ארכיון
ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לראשונה, אחרי זמן רב, ייערך מחר (ראשון) דיון בקבינט המדיני ביטחוני לגבי המצב ההומניטרי בעזה והדרכים של ישראל לשפר אותו, תוך עקיפת שלטון חמאס.

בדיון יעלה ראש הממשלה מספר תוכניות הקשורות למצב ההומניטרי - כולל זו הותיקה של השר ישראל כ"ץ להקמת אי מלאכותי לחופי עזה - תוכנית שכבר נידונה בקבינט לפני שנה בדיוק אך בלחץ השר אביגדור ליברמן לא התקיימה הצבעה עליה.

נזכיר כי בדיון ההוא הציע השר כץ שבאי המלאכותי תהיה שליטה בינלאומית ויוקמו בו נמל ימי ומתקני חשמל ומים שישמשו את תושבי עזה. ההצעה הזו זכתה לרוב גדול בקבינט, אך כאמור ליברמן טירפד את המשך העיסוק בה.

לערוץ 7 נודע כי ביוזמה בינלאומית תעלה הצעה נוספת, שנידונה בפורומים משותפים לישראל, ארה"ב והאו"ם.

על פי התוכנית, שמקדמים מספר גורמים בינלאומיים במעורבות אמריקנית, ינוצל אזור סיני שמטריד הן את המצרים והן את ישראל כאזור טרור, להקמת מפעלים שיחזקו את הכלכלה העזתית וכן מתקנים שיספקו חשמל ומים לרצועה. התוכנית בנויה על גיוס כספים בינלאומי והמטרה בפעילות בסיני היא לעקוף את הצורך בהידברות כלשהי עם חמאס עד להגעה לשלב חיבור התשתיות לעזה ואז לייצר לחץ מצד תושבי עזה לחיבור התשתיות מסיני.

בירושלים מכירים היטב את התוכנית ונראה שבסביבתו של ראש הממשלה יסכימו לה, במיוחד בשל העובדה שהיא מקובלת גם על פקידי ממשל טראמפ המעורבים בנושא הישראלי-פלסטיני.

גורם מדיני אף אמר הערב (מוצ"ש) לערוץ 7 כי "ראש הממשלה שמע וראה חלק ניכר מהתוכנית הזאת. היא נראית כמו פתרון שישראל תסכים לו, גם אם יהיו מעורבים בו גורמים ערביים שפחות מקובלים עליה".

"נתניהו רוצה מאוד בשיפור המצב ההומניטרי בעזה ותיאום בינלאומי שישראל נמצאת עמוק בתוכו, יכול להוביל מהלך משמעותי", דברי הגורם.

נזכיר כי ראש הממשלה אמר בפגישתו עם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, כי "הסיבה שעזה במשבר הומניטרי היא שחמאס מפנה הרבה משאבים מצרכים אזרחיים למנהרות טרור, וגם משום שהרשות הפלסטינית מקצצת בכספים וחונקת אותה. כשאנחנו מדברים אנחנו בין דמוקרטיות שיש להם אתגרים ופרובוקציות דומות. אנחנו יכולים לטפל במצב הזה ביחד".

הבעיה המרכזית של כל מהלך לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה היא התנגדותו הנחרצת של השר אביגדור ליברמן, שלטענתו שיפור המצב ההומניטרי לא יוריד את המוטיבציה של חמאס וארגוני הטרור בעזה לפגוע בישראל.

ליברמן אמר השבוע בנושא הזה כי "מי שחושב ששיפור המציאות האזרחית-הומניטרית ימנע חיכוך על הגדר, או עפיפונים ושריפות, טועה ומטעה".