עו"ד טל איטקין
עו"ד טל איטקיןעצמי

מתי חובה לשלם לאישה מזונות? כל המידע שאתם צריכים

מזונות אישה הם למעשה העזרה הכלכלית של הבעל לאשתו כאשר בתוך מושג מזונות אישה יש לכלול מזון, שכר דירה, הוצאות שגרתיות על הבית, ביגוד, קוסמטיקה ועוד.

גם הוצאות נוספות כמו הוצאות רכב כגון דלק או טיפולים וגם הוצאות אחרות על הבית כמו תשלום גז, מים או חשמל כלולות במזונות אישה והאחריות של הבעל היא לדאוג לאשתו גם בהוצאות האלו. גבר חייב במזונות לאשתו כל עוד הינם נשואים אך יש מקרים יוצאי דופן שבהם הגבר לא חייב בתשלום המזונות וזאת בשל התנהגות מסוימת של האישה שתשלול ממנה את הזכות במזונות.

המקרים בהם האישה אינה זכאית לתשלום מזונות ע"י הבעל

כאמור אישה זכאית לתשלום מזונות על ידי בעלה אך ישנם מקרים בהם ניתן לשלול ממנה זכות של מזונות ורשימת המקרים בהם נפסלת זכאותה של האישה כוללת מקרה של בגידה, אי קיום מצוות הדת ע"י האישה או אישה הגורמת לבעלה לעבור על חוקי הדת בכוונת מכוון, עזיבת הבית מרצונה של האישה וכמובן סירוב האישה ליחסי אישות עם בעלה, כלומר אינה המסרבת לנהל עם בעלה אורח חיים תקין. במקרים אלו ככל הנראה תישלל זכאותה של האישה למזונות כאשר על הגבר חלה כמובן חובת ההוכחה לגבי כל המקרים האלו.

מהו סכום המזונות להם זכאית האישה?

כמובן שכל מקרה שונה ממשנהו וכל מקרה הוא לגופו אבל כן אפשר לומר שיש דרך מסוימת שדרכה ניתן לקבוע את גובה המזונות של האישה. כאשר עולה השאלה כמה משלמים מזונות לאישה התשובה לכך נעוצה בעיקר בשכר של הגבר ובהכנסות הנוספות שלו כתוצאה מבעלות על נכסים. בנוסף, יש לקחת בחשבון את התנאים להם הורגלה האישה בזמן הנישואין וכך למעשה אפשר להגיע לסכום אותו ישלם הגבר מדי חודש לאשתו. חשוב להדגיש כי גבר שירד מנכסיו או שנכנס לקשיים כלכליים עדיין חייב לשלם מזונות לאשתו וזאת על אף שמבחינה כלכלית הוא נמצא במצב לא קל.

"עולה עמו ואינה יורדת עמו"- מה פירוש המשפט?

בהמשך לדברים אשר נכתבו בפסקה הקודמת, ישנו המשפט הידוע הכתוב בכותרת מעלה. המשפט למעשה מדגיש את העובדה שעל הבעל חלה החובה לספק לאשתו את התנאים להם הורגלה כאשר חיה עמו וזאת גם אם הגיעה ממצב כלכלי קשה טרם הנישואין. לדוגמה אישה מבית עני במיוחד אשר התחתנה עם אדם בעל אמצעים ולאחר כעשר שנים החליטו על פרידה, הבעל יהיה חייב לספק לאשתו את אותם התנאים להם הורגלה בזמן נישואיה ללא שום קשר ליכולת הכלכלית הנמוכה שהייתה לה טרם הנישואין. גם אם האישה לא יכלה להרשות לעצמה יציאה למסעדה פשוטה טרם הנישואין וכיום היא סועדת רק במקומות יוקרתיים הבעל יצטרך למצוא פתרון על מנת לספק לאשתו את מבוקשה.

במקרה והבעל נקלע למצב כלכלי קשה שאפילו לעצמו אינו יכול לספק את התנאים להם התרגל ייאלץ למצוא פתרון כדי שלפחות יוכל לספק לאשתו את התנאים שלפני הנישואין. לכן נאמר במשפט "עולה עמו", כלומר חיה בתנאים שלה הורגלה במהלך הנישואין אך המשך המשפט הוא "ואינו יורדת עמו", כלומר היא לא תרד בתנאים להם הורגלה ובטח שלא לתנאים שהיו לה טרם הנישואין. כאשר מחפשים עורך דין גירושין בחיפה והסביבה זה בוודאי לא הזמן לקחת סיכונים ובוודאי לא הזמן לעשות ניסויים מיותרים אחרי שהנישואים התפרקו, זה הזמן לבחור עורכת דין רצינית ואמינה שתוכל ללוות אתכם בכל התהליך ולהבטיח לכם את התנאים הטובים ביותר שתוכלו לקבל.

מחפשים עורך דין גירושין בחיפה? פנו עוד היום לעו"ד טל איטקין: http://www.itkintal.co.il