אורבן ונתניהו
אורבן ונתניהוצילום: חיים זך, פלאש 90

מחר (רביעי) צפוי להגיע לישראל ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, כאורחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ביקורו של ראש הממשלה ההונגרי מתקיים על רקע קולות מחאה אופוזיציוניים הרואים בקמפיין שהוביל אורבן נגד כניסת מהגרים לארצו קמפיין בעל ניחוח אנטישמי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שלמה כובש, שליח חב"ד להונגריה, רב בית הכנסת העתיק ביותר בהונגריה והרב הצבאי הראשי