בני הנוער הדתיים שמבלים בחופי הכנרת ומועדים להתנהגויות סיכון, בסך הכול צמאים לקשר. הכנרת
בני הנוער הדתיים שמבלים בחופי הכנרת ומועדים להתנהגויות סיכון, בסך הכול צמאים לקשר. הכנרתצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

לפני כארבע שנים פורסם מחקר נרחב שממנו עלה כי קיימת החמרה בשימוש בחומרים ממכרים ובאלכוהול בקרב תלמידי החמ"ד, וכי במהלך חופשת הקיץ חלה עלייה באירועי אלימות והתנהגויות סיכון.

דפוסי הבילוי והעדר מסגרת בחופשת הקיץ בשילוב לחץ ומצוקה, עלולים להיות מדרון חלקלק. עם זאת, חשוב להדגיש כי עיקר ההתמודדות עם התנהגויות סיכון אינה מתחילה במקרים קיצוניים או בחופשה, אלא מתמקדת בטיפוח בית גידול המסייע במניעה. נער או נערה אינם מחליטים בוקר אחד לנשור מהמערכת, מדובר בתהליך מתמשך.

בסקר קצר שערכתי בקרב בני נוער שמבלים בחופים המיוחדים לחבורות נערים ונערות במהלך החופשה, שאלתי מה מביא אותם לשיחה עם עובדי נוער שמסתובבים שם ובמקומות הבילוי הדומים. התשובה שחזרה על עצמה הייתה "כיף לדבר איתם ויש להם זמן". עוד למדתי כי התנהגויות סיכון יכולות לקרות במקומות שונים. נער או נערה יכולים לצרוך סמים במקום מבודד, אבל הם בוחרים להגיע למרכזי בילוי שבהם נמצאים נערים נוספים. מה שמביא את החבר'ה לשיחה עם עובד נוער ולהגיע למקום שבו נמצאים נערים אחרים הוא הצורך בקשר.

מחקר מעניין שנערך בנושא ההתמכרות יכול ללמד על הערך העצום שיש בקשר משמעותי. בשנת 1981 ערך ד"ר ברוס אלכסנדר את "ניסוי פארק החולדות". הוא לקח 32 חולדות שחולקו לשתי קבוצות שוות. 16 חולדות בודדו ונלקחו לכלובים נפרדים והשאר הוכנסו יחד לפארק החולדות, שם שהו במרחב גדול ונוח. שתי הקבוצות קיבלו תזונה זהה במינונים זהים. החוקרים הכינו תמיסת מורפיום ממותקת בסוכר, כאשר מדי יום הם העלו את מינון הסוכר במשקה. לצד תמיסה זו הונחו מים רגילים שבוודאי היו פחות קורצים במבחן המתיקות.

הממצאים היו חד משמעיים. בכלובים שבהם כל חולדה הייתה לבדה, כל 16 החולדות העדיפו את תמיסת המורפיום מהרגע הראשון ולא היה צורך להמתיק אותה. הן ויתרו לחלוטין על המים. לעומתן, אלו שהיו בקבוצה שבפארק החולדות העדיפו את המים הרגילים. כשהשוו בין הקבוצות מצאו שהחולדות בכלובים המבודדים שתו פי 16 מכמות התמיסה ששתו החולדות בפארק. החוקרים הסיקו מכך כי הקשר מונע או מפחית את צריכת הסמים וההתמכרות.

לכולנו יש צורך טבעי בקשר. הקשר נותן לנו משמעות, תחושת שייכות ושמחה. כשיש חוסר בקשר אנחנו בודדים, חשים ניכור וריחוק מהסביבה ואז עלולים לחפש קשר עם מי שיקל על הכאב ויאפשר לנו לברוח מהתמודדות עם החוסר בקשר.

ימים ללא מסגרת ברורה כמו ימי החופש מחייבים אותנו לחזק את הקשר. למרות שהשילוב בין תוכניותיהם של המתבגרים ובין אלה של ההורים לא תמיד קל ופשוט, חשוב מאוד ליצור במהלך היום איים של קשר - סביב ארוחה, לימוד או חוויה. לשמוע, לעדכן, להתעניין. חיוני למצוא זמן משותף, אחד על אחד, בלי הערות, בלי דו קרב מילולי, רק להיות ביחד. זה נשמע כל כך פשוט וכל כך מובן, אבל לחלק גדול מהנערות ומהנערים בחופים הללו זה חיוני וזה מה שיכול להציל אותם מחיפוש אחר קשר שעלול להיגמר במקומות אפלים. בידינו הדבר.

הכותבת היא ראש התמחות קידום נוער במכללת אורות ישראל