מאהל המחאה
מאהל המחאהצילום: ארגון שומרי הבית

ארגון 'שומרי הבית', הנלחם למען הרחקת אסדות הגז מחופי ישראל, הקים "עיר אוהלים" באתר העבודות של חברת 'נובל אנרג'י' כמחאה על תכנון הקמת אסדה לויתן בסמוך לחוף דור.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד ממובילי המאבק, טל גונן, הקובע כי לא מדובר בעוד מאהל מחאה. "במסגרת המאבק להרחקת אסדת הגז הבנו שאין לנו ברירה, ואם מי שאמור לשמור עלינו לא שומר עלינו נעשה זאת בעצמנו ובהתארנות ספומנטאנית הגענו לכאן במאות. עשינו היסטוריה בהתיישבות שלנו במקום הזה. עצרנו את העבודות".

"מדי יום ראשון מגיע לכאן צי משאיות, שופלים ורכבי עבודה והבוקר העבודות הללו פסקו ואת רעש השופלים מחליפה שירה ונגינה. יש כאן שרשרת אנושית אדירה של אנשים. זה כבר מאבק ארצי. במאהל הזה נמצאים אנשים מבאר שבע ועד קרית שמונה ומכל הארץ, ערבים, יהודים, דתיים וחילוניים, כולנו נלחמים על הבריאות שלנו", אומר גונן ומוסיף בנימה האישית: "אני נלחם על החיים של הבנות שלי, ובמאבק הזה נעשה הכול כדי למנוע את הדבר הזה".

עם זאת הוא מדגיש כי "מובן שאנחנו לא משתמשים באלימות או וונדליזם", וכשנשאל איך יגיבו להגעת כוחות משטרה למקום שמן הסתם יקבלו הוראה לאפשר את המשך העבודות הוא משיב: "כל השוטרים שהגיעו לכאן קיבלו קפה ותה. אנחנו לא מתעמתים עם אף אחד. נושא החוקיות בבדיקה. אין כאן שום גדר או שילוט שאוסר להיכנס.

''נהיה במקום הזה כל עוד זה יידרש, עד שהממשלה תקבל את ההחלטה להרחיק את האסדה. במקום להפיק את הגז בפרצוף של תושבי מישור החוף, לעשות את מה שעושים בכל העולם ולהפיק את הגז על פי הבאר, במרחק של 120 קילומטר מהחוף. זה מה שהיזם, נובל אנרג'י, הציע בפרסום למשקיעים שלו. זה מה שעושים בכל העולם. אני מבקשים מהמשטרה לחקור מה הסיבות שהביאו לקירוב האסדה. עד היום לא קיבלנו שום תשובה הגיונית לכך".

לנוכח דבריו אלה של גונן ציטטנו בפניו את דבריו של השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, לפני מספר ימים ביומן ערוץ 7 אודות הסוגיה, ובין השאר טען השר כי "המיקום של אסדת לווייתן נקבע על ידי מומחים משקולים שונים, כולל ביטחוניים. החברה, משיקולים כלכליים, רצתה להרחיק את האסדה מהחוף, אבל המדינה לא הלכה לקראתה משיקולים ביטחוניים".

גונן אינו מקבל את הטיעון וקובעי כי המונח 'שיקול ביטחוני' "נכנס לכל ויכוח בארץ כשם קוד ל'אני לא רוצה שתדברו על הדבר הזה'. יש לנו נתונים אחרים לגמרי מגורמים ברשויות שטוענים שזו לא עמדת משרד הביטחון והשיקול הביטחוני הוא לא השיקול שהביא לקירוב האסדה לחוף. חיל הים ערוך להגן על אסדות בכל מקום. המדינה בונה אסדות על פי הבאר בלב הים וחיל הים ערוך להגן עליהן. ספינות קרב במיליארדי יורו נרכשו בדיוק למשימה הזו".

עוד ביקשנו את התייחסותו של גונן לדברי השר אלקין לפיהם "כל המומחים של הגנת הסביבה אישרו את המיקום הנוכחי. מובן שיהיו כללים כמו שיש על כל מפעל או אסדה אבל המרחק מספיק בטוח" וכן לדבריו של אלקין ולפיהם דווקא האסדה תפתור בעיה של זיהום אוויר כאשר טען כי "עד שאסדת לווייתן תעבוד ימשיכו תחנות הכוח בחדרה לעבוד, והן מזהמות בוודאות ברמה קשה ובאופן יומיומי. אנשים מתים טרם עת בכל שנה בגלל התחנות הפחמיות הללו. כל עיכוב משאיר את התחנות הפחמיות".

על הדברים הללו מגיב גונן בחריפות ואומר: "בעיניי הטיעון הזה הוא ספין מרושע ושקרי. האמירה שאנחנו נגרום לנזק בכך שנעכב את המעבר מפחם לגז זה פשוט ספין".

"המעבר לגז מפחם לא קשור לפיתוח שדה לווייתן. אפשר היה כבר לעבור לגז ללא קשר למאגר לווייתן. על פי פרסומי משרד האנרגיה ולפי החוזה שיש לשדה, רוב הגז של לוייתן מיועד לייצוא למצרים, כלומר תושבי מצרים יקבלו גז נקי ואנחנו נישאר עם הזיהום. המשמעות היא שאנחנו נהיה המאפרה של מצרים וירדן. אין דחיפות לפתח את מאגר לווייתן, ולכן הטענה הזו בעניין המעבר מפחם לגז היא טענה מרושעת ולא נכונה".

באשר לטענת השר לפיה כל המומחים בדקו ואישרו את המיקום שנבחר, אומר גונן: "ידוע לנו שהיו הרבה לאקונות ורשלנות בתהליך האישור. אופציית האסדה הצפה על פי הבאר לא נידונה בכלל בדיונים לגבי התמ"א 37, ולכן ההחלטה שהתקבלה היא לא מקצועית ולא נכונה. זו החלטה שעושה נזק עצום לתושבי ישראל. האסדה תזהם את האוויר יותר מאסדת תמר. לפי נתוני משרד האנרגיה, אסדת תמר מזהמת את האוויר יותר מכל המפעלים בארץ ביחד. כך זה לגבי תמר שנמצאת במרחק של 23 קילומטר מהחוף ואת לוויתן ממקמים במרחק של עשרה קילומטרים, והיא תטפל בפי שתיים גז".

לזאת מוסיף גונן את סוגיית הפגיע החמורה הצפויה לדגה שסביב האסדה, דגה שתתמלא בחומרים מסוכנים ותוגש למאכל בישראל, ואת החשש הכבד מתקלה שתשמיד, כלשונו, את חופי הים בישראל לנצח.

"תושבי המדינה מאוחדים נגד הדבר הזה והכוח שלנו כציבור יהיה חזק יותר מהכוח של כל הגורמים ביחד, גם אם אין לנו הרבה כסף, זמן, עיתונים ומשאבים".