צב"ם בבני עקיבא
צב"ם בבני עקיבאצילום: עצמי

הוועידות האחרונות של בני עקיבא הוציאו תחת ידן החלטות דרמטיות ביותר ביחס לקדושת השבת, ההובלה החברתית בדרך התורה, וחיזקו את סיסמתה הנצחית של התנועה "מובילים בדרך תורה ועבודה".

החלטה חשובה נוספת שהתקבלה בוועידה ה-כ"ד ופחות מדוברת הייתה ביחס לחיזוק לימוד התורה.

"מתוך הכרה בחשיבות הנחלת אהבת התורה וריבוי לומדיה", הוחלט על הרחבת צוותי הבית מדרש או בקיצור "צב"ם", "מחלקת מפעלים תפעל להרחבת 'צוותי בתי מדרש' במחנות הקיץ לכלל השבטים בתנועה בסגנון הקיים במחנה הרא"ה".

במקביל להצהרות התנועה, ישנה תנופה גדולה בתוך התנועה שבאה מהשטח ללימוד תורה, כבר כמה שנים שבשקט בשקט מתרחשת מהפכה של ממש בתנועה, מתחת לפני השטח. בחורי ישיבות, 'חובשי בית המדרש' מתלווים בהמוניהם למחנות בני עקיבא, ביחוד במחנה שבט הרא"ה ומרימים את דגל התורה.

"הצליחו לגרום לילדים שבחיים לא חשבו בכלל ללמוד, אשכרה לפתוח ספר עם משניות לשבת ולהתעמק בו להשתתף בתחרויות מגניבות ובאמת להגיע לאהבת תורה אמיתית", מספרת ל"ערוץ 7" מדריכה בתנועה.

"אלו אנשים שעושים את המחנה לחניכים, אנשים יושבים ומשתוקקים לשמוע את הצב"ם, יש להם נחת, אחריות, ברוגע שלהם, הם פנויים להיות עם החברה ולומר להם דברי תורה. מדהים", אומר מדריך נוסף.

בשיחה עם חלק מראשי המערך הם מספרים על מכתבים בהם "מביעים את הערכתם על השנוי שהצוות חולל בחייהם -נתתם בי אמון ביכולת שלי להתפתח רוחנית" - אומר אחד החניכים במכתב. "הפגשתם אותי עם תורה בצורה כל כך כיפית ונעימה-רציתי עוד"-אומר חניך אחר. עדות נוספת לדבריהם היא התופעה בה בחורים שהיו בצוות במהלך השנה מוזמנים לסניפים איתם עבדו לימי עיון ושבתות, לצד הקמתם של קבוצות פייסבוק ווואסטפ העונות לשם "צב"ם".

אנשי צב"ם פועלים בהתנדבות ובלי יותר מדי אמצעים כלכלים, את הנוכחות שלהם ניתן לראות בכל מקום - במסלולים הקלים או הקשים יותר, מדלגים ומקפצים וסוחפים אחריהם חניכים ומדריכים.

החלטת ועידה הכ"ד של התנועה שהתרחשה לפני קצת יותר מחודש ביטאה את המגמה יותר מכל: 283 מתוך 312 הצביעו בעד החלטה להרחיב את צוותי בית המדרש גם על שאר מחנות וגם ליישם תכניות דומות על בסיס קבוע בסניפים.

צוות בית מדרש שואף גבוה. "לא רק לימוד סניפי, מושג אשר היה מקובל מכבר בתנועה, אלא דרישה נוספת לחיבור לתורה בעצמה בחיי היום יום של הסניפים יחד עם הווי ותוכן תורני. ממורלים וחידונים ייחודיים ועד ללימוד משניות כלל מחנתי-בו בכל מחנה מסיימים סדר משניות יחדיו ולימוד בערבים בחבורות על שלל נושאים", אומר רפאל פוליסוק, ראש צוות בית המדרש.