצאת מהשיבה עם תוצאות מעשיות. ח"כ קיש הוסיף "הטרור החקלאי הוא לא גזירת גורן ואפשר למגר אותו, לשם כך צריך נחישות והשקעה מתאימה".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, אמר כי הפשיעה החקלאית מהווה אחוז זעום מתוך עבירות הרכוש, אך עם זאת המשטרה מבינה שיש לכך משמעויות לאומיות ויכולות להיות לכך גם תוצאות קשות מבחינת החקלאי הבודד.

הוא הוסיף כי ישנה ירידה בפשיעה החקלאית לצד עלייה בדיווחים, ואמר כי אם יהיו משאבים נוספים בוודאי שהתוצאות יהיו טובות יותר. ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר כי המדינה יודעת, כשצריך, לפתח את כיפת ברזל, ולכן עם נחישות של ממשלת ישראל אפשר להתמודד עם התופעה.

ראש ראשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, דורית סלינג'ר, אמרה כי חברות הביטוח הפרטיות לא יכולות לקחת על עצמן נזקים שהם שילוב של טרור, והוסיפה כי בשבועות האחרונים הקימה הרשות שולחן עגול במטרה למצוא פתרון לבעיה הביטוחית, שיתבסס על הקרן לנזקי טבע, שתעניק ביטוח ופיצוי לנזקים שחורגים ממה שהחברות הפרטיות יכולות לכסות.

ח''כ כבל הודיע כי יכנס דיון נוסף בעניין לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ ודרש תשובות מידיות. סלינגר אמרה בתגובה כי היא מתחייבת להביא פתרון בפרק הזמן הזה, בתוך שלושה חודשים. סגנית הממונה על אגף התקציבים באוצר, עדי חכמון, אמרה כי האוצר הקצה 17 מיליון שקל לפיילוט, אך הוסיפה כי אם לא יהיה טיפול באכיפה הביטוח ימשיך להיות לא כלכלי.

ח"כ ענת ברקו מהליכוד אמרה כי צריך לקרוא לזה טרור חקלאי ולטפל בזה כמו שמטפלים בטרור. מפקד מג"ב, ניצב יעקב שבתאי, הציג נתונים שמראים ירידה של 64% בפשיעה החקלאית מאז 2006, ואמר כי יש מהפכה בכמות האכיפה והטיפול. המפכ"ל אלשיך הוסיף: "בתמונה הגדולה זה נראה בדיוק כמו פשיעת רכוש".

ח"כ איתן ברושי מהמחנה הציוני אמר כי קרן נזקי טבע יכולה לפתור את עניין הביטוח, בתנאי שלקבל תקציב של 60 מיליון שקל. הוא הוסיף כי כשהמשטרה נזקקת לתגבור כוחות בירושלים היא חושפת את המגזר החקלאי לפגיעה, ואמר כי שריפת בית אריזה זה טרור לאומני.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם אמרה כי מאז 2006 התקיימו 15 דיונים זהים בנושא, והדברים לא משתנים. גם היא טענה כי עד שלא תהייה התייחסות לפשיעה החקלאית כאל טרור המצב לא ישתנה.

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, התייחס לביטוח ואמר כי קנ"ט יודעת לבטח צאן, בקר ושריפה ובקרוב תוציא פוליסה רביעית. אך הוסיף כי נדרש לכך תקציב של 36 מיליון שקלים השנה. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי אפשר לפתור את הבעיה בהשקעה של 30 מיליון שקל באמצעים טכנולוגיים, ועוד 60 מיליון שקל לקרן לנזקי טבע.

ח"כ שרן השכל (הליכוד) טענה כי 80% מהעבירות לא מדווחות, וכינתה אותן טרור חקלאי לאומני. המפכ"ל אלשיך אמר בתגובה כי המשטרה יודעת על כל מקרה: "שיקום חקלאי אחד שגנבו לו טלה ואנחנו לא יודעים מזה". ח"כ השכל הוסיפה: ''המשטרה קוראת לחקלאים 'מתלוננים סדרתיים' ומציעה להם לשלם פרוטקשין, והדבר מתפשט גם לאתרי בנייה ושכונות מגורים''.

אופיר יפת, נכדו של החקלאי זכריה יפת בן ה-100 ממושב בית זית, סיפר כיצד סבו עלה לארץ והקים את ביתו במושב לפני 64 שנים, וכיצד גנבו לו לפני 3 חודשים 100 כבשים.

הוא תיאר כי חקלאים מכל הארץ סייעו לסבא שלו ואמר: "אספנו עדר חדש, אבל זה לא התפקיד של החקלאים לעזור לסבא שלי,, זה תפקידה של המדינה".

החקלאי עודד כהן הוסיף: "אנחנו מלאי אכזבות מההבטחות ומרגישים שהמדינה החליטה שהחקלאות לא חשובה לה. כשהמדינה תחליט לקחת אחריות היא תדע למצוא תקציבים ומשאבים". מנכ"ל השומר החדש, יואל זילברמן, אמר כי הדיון מנותק מהאווירה בשטח. הוא שיבח את מג"ב על העבודה, אך טען כי אין בעל בית אחד שמטפל בפשיעה והמציאות בשטח היא הזויה.

החקלאי ניסים סרוסי הוסיף: "זה נדמה שאנחנו במדינה אחרת. אני פניתי למשטרה וזלזלו בי, פניתי בכתב למפכ"ל ועד היום לא קיבלתי תשובה. בסוף החלטתי לשלם דמי חסות ואחרי שהפסקתי עם זה שוב גנבו לי ציוד".

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, סיפר כי אתמול תפסו שוטרי מג"ב שניים שגנבו 20 אבטיחים, החרימו את רכבם ופתחו להם תיק. "ככה זה צריך להיות. דין אבטיח אחד צריך להיות כדין שדה שלם", אמר. עם זאת הוסיף כי מצד שני חקלאים מגישים תלונות, מבזבזים את זמנם והתיקים נסגרים.

נציגת משרד המשפטים, ליאנה מגד, ציינה כי המשרד מקדם מהלך שיאפשר לשוטרים לתת קנסות מנהליים במקום, ככלי אכיפה יעיל שיפגע בכיס של העבריינים.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ קיש, סיכם ואמר כי "טרור ופשיעה חקלאית לא צריכים להיות מכת מדינה. שילוב של נחישות באכיפה יחד עם פתרון ביטוחי יאפשר מניעה והקטנת הנזקים. אמשיך לפעול במשותף עם ועדת הכלכלה עד שהממשלה תשלים את המהלך הנדרש בכל האספקטים – מימון, אכיפה וחקיקה".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כבל, סיכם ואמר כי בשבוע הבא יכנס שולחן עגול, יחד עם יו"ר ועדת הפנים, לטיפול בהחמרת הענישה, הגברת האכיפה ופתרון של ביטוח לסוגיו. הוא הוסיף: "16 מיליון השקלים שמציע האוצר רחוקים מהנדרש לתת מענה כולל לבעיה ולא נרפה עד שכל הדברים יתוקצבו ויטופלו".