מקצוענות
מקצוענותצילום: דובר צה"ל

בבה"ד 10 נערכה בשבוע שעבר אליפות הרפואה השישית של צה"ל, בהשתתפות 450 חיילים, קצינים ועתודאים מכלל היחידות והמערכים.

כבר בשעה 9:00, עם סיום מירוץ חיל הרפואה שהתקיים באותו בוקר, מילאו חולצות הניאון הצבעוניות את רחבת הבה"ד, והמתחרים יצאו למסע בין תחנות שונות ומאתגרות, בסופן הוכרזו הזוכים הגדולים.

אבל איך ניתן לשפוט את ביצועיהם של חובשים וחובשות קרביים מול אלה של רופאי ורופאות שיניים? מארגני האליפות מצאו פתרון יצירתי: המשתתפים חולקו ל-12 "בתים" על פי תפקידיהם והתמחותם הרפואית - על מנת שיגיעו לתחנות הרלוונטיות להם. כך, ה"אוכלוסייה" של כל בית התחרתה למעשה בינה לבין עצמה, והיה ניתן לקבוע מי 12 המצטיינים בתחומם.

הזוכים הגדולים:

  • בית מערך הסיעוד: קמ"א (קצין מקצועי אקדמאי) יהודה סלים, גדוד "שחר" בחטיבת החילוץ, פיקוד העורף
  • בית מסלול העתודה פסגה: קמ״א עדי רודינסקי, 'פסגה' מחזור ד'
  • בית מערך רפואת השיניים: בסיס חצור, חיל האוויר
  • בית מסלול עתודה 'בינה': ערן זיו
  • בית מערך בריאות הנפש: זרוע היבשה
  • בית מערך בריאות הצבא (ברה"צ): סרן ד"ר קרין בורשטיין, קצינת ברה"צ באוגדה 210, פיקוד הצפון
  • בית מסלול עתודה 'צמרת': קבוצה ג', 'גז' - קמ"ט (קצין מטה) תום קישניבסקי, קמ"א דניאל ברסקי, קמ"א דניאל שטיינברג וקמ"א אור אסולין
  • מצילי חיים: יחידה 504, אגף המודיעין
  • חובשים פלוגתיים (חופ"לים): סמל גיל אשורי, גדוד 934 בחטיבת הנח"ל, פיקוד הדרום
  • בית מרפאות: בית הספר למקצועות האוויר (ביסל"א) 883, חיל האוויר
  • בית אוגדות וחטיבות מרחביות - טיפול נמרץ (טנ"ץ): חטיבת אפרים, אוגדת איו"ש
  • בית חטיבות חיל השריון וחיל התותחנים - גדוד 605, חטיבה 188
  • בית היחידות המיוחדות: 504, אגף המודיעין
  • בית חטיבות חי"ר קל: גדוד 'רם', פיקוד העורף
  • בית חטיבות חי"ר: גדוד 890, חטיבת הצנחנים.
צילום: דובר צה''ל
צילום: דובר צה''ל

האליפות, כך מספרים בחיל הרפואה, היא דרך נוספת ושוברת שגרה לבחינת רמת הכשירות של הגורמים השונים. כל חטיבה, אוגדה ויחידה ערכה תחרויות מוקדמות, ובחרה מתוך מערכי הרפואה השונים את הטובים ביותר שייצגו אותם באליפות.

השנה, התחרות התנהלה במעבר בין תחנות בשני סבבים, כאשר כל תחנה נועדה לבחון את יכולות הצוותים, לזהות ולגשר על פערים קיימים, וכמובן, לחשוף את המערכים והמסלולים השונים הקיימים בחיל זה לזה. 16 התחנות כללו ריצה עם אלונקות, תחנת החייאה, פינוי נמרץ, תחנת טיפול בפצוע בודד, מבחנים עיוניים ומגוון תחנות מאתגרות נוספות.

לצד תחנות אחידות לכלל המתחרים, אלו מ"הבתים" שעבודתם מתבצעת גם בשטח, עברו בתחנות טיפול תחת אש באמצעות סימולטורים של אירוע רב נפגעים, וזאת תחת עיניהם הבוחנות של השופטים, שדימו פצועים בעצמם. מנגד, בתחנות של מערכי רפואת השגרה, העמיקו יותר ביכולות אבחון נכונות של מחלות ופציעות, מתן יחס מתאים למטופלים במצוקה, ומינון מדויק של התרופות.

רס"ן רותם כהן, רמ"ד אימונים בענף הפעלה ומנהלת האליפות, מספרת כי השנה נפתחו בתחרות בתים חדשים המותאמים לאוכלוסיות נוספות בחיל: "זוהי השנה הראשונה בה השתתפו עתודאים ממסלולי העתודה המובחרים בחיל - 'צמרת', 'בינה' ו'פסגה', וגם הפעם הראשונה שהוספנו דוכנים המיועדים לאוכלוסיית החופ"לים ולמערך בריאות הצבא, וגם ביתנים מיוחדים למחלקת רפואה בפיקוד העורף ולמערך הגנת הגבולות".

בין התחנות, בית אחד בלט במיוחד - כיוון שאף אחד מחבריו קשור ישירות לחיל הרפואה. "'מצילי החיים' הוא בית שנפתח מתוך ההבנה שבשעת אמת, בשטח, האנשים הראשונים שיגיעו לחייל הפצוע הם הלוחמים עצמם", מסבירה רס"ן כהן, "שני לוחמים מכל חטיבה הגיעו לכאן, בלי דבר מלבד הידע שרכשו בזמן הטירונות - במטרה לתרגל, לשפר את ביצועיהם, ולוודא כי בזמן חירום אמיתי יש להם את הכלים להציל חיים".

צילום: דובר צה''ל
צילום: דובר צה''ל

לקראת השעה 17:00, החלו השופטים ומנהלי התחנות לרכז את תוצאות התחרות. לאורך כל היום הם בחנו את הקבוצות השונות, תיקנו אותם במידת הצורך, ובחרו את המנצחים בכל אחד מהתחומים.

האליפות נחתמה בטקס חגיגי ברחבת המסדרים של קריית ההדרכה. "ברגעים אלו סיימנו את התחרות השישית ברפואה צבאית", הכריז קצין הרפואה הראשי, תא"ל ד"ר טריף בנדר והדגיש: "לעשות תחרות כזאת פעם אחת זה כיף, פעמיים זה נחמד, אך להפוך את התחרות למסורת של שנה אחרי שנה זו כבר מקצוענות. בכל שנה אנחנו משתפרים ומוסיפים עוד תחנות ועוד נקודות לעשייה. זה כוחו של החיל - ומבחינתי כל אחד ואחת מכם הוא מקום ראשון".