ניסים סרוסי, חקלאי שגורש מגוש קטיף וכיום מחזיק בכרם ענבים סמוך ליישוב עומר, נאלץ לשלם פרוטקשן לבדואים כדי שלא יכנסו לשטחו ויזיקו לכרם.

לפני מספר חודשים החליט סרוסי להפסיק לשלם ומאז נגנב לו ציוד רב, הגדר נחתכה שוב ושוב והמחסנים נפרצו.

"אחרי שפניתי למפכ"ל המשטרה ולא קיבלתי התייחסות, נכנעתי והחלטתי לקחת את ה'שירות' שלהם. הבנתי שאין לי הרבה מה לעשות. לא הייתי שלם עם ההחלטה וזה צרב לי בבטן כל הזמן, ולא ישנתי בלילות", מספר סרוסי ל"כאן" - תאגיד השידור הישראלי.

סרוסי בן ה-66, תושב מיתר, הסביר מדוע הפסיק לשלם לבדואים שגרים סמוך לכרם הענבים. "עברו שנתיים שהיה לי 'שקט יחסי', והתפוצצתי. והחלטתי שאני לא יכול להמשיך יותר. בדיוק אחרי הבציר הראשון אמרתי להם 'חבר'ה נגמר הסיפור, אני לא בעסק'". מאז, לדבריו, הפריצות חזרו - ובגדול.

"הקמתי פה גדר והיא עמדה אולי שבוע. באו והרימו לי את השער הראשי ועוד שער אחורי, ועוד כמה מאות מטר של גדר. עשו לי עוד כמה נזקים גנבו ציוד, עקרו, כרתו שלושים עצים, והם ממשיכים לטרטר לי ולהציע לי כל מיני הצעות ואני מסרב".

"אני על כזה דבר הולך למשטרה, והמשטרה אומרת לי – 'מה אין לך שומר מקומי? כדאי שיהיה לך'. אני עוד לא יוצא משער המשטרה והתלונה נסגרה".

"הנזק הכי גדול זה הפגיעה בלב ובנשמה שלי. עשו אותי עבד נרצע שאני כבול רק אליהם ואני לא יכול לנהל את חיי כמו שאני רוצה", הוא מעיד. ''כל שקל שאני מרוויח לפני שאני מביא את האוכל הביתה אני צריך לשלם לנבלות האלה. מה עשיתי? שלא לדבר על זה שאני נשלט על ידם בצורה מוחלטת. אז למה לי, בשביל למה באתי לפה לעבד את האדמה, בשביל להיות עבד שלהם?".

סרוסי מתאר כיצד הגיבו לאורך השנים במשטרה לתלונות אלו: "אתה מגיש תלונה. ואז השוטר בתחנה שואל אותך 'יש לך צילומים?' ואין לי צילומים. הוא שואל 'יש לך שומר?' ואני עונה שאין לי. חקירה פשטנית, שאני יכול לראות באתר של המשטרה שהיא נסגרה מיד באותו יום".

לדבריו ההצעה לשלם עבור שירותי השמירה ניתנה לו רק כעצה ידידותית של הנציגים בתחנה. "אומרים לי – 'למה לך להסתבך בצרות? אנחנו לא יכולים לפתור לך את הבעיה. לטובתך אנחנו רק מייעצים לך עצה טובה. תשמש בשירותים שלהם. זה עובד".

במהלך החודש האחרון חל שינוי ביחס לתלונותיו מצד הרשויות ומצד המשטרה. "אם היית שואל אותי לפני שבוע, הייתי אומר לך חד וחלק שאני חש מופקר לחלוטין. אבל אולי בעקבות כל מה שקורה בדרום בתקופה האחרונה, בפעם האחרונה שבאתי והגשתי תלונה, התייחסו לתלונה הזאת מאוד ברצינות. עשה רושם שהם נרתמים לעזור לי ולנסות לאתר את הפריצה הזאת. אבל ימים יגידו אם זה באמת שינוי מדיניות שיביא לתוצאות או שזה עניין של גימיק תקופתי".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, המקרה המתואר נמצא בחקירה פעילה שעדיין מתנהלת ולא הסתיימה כלל. זאת ועוד, לא מוכרת למשטרה כל הפניה של האזרח כאמור וראוי כי טענות חמורות מעין אלו יבדקו ע״י הגורמים המוסמכים טרם יזרקו סתם כך לחלל האוויר. למרות שהפשיעה החקלאית מהווה רק כ-0.7% מסך פשיעת הרכוש בישראל ומתוך הבנת הנזק הנגרם לחקלאים אנו משקיעים מאמץ רב במניעה, סיכול, אכיפה וחקירה של עבירות אלו".

במשטרה הוסיפו כי "כל דיווח על ארוע פשיעה חקלאית מטופל ע״י המשטרה מיידית, לרבות תלונות המתקבלות בגין גביית דמי חסות, כשבשנה האחרונה הוגשו עשרות כתבי אישום בנושא זה. משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת, ובד בבד תמשיך להיאבק בפשיעה החקלאית ובסחיטת דמי חסות באשר הן".