אזור האסון בנחל צפית
אזור האסון בנחל צפיתצילום: הדס פרוש, פלאש 90

עו"ד עמיקם חרל"פ' מומחה לדיני נזיקין שייצג בעבר את משפחות הנספים באסון השיטפון בנחל קומראן מגבה את דרישת ההורים מהאסון בנחל צפית להקים ועדת חקירה.

כזכור, באסון קומראן במאי 2007 קבוצת צעירים התכוננה להתאמן בגלישת סנפלינג במדבר יהודה ובעת שגלשו בנחל קומראן הגיע שיטפון גדול שבסופו נספו ארבעה הרוגים.

בתביעה שהתנהלה כנגד רשות הטבע והגנים נטען כי הצעירים בדקו את תנאי מזג האוויר ולמרות הצפי לשיטפונות הם לא הוזהרו ואף קיבלו תשובה שלילית. רשות הטבע והגנים נאלצה להפרד אז מכמה מיליוני שקלים לטובת פיצוי בהסכם פשרה לאותן משפחות.

בראיון לערוץ 7 אומר עו"ד חרל"פ כי הדרישה של ההורים השכולים באסון נחל צפית להקמת ועדת חקירה אינה מופרכת, "אם הדרישה שלהם היא להקים ועדת חקירה ממלכתית אז צריך לזכור שעד היום הוקמו 18 ועדות חקירה ממלכתיות בלבד, ייתכן שבמקרה הזה יש בסיס לדרישה שכן זה הפך לאסון לאומי לא רק בגלל תוצאות האסון אלא גם בגלל ההשלכות של האסון על כולנו, כשכל ילדינו ממשיכים ללכת לטיולים במסגרות כאלה ואחרות וזה בוודאי ישפיע על ההכנות לטיולים בעתיד.

''לדוגמא במקרה של אסון קומראן היום אין דבר כזה לעשות שם סנפלינג בלי שתהיה תשובה ודאית האם צפויים שיטפונות וגם אם יש חשש של עשרה אחוז סיכוי לשיטפון לא עושים שם סנפלינג. מאז אותו אסון כל המערכות כולל משרד החינוך למדו את הלקחים ולכן לא הייתי פוסל הקמת ועדת חקירה בלתי תלויה או ממלכתית".

עו"ד חרל"פ מעריך שאם חקירת המשטרה תוביל להרשעה כנגד האחראים, תיפתח הדרך גם לתביעה של ההורים השכולים, "המשטרה חוקרת ועושה עבודה טובה. להערכתי באסון בסדר גודל כזה יעשו את כל המאמצים כדי להגיע לבירור האמת ועל פניו לפי הפרסומים יש כאן עילת תביעה מבוססת לחלוטין, ואם במסגרת ההליכים הפליליים תהיה הרשעה הדרך לזכות בתביעה תהיה קלה יותר".

הוא מבין לרגשות ההורים שמתרעמים על כך שטרם זכו להתנצלות מראשי המכינה, "אני רוצה להפריד לחלוטין בין הליך משפטי להליך אמוציונאלי, כולנו בני אדם ומן הראוי להתנצל בפני ההורים ולקחת חלק באבלם. זה עונש מאוד קשה להורים. אני לא יכול לחשוב ולהבין מה הם הרגישו כשההודעות הגיעו אליהם. התנצלות היתה התנהגות אנושית ומתבקשת".