ניסיונות פרטיים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. פעילי מרצ בכ"ס
ניסיונות פרטיים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. פעילי מרצ בכ"סצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

"בואו לתפוס עלינו טרמפ - שישי מגיע, ולמרות כל הפעילויות הנהדרות שיש בעיר אתם מעדיפים לצאת עם החבר'ה לתל אביב? העירייה ומחלקת הנוער והצעירים בעמותת סחלבים דואגים לכם לאוטובוס ממודיעין-מכבים-רעות למקומות הבילוי בתל אביב ובחזרה", כך הכריזה עיריית מודיעין במנשר שפרסמה בימים האחרונים.

התגובות לא איחרו לבוא: "היסטוריה במודיעין: בפעם הראשונה, ובאופן גלוי ורשמי, העירייה מפעילה תחבורה ציבורית בשבת", נכתב באחת מכותרות העיתונים המקומיים.

"איש באמונתו יחיה. אני פועל לאיזון ומתן מענה לצרכים של כל תושבי העיר", אמר ראש העיר חיים ביבס, שהצליח לצרף למהלך גם את סגנו אילן בן סעדון, שעד היום התנגד להפעלת העסקים בשבת וכעת שינה את עמדתו בנושא.

מנגד, יש גם מי שלא מתלהבים מהמהלך. "אנחנו מוחים נגד כל שבירת סטטוס קוו", אומר ל'בשבע' ברוך בוחניק, חבר מועצת העיר מודיעין. "בואו נקרא לילד בשמו: אין סטטוס קוו. הציבור הדתי לא מנסה לקדם חוקים דתיים, ומנגד בצד החילוני פתיחת עסקים בשבת בחוק עזר עירוני עברה במועצת העיר כבר בשנים עברו, וגם הפעלת אוטובוס בשבתות לצעירים כבר קרתה במודיעין לפני שש שנים והדבר הופסק על ידם". לדברי בוחניק, יש להחלטה קשר לבחירות שמתקרבות. "פתאום, חצי שנה לפני הבחירות, הנושא של האוטובוסים לצעירים עלה שוב כדי להלהיב ציבור למטרות פוליטיות אינטרסנטיות ויצירת מצג שווא. לאחרונה יש אינפלציה ברמת הנושאים שמעוררים נבחרי ציבור חילונים סביב נושאים של דת, הם מבינים שנושא הדת הוא נפיץ ומעורר פוביות ואנטגוניזם. חבר מועצה אחד העלה הצעה להשתמש במתקני בתי הכנסת בשעות שאנשים לא נמצאים כי זה מבנה שהעירייה הקצתה. חבר מועצה אחר מציע להפסיק את תקציב המקוואות", הוא מספר.

מודיעין היא לא העיר היחידה שבה מתקיימים בתקופה האחרונה ניסיונות מאסיביים לשינוי הסטטוס קוו. גם בערים נוספות כמו רעננה, כפר סבא ובת ים, נשמעים בתקופה האחרונה קולות דומים. הרקע לדברים די ברור: הבחירות המוניציפליות באוקטובר הקרוב מעוררות את ראשי הערים וחברי המועצות לפעילויות, ובעיקר להצהרות בחירות שיעירו את הבוחר החילוני מתרדמתו. המאבק הזה, כך מתברר, תורם לכולם, כשהמפלגות משני הצדדים מנצלות את המצב כדי להראות לציבור בוחריהן שיש מי ששומר עליהם, והדבר החשוב מכולם מבחינת המועמדים – להוציא את הציבור מהבית כדי שיפקוד את הקלפיות.

ברעננה למשל, ההצהרות לשינוי הסטטוס קוו מונחות באופן תדיר על השולחן. מפלגת מרצ, שמחזיקה בחמישה מנדטים מתוך 19 בעירייה, פועלת רבות בצד המעשי ולא רק ההצהרתי. "יו"ר סיעת מרצ ברעננה נפגשה עם מנהלי קניון רננים כדי לנסות לשכנע אותם לפתוח חנויות בשבת. יש בשכונת נווה זמר מסעדה שפתוחה בשבת, הם פועלים כדי שעוד מסעדה תהיה פתוחה בשבת ויש מלחמה על זה. יותר מכך, יש מסעדה שנמצאת במתחם שכביכול מוסכם שיהיה פתוח בשבת, ובעל המסעדה החליט להיות כשר אז מרצ קראו להחרים אותו ונסגרה לו המסעדה", אומר ל'בשבע' עו"ד אלי אלוש, חבר מועצת העיר רעננה מטעם סיעת 'מאמינים ברעננה' ויו"ר ועדת קליטה בעיר.

לדברי אלוש, אנשי מרצ ברעננה מנסים לשנות את הסטטוס קוו בעיר לגבי פתיחת חנויות בשבת, תחבורה בשבת וחנויות לממכר חזיר. "כדי לשמר את הסטטוס קוו הקיים ולא לאפשר למרצ להשתלט על השיח, הציבור הדתי צריך להתאחד ולהגיע עם כוח אחד משותף, אבל לצערנו לא נראה שזה יקרה".

