ארז צדוק על רפורמת החשמלחזקי ברוך

ארז צדוק, כלכלן ומנכ"ל בית ההשקעות ''קרנות אביב'', מפרט את הכשלים שקיימים לטענתו ברפורמה שנחתמה בשבוע שעבר בין עובדי חברת החשמל למשרד האוצר ומשרד האנרגיה.

תחילה מסביר צדוק כיצד לדעתו היה צריך להיראות ההסכם על מנת ליצור שוק פתוח ותחרות הוגנת, "רפורמת חשמל אמיתית קודם כל הייתה צריכה להפריד בין הייצור להולכה ולחלוקה. הייצור יהיה על ידי יצרנים פרטיים, ההולכה צריכה להיות על ידי חברת חשמל, זה מה שצריך להישאר באמת בידיה, ורשות החשמל כרגולטור מפקחת על כל העניינים, זה היה יוצר תחרות".

אך לדבריו הרפורמה לא משיגה אף אחד מהיעדים האלה, "נכון להיום, לא רק שלא יצרו תחרות, אפילו הגדילו את הכוח שבידי חברת החשמל. נתנו לחברת חשמל להקים שתי תחנות כוח חדשות מצד אחד, ומצד שני היא צריכה למכור ארבע תחנות כוח ישנות, היא תמכור את התחנות הכי ישנות שלה, ואין לה הגבלה של זמן, אין לה מגבלת מחיר, היא יכולה לקבוע מחיר גבוה, זה יקח כמה שנים שיקח, אולי אפילו עשרות שנים ובינתיים היא מגדילה את הכוח שלה. זה לא רציני, זו לא רפורמה".

צדוק מוסיף למגרעות ההסכם את העובדה שכל חברה המבקשת להתחרות בחברת החשמל תצטרך לנהל מולה משא ומתן.

הוא מתייחס גם לסעיפים ברפורמה הנוגעים למצבת העובדים בחברת החשמל, "לבוא ולהגיד שמתוך 12 וחצי אלף עובדים לפטר 4000 ולהעסיק עוד אלפיים זה לרדת לעשרת אלפים עובדים, זה נשאר גוף מסואב, זה נשאר לא יעיל, החשמל שלנו ישאר יקר. איפה הוזלות החשמל שהבטיחו לנו במתווה הגז? לא נראה הוזלות חשמל בעשור הקרוב, להערכתי אפילו נראה ייקור של החשמל כתוצאה מהרפורמה הזו''.

מדוע חברי הכנסת לא מתנגדים לרפורמה?

"דווקא חברי הכנסת מהקואליציה מתנגדים, ומהשמאל מהאופוזיציה לא מתנגדים שזה דבר מאוד מעניין, אבל הסיבה היא מאוד ברורה - הוועד החזק של חברת חשמל וההסתדרות וניסנקורן שעומדים מאחוריו.

''השמאל לא יתנגד לרפורמה שעושה טוב לוועדים ולהסתדרות. והעובדה שהשמאל לא מתנגד לרפורמה זאת התשובה הכי טובה למי ששואל למי הרפורמה הזאת טובה".

צדוק מסביר למי שחש בלבול מכך שדווקא בזמן ממשלת ימין ובתקופת כהונת שר האוצר כחלון נחתמת רפורמה הפוגעת בשוק החופשי, "יש ניצני התנגדות בקואליציה, יש חברי כנסת שמתנגדים לרפורמה הזאת, חלק גם אומרים את זה בתקשורת, אני מניח שהרבה יותר מתנגדים לא אומרים את זה בתקשורת, לפחות מי שמתעניין, כי אי אפשר להתעניין ולהבין את הנתונים ולא להתנגד לרפורמה הזאת פשוט".

מי עומד מאחורי הרפורמה הזאת?

"שר האוצר משה כחלון בגיבוי של שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ שהוא מגבה כל דבר שזז, הוא גם גיבה את מתווה הגז".

איך זה שכחלון נותן לזה יד?

"כחלון היום בבעיה אלקטורלית. כחלון שיקר לבוחרים שלו, כחלון רימה את הבוחרים שלו וכחלון גם חושש מאוד מעליה צפויה של מחירי הדיור האפשרית בחודשים הבאים. צריך להבין שהתחלות הבניה ירדו בצורה דרמטית, הביקושים נשארים אותו דבר ולפעמים יורדים, על פי כללי הכלכלה המאוד פשוטים מחירי הדיור צפויים לעלות.

''גם הירידה המינורית שהייתה עכשיו לא מסתירה את העליה הגדולה בתקופתו וכחלון בבעיה מאוד רצינית והוא צריך קהל חדש. מי זה הקהל החדש? הנה- הוועדים הגדולים וההסתדרות. כחלון רוצה את התמיכה הפוליטית של ועד עובדי חברת חשמל, של ההסתדרות. הוא מצפה שניסנקורן יעזור לו בבחירות הבאות, והוא עכשיו פונה לתחום הזה הוא פונה להסתדרות והולך להיטיב עם הוועדים הגדולים. זה חברים הסיפור של הרפורמה".

צדוק שב ומסביר כי בסופו של יום צרכן החשמל הישראלי צפוי לראות עליית מחירים, "שר האנרגיה אומר שלא תהיה הוזלה, וכשר האנרגיה אומר שלא תהיה הוזלה אני אומר שתהיה עלייה - למרות מתווה הגז, למרות הרפורמה שאמורה להוזיל ולמרות העובדה שעלויות ייצור חשמל הולכות ויורדות כי האמצעים משתכללים. עובדים עלינו בעיניים משיקולים פוליטיים של תמיכה בוועדים הגדולים זה הסיפור".