אודי אדם
אודי אדםצילום: דובר צה"ל

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) קיימה היום (ג') דיון בנושא שקיפות ובקרה על נתוני שכר, כ"א וגמלאות בצה"ל וכן בנושא מעבר צה"ל לנגב, בהשתתפות מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם, וכן החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו.

יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון, "קבענו את הדיון הזה לפני זמן רב על מספר נושאים שחשובים לוועדה, כדי שנוכל לשמוע מפי מנכ"לי המשרדים ישירות עדכונים, אך מנכ"ל משרד האוצר לא הגיע לדיון, לצערי. אנו מתחיל בנושא השקיפות והבקרה על הנתונים ולאחר מכן נעבור לנושא המעבר לנגב, בתקווה לשמוע על התקדמות משמעותית בשניהם מאז הדיון הקודם".

חזקיהו סיפר, "מאז פגישתנו האחרונה יש התקדמות גדולה מאוד בכל הקשור לשקיפות הנתונים. יש לנו שתי מטלות: מיפוי המערכות והנתונים, ועל בסיס המיפוי הזה לבצע את תפקידנו השני - בקרה. התקיימו מספר ישיבות ויש דו שיח ושיתוף פעולה מלא. במהלך החודשים מארס ואפריל הוזרמו לנו כלל נתוני 2017, לגבי מערכות השכר השונות בצבא, במלואם, ואנו עדיין בשלב קליטת הנתונים ושאלות הבהרה, לפני שנוכל לעבור לעיבוד שלהם כבקרה.

''עם זאת, היינו שמחים לקבל נתונים גם לגבי שנים קודמות, כדי לתת משוב טוב יותר. כמו כן, חשוב להזכיר כי השקיפות והבקרה הכי טובות תתבצענה רק כאשר יהיה חשב מטעם האוצר בצה"ל כפי שקיים בכל משרד ממשלתי אחר וגם במשטרה, וכשזה יקרה, זה יעבוד לטובת כולם", הסביר.

תא"ל אריאלה לזרוביץ, ראש אגף תקציבים במשרד הביטחון, אמרה "צה"ל ומשרד הביטחון עמדו במחויבויותיהם בשנים האחרונות ללא דופי, למרות האתגר הגדול לכח האדם בצה"ל בשל כך. כלל הנתונים עליהם התחייבנו בהסכם השקיפות הועברו במלואם ובלוח הזמנים שסוכם. הסיכום בכוונה לא כלל את נתוני השנים שעברו, כי מערכת הנתונים בעבר הייתה בנויה אחת לגמרי, והם לא ניתנים להשוואה שאפשר לחתום על אמינותה.

''בניית מערכת הנתונים של 2017 מחדש, בהתאם לדרישות, הכריחה אותנו לתשומות אדירות. השקיפות במערכות התקציב היא מלאה, ויחד עם הנתונים שהועברו ישנו בסיס איתן לבקרה", הדגישה לזרוביץ.

אודי אדם סיפר כי "אחרי הרבה מאוד מפגשים ודיונים, ובהתאם לדרישות הוועדה ודרישות האוצר, מבחינתנו נושא השקיפות סגור. הריבים שהיו פה בדיונים בין המשרדים לא תרמו לאף אחד, והיום יש אמון בין המשרדים וכולם מרוצים. יש בהחלט עוד סוגיות שצריך לחדד ולדון עד הסוף, אבל אין ספר שאנו במקום אחר".

יו"ר הוועדה דיכטר ציין, "לא בכדי חברי הוועדה מדברים פה על ימות המשיח בעקבות הדברים. כל הכבוד לשני המשרדים שהגענו למקום הזה, ומכאן אנו יוצאים לדרך חדשה. נעבור כעת למעבר צה"ל דרומה".

מנכ''ל משרד הביטחון אמר כי "למרות שלא סוכמו כל הדברים, החלטתי לפרסם את המכרז להקמת קריית המודיעין, בצומת שוקת, והמהלך נוסע. המליצו לי לא לעשות דבר עד שאקבל את כל דרישותיי, ואני מתוך אחריותי ואחריות מערכת הביטחון, שכנעתי את כולם, לרבות הממונה עלי, לצאת למכרז ואז לסגור את הדברים".