"אין דבר כזה סטטוס קוו"

בשיחה עם רונית וינטראוב, יו"ר סיעת מרצ 'רעננה החופשית' וסגנית ראש העיר רעננה, היא מאשרת את הניסיונות לשינוי הסטטוס קוו. "הצלחתי לגרום לכך שמתקני התרבות העירוניים פתוחים ונותנים פעילות סופ"ש, מופעי שבת בבוקר לגמלאים, מופעי שישי, מוזיקה וסטנד אפ, הצגות ילדים בשבת בבוקר. בקיץ העירייה מפעילה אוטובוס שאוסף את הילדים בשעות הערב מרחבי העיר למוקדי בילוי גם בלילות שישי. ובאשר לתחבורה בסופי שבוע, אני מדברת על תחבורת פנאי שמסייעת לאנשים שרוצים לבלות בסופ"ש אבל אין להם מכונית, זה נושא שיש לו יותר היבט חברתי משמעותי".

וינטראוב מנמקת את צעדיה גם בטענת הרוב החילוני ברעננה, לעומת הדתיים אשר מונים לדבריה רק כ‑20 עד 25 אחוזים מתושבי העיר. את הטענה הזאת דוחה אלוש, "בעיר ישנם בין 35 ל‑40 אחוז דתיים. הנתונים שלה הם מ‑2013, ובתור יו"ר ועדת קליטה אני יכול להגיד שהצטרפו מאז קרוב ל‑13 אלף צרפתים שרובם מקשה אחת – ספרדים, דתיים וימנים. נוסף לכך יש חילונים שמתנגדים מכול וכול לכך שברחוב אחוזה יפתחו חנויות, לא בגלל הסטטוס קוו, כי זה מה שיפה ברעננה, השקט והשלווה. ישבתי עם יהודי לא דתי שבשבת שם כיפה והולך לבית הכנסת, עושה קידוש ובבוקר מניע את האוטו ונוסע לים. למרות שלכאורה הוא משתייך לקהל של מרצ, הוא לא מסכים לאג'נדה שלהם. אפילו ראש העיר הנוכחי איתן גינזבורג הצהיר בתקשורת לא מכבר שהוא רוצה לשמור על הסטטוס קוו בעיר".

הניסיונות של מרצ לשינוי הסטטוס קוו מתקיימים גם בעיר הסמוכה כפר סבא. "עשינו כמה ניסיונות פרטיים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בשיתוף המגזר הפרטי, הפעלנו קו לילה במשך חודשיים וחצי, ואנו נערכים עכשיו להפעלה של שירות אוטובוסים קבוע בשיתוף עם תנועת שבוס", אומר ל'בשבע' חבר מועצת העיר כפר סבא ויו"ר סיעת מרצ בעירייה, עילאי הרסגור-הנדין, אשר מתמודד גם לראשות העיר. "אין דבר כזה באמת סטטוס קוו, מצב שלא משתנה. הסטטוס קוו השתנה כל הזמן מאז קום המדינה, לפעמים לצד הדתי ולפעמים לצד השני. צריך להתאים את מציאות החיים בישראל. אנחנו לא יכולים להתעלם מהרגלי החיים של האנשים ומהצרכים של האוכלוסייה בכפר סבא, שרובה חילונית".

גם הנדין מונה את רשימת הישגיו בתחום זה בתקופה האחרונה: "אנו מביעים תמיכה עקבית בעסקים, נלחמים למען שינוי חוק העזר העירוני במועצת העיר כדי שעיריית כפר סבא תקבל זכות עמידה בעתירה לבג"ץ נגד חוק המרכולים, עשינו החתמות נגד סגירת הקניונים בשבת ואנחנו עושים פעילות שטח בנושא". עם זאת, הנדין מודה שבתחום התחבורה הציבורית בשבת נראה ששום דבר לא ישתנה בזמן הקרוב. "לצערי לא היה שיתוף פעולה טוב עם הנהלת העירייה בעניין הזה, אבל זה מאבק לטווח ארוך ואני בטוח שננצח בו".

נקודה נוספת שאליה מתייחס הנדין קשורה לקמפיין ה"הדתה" שתפס תאוצה בכמה ערים. "ראינו ניסיונות של עמותות שנכנסו לבתי ספר חילוניים כדי ללמד תכנים שהם דתיים מובהקים, והצלחנו להוציא כמה עמותות מבתי הספר. פעלתי גם נגד התופעה של הדרת נשים, כולל מקרה שבו חשפתי שהכריחו תלמידות תיכון חילוני לשבת מאחור באירוע בהיכל תרבות". למרות זאת טוען הנדין כי אין מדובר במאבק בין דתיים לחילונים בעיר, "בין התושבים עצמם בעיר אין שום עימות. אפשר לחיות ביחד, להגיע למצב שכל אחד מהמגזרים חי את אמונתו. מה שלא צריך לעשות זה לכפות על צד אחד אמונה של צד אחר".

ניסיונות של מרצ לפעול לשינוי הסטטוס קוו בתחום הדת מתרחשים גם בערים נוספות כמו בת ים, שם הכריזה לאחרונה קטי פיאסצקי, המועמדת לראשות העיר מטעם מרצ, על כוונות דומות, וכמו פתח תקווה, שם נאמרו הדברים על ידי מוניקה כהן, נציגת מרצ בהתמודדות על מקום במועצת העיר. עם זאת, משיחות עם גורמים בכירים בעיריות הללו נראה שלאור אופיין הדתי והמסורתי של הערים הללו ולנוכח כוחה הפוליטי הדל של מרצ בהן, אין סיכוי קרוב להיתכנות ההצהרות. "מדובר באמירות פוליטיות שאין להן שורש במציאות, הכול קשור במערכת הבחירות הקרבה", אומרים שם.

[email protected]