הלוואה יכולה להיות מסוכנת
הלוואה יכולה להיות מסוכנתshutterstock

שלטי חוצות, פרסומות ברדיו ובאינטרנט וכמובן הודעות מאירות עיניים באתרי הבנקים. כולם מנסים למכור לנו הלוואות.

התירוץ לא משנה, רק משתנה מתקופה לתקופה: הלוואה לקראת החגים, לקראת החורף לקראת החופש הגדול. ואם אין תירוץ ספציפי, מזכירים לנו שהרבה זמן לא החלפנו רכב, לא שיפצנו את המטבח או לא יצאנו לחופשה משמעותית, הכל כדי שניקח הלוואה.

אז לפני שלוקחים הלוואה, שימו לב: ראשית, המרוויח העיקרי הוא נותן ההלוואה, מדובר ברווח של סכומי עתק. לצורך הדוגמא, ניקח בחשבון הלוואה של 50,000 ₪ למשך 5 שנים, ההחזר הסופי יהיה כ60,000 ₪ - רווח של 10,000 ₪ - ישר לכיס של הבנק.

הרווח המשני של הבנקים הוא ההלוואה הבאה שתיקחו בגלל שלא עמדתם בהחזר של ההלוואה הראשונה. כן, זה עד כדי כך מטורף.

שנית, הלוואות מעודדות את תרבות הצריכה. כל עוד אין אופציה של הלוואות (יש לזכור שגם פריסה לתשלומים וגם מינוס בבנק הם הלוואות) אנחנו "נאלצים" לחיות ממה שיש ולומדים להסתדר עם זה.

הלוואות נותנות אשליה שיש לנו יותר כסף, גורמות לנו לעלות ברמת החיים, ומעלות את תרבות הצריכה הכללית. מה שממשיך ומתגלגל כמו כדור שלג. קחו כדוגמא את עולם הרכבים. מאז ימי הליסינג וההלוואות, התרחשו שינויים בתגובת שרשרת: זמינות התחבורה הציבורית השתנתה, הפסקנו לחפש עבודה לפי נגישות גאוגרפית, ונוצר מעגל קסמים שבו קשה מאד לחיות ללא רכב.

שלישית, והחשובה מכולם: רובנו פשוט מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואה, מה שמביא אותנו ללקיחת ההלוואה הבאה. רוב המשפחות שלוקחות הלוואה, לא חושבות על סכום ההחזר החודשי שיגדיל את ההוצאות שלהן, כך שבשנה הבאה הן ימצאו את עצמן לוקחות הלוואה כפולה, הן לכיסוי ההלוואה הקודמת והן לכיסוי ההוצאות של השנה החדשה.

אז לפני שאתם חושבים על לקחת הלוואה לאוטו חדש כדי להחליף את הישן, רוצים לטוס עם כל המשפחה אבל אין כסף זמין, או סתם חשבתם לפרוש דשא סינטטי בכל הגינה שלכם – תחשבו טוב טוב האם מדובר בתרבות הצריכה, או שאתם באמת צריכים.

הכותבת היא מלוות משפחות עמותת "מקימי"