אילוסטרציה
אילוסטרציהIstock

וועדת העלייה והקליטה דנה אתמול (שלישי) במצב שידורי רדיו רק"ע, במלאת שנה להעברתו לתאגיד.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד) "מדובר בתחנה היחידה המקשרת את העולים לעניינים בארץ ובחו"ל, ולכן חובה לפתח אותה. על משרדי התקשורת והאוצר להגדיל את מספר התקנים לעובדי הרדיו, לשפר את התוכן ולהחזיר את השפה הטגרית לתחנה".

טלי פלוסקוב (כולנו) ציינה כי "מטרת הרדיו להעניק מידע לעולים שאינם דוברים עברית היטב, כמגזר הקשישים", יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הדגישה כי סוכם לפני שנה שהרדיו ישדר 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ומינוי מנהל לתחנה.

"התחנה אמורה לשרת מיליון איש, אך כיום יש 12 תקנים בלבד - למרות שסוכם על 30. יש לי הרגשה שלאט לאט רוצים 'להרוג את התחנה'. בשביל שהתחנה תוכל לתפקד בצורה נורמאלית חייבים עוד 5 תקנים כמיליון שקל בשנה". לדברי קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) "יש הרבה מחמאות – אך במקביל גם ביקורת. כעיתונאית אני סולדת מהתערבות של תכנים, וקוראת ליתר תשומת לב לדרישת קהל המאזינים", ואילו הח"כ לשעבר שמעון סלומון, דיבר על מיעוט השידורים בשפה הטיגרית. "לא באנו לבקש תוספת כספית, אך בגלל בעיה טכנית לא מונה ממלא-מקום לדובר טיגרית שפרש מתפקידו".

לדברי המדען הראשי במשרד הקליטה, ד"ר זאב חנין, ציבור דוברי הרוסית מונה היום בארץ למעלה ממיליון איש, לכמחצית מהעולים מחמ"ע חשוב מאד שילדיהם יכירו את השפה, ו-2/3 מהצעירים טוענים שהתקשורת בשפה הרוסית חשובה להם מאוד.

שדרן הרדיו, צביקה זילבר, הוסיף כי "התפטרתי כי השידור הציבורי גוסס. תפקיד השידור היה להעביר אינפורמציה והיום זה תחנת רדיו של אנשים סוג ב'. קובעי המדיניות ברדיו לא מבינים את ההוויה הרוסית. חייבים תוכן ברמה הרבה יותר גבוהה, אך במקום תכנית אקטואליה מקבלים תכנית בידור".

מנכ"ל משרד הקליטה, אלכס קושניר, הדגיש את החיוניות בהמשך קיום התחנה, וקרא להעבירה לאחריות משרדו.

נציג התאגיד, ליאור אברבך, השיב כי "ביקשנו להאריך את זמן השידור בשפה הרוסית. כרגע יש רק 13 תקנים בשפה הרוסית ו6 בשפות האחרות. אני אישית מדבר עם מאזינים ומקשיב להעדפות שלהם, אך מנסים לקיים פה דיון פוליטי ולא ענייני. לא פסלתי אף ארגון ציבורי להעלות לשידור. בנושא התקנים הכנסת החליטה לקצץ בתקנים לעומת רשות השידור, והלוואי שיכלנו לקבל תקנים נוספים".