"הסיכון באובדן כח האדם האיכותי הוא משמעותי מאוד, ואגף המודיעין מאוד חרד מכך. זה פרויקט לאומי שכדי להשלים אותו הממשלה צריכה לענות על שלושת החסמים: תחבורה, מגורים ותנאי משאבי האנוש. כמשרד, עמדתי אחת לאחת בכל החלטת הממשלה ואני מצפה מכל המשרדים האחרים לעמוד בהן גם כן. ללא המענה, אני לא יכול להתחייב שקריית המודיעין תאוכלס".

יו"ר הוועדה דיכטר העיר, "כאשר מנכ"ל משרד הביטחון אומר שהם לא יאכלסו את הקריה אם הממשלה לא תעמוד בהתחייבויותיה, זו ללא ספק אמירה דרמטית שעל הוועדה לקחת בחשבון".

עופר מרגלית, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ציין כי "גם משרד האוצר רואה את החשיבות הלאומית של מעבר צה"ל דרומה, גם לחיזוק הדרום וגם לפינוי קרקעות במרכז. זה מהלך אמיץ ונכון לצאת לדרך, גם כשלא הכל נפתר. לא יהיה פה פתרון שלא מקובל על מערכת הביטחון, ואנו מאוד קרובים להסכמות, ואני מקווה שכבר בדיון הבא נוכל לעדכן דברים חיוביים".

אופיר כהן, יועץ למשרד התחבורה, ביקש להציג את החלופות לפתרונות תחבורתיים אשר גיבש המשרד לקריית המודיעין, והתחיל באומרו שיש חלופה בצומת שוקת וחלופה בצפון באר שבע.

יו"ר הוועדה אמר כי פרסום המכרז לגבי צומת שוקת מייתרת את הדיון לגבי צפון ב"ש, ואז אמר יובל אדמון, ראש אגף אסטרטגיה במועצה הלאומית לכלכלה "אולי נכון שחברי הוועדה ישמעו את הנתונים לגבי שתי החלופות, היות שראש הממשלה טרם הכריע בסוגיה, ויש משמעויות תקציביות גדולות לכל הכיוונים, ודאי כאשר משרד הביטחון עוד אומר שלא בטוח שיאכלס את הבסיס בצומת שוקת. יש פה אתגר הון אנושי גדול, שצריך לענות עליו, כמו גם את הרצון לפתח אקו-סיסטם של הייטק בבאר שבע, וההבדל בין הדברים יכול להיות ברמת שנים עד הביצוע".

ח''כ דיכטר הסביר כי "הוועדה לא יכולה לדון בצורה רצינית באופציה שהיא שונה מהמכרז אשר כבר פורסם, ועכשיו נרמז שלא מדובר בדבר חלוט". אדם השיב: "לי אין תשובות לכך, למעט העובדה שהמכרז כבר פורסם, לצומת שוקת, אחרי 11 שנים והשקעה של 300 מיליון ₪, וכל חלופה אחרת משמעה עיכוב של עשור". מרגלית: "אנו הבנו שהעסק גמור, וזו אכן גם עמדת משרד הביטחון".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם: "זהו פרויקט לאומי, העברת אוכלוסייה של 30 אלף משרתים, ואף משפחותיהם לנגב, כלומר זו למעשה עיר נוספת שתקום בנגב. כולנו מבינים את הקושי ושמדובר בתהליך שייקח זמן ולא כולם יהיו בדרום כבר ב-2026".

"נאמר כאן בצורה חדה וברורה, שצה"ל ומשרד הביטחון לא יהיו ב'שפגט' בין גלילות לבין צומת שוקת. הרגל תהיה או שם או שם. עופר מרגלית אף אמר באופטימיות שמאוד קרובים לסיכום בכלל הסוגיות. המכרז יצא לדרך, אז תקציבים מתחילים להיות ממומשים ולא יעלה על הדעת שנציג משרד ראש הממשלה יבוא בשלב זה ויגיד שהנושא טרם הוחלט. הוועדה תמשיך לפקח עד לסיום הסיכומים בין משרדי הממשלה".