רדיפה אובססיבית. ציון אמיר
רדיפה אובססיבית. ציון אמירצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

פרקליטות המדינה החליטה לערער על מה שמוגדר כקולת העונש שהושת על לוחם מג"ב בן דרי שהורשע בהריגתו של פלשתיני לפני ארבע שנים. העונש שנקבע לדרי היה תשעה חודשי מאסר בפועל וחמישים אלף שקלים פיצוי שיועברו למשפחת ההרוג.

בערעור שהוגש נכתב על ידי הפרקליטות כי העונש "אינו מבטא די הצורך את ההגנה על הערך המוגן של קדושת החיים, ואף לא את חומרת מעשיו של המשיב ואת מידת אשמתו, בהתחשב בנסיבות שבהן בוצעו העבירות". גם סוגיית ההרתעה מטרידה את הפרקליטות הכותבת כי "העונש אף חוטא באופן מהותי לשיקולי הרתעת הרבים, להם יש משקל יוצא דופן בעניין שלפנינו".

עו"ד של דרי, עו"ד ציון אמיר, מתייחס ביומן ערוץ 7 להחלטת הפרקליטות ולדבריו מדובר בהחלטה לא נכונה ואולי יהיו שיגדירו אותה אף כשערורייתית. "הנסיבות של האירוע כולו לא מצדיקות את הרדיפה האובססיבית את בן דרי אחרי שהוא כמעט עומד לסיים את עונשו בתחילת חודש אוגוסט. הדבר הזה הוא לצנינים בעינינו. קשה לנו להבין מה פתאום לרדוף לוחם שהגן על המולדת ושלפני הירי ספג יחד עם חבריו יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, עמדו בסכנת חיים, האשימו אותו בעבירת הריגה, הוא זוכה מעבירת ההריגה והורשע בהסדר בעבירה של רשלנות, אז לומר שזה לא מידתי? יש מי שיגיד שזה יותר מדי, אז לערער בבית משפט עליון? זה נראה בעיניי החלטה מאוד לא סבירה לא הגיונית ולא מידתית. החלטה רעה".

באשר לטענת הפרקליטות ולפיה ענישה של תשעה חודשי מאסר אינה מרתיעה את הרבים, משיב עו"ד אמיר ותוהה אם אכן אנו רואים סביבנו מציאות בלתי מורתעת. "מה זה הרתעת הרבים? אנחנו רואים שמדי יום חייל יורה ברשלנות באחרים ויש מאות הרוגים פלשתינים? האם זה המצב אצלנו? האם אי אפשר לבוא ולומר שיש לנו צבא מוסרי, המוסרי ביותר בעולם? לבוא ולהגיד שכאן צריך הרתעה? הרתעה כלפי מי? כלפי צבא פרוע ומשולח רסן שהורג חפים מפשע? מדובר בתקלה רשלנית, קשה ככל שתהיה, אבל כזו שהתרחשה במסגרת מבצעית של מילוי תפקידו להגנת גבולות הארץ. על כך מאתגרים ערכאת ערעור? אני לא מוצא מילים להביע את התדהמה שלי".

וכשהוא נשאל אם בכל זאת יוכל לחלוק איתנו את מחשבותיו אודות המניע שמוביל את הפרקליטות לבחור לנקוט בדרך זו אותה הוא מכנה כרדיפה אובססיבית של הלוחם, משיב עו"ד אמיר ואומר: "אני יכול להעלות בדעתי רק את הנחישות שבה ניהלה הפרקליטות את התיק הזה מלכתחילה. הם האשימו אותו בהריגה וניהלו מאבק משפטי לאורך 3-4 שנים. החזרנו מלחמה שערה. אחרי שהוכחנו שהראיות לא מבססות עבירה של הריגה הואילו בטובם להסכים למחיקת עבירת ההריגה, אבל כנראה עדיין מפעמת בליבם רוח קרב לרדוף את בן דרי גם כשהוא עומד לסיים את ריצוי עונשו. אני לא מבין את התופעה הזו או שאני מבין ולא רוצה לומר את הדברים בשלב הזה. את מה שיש לי לומר מעבר לכך אומר בבית המשפט העליון על המוטיבציה הלא מובנת לי לרדוף לוחם אחרי ארבע שנים של עינוי דין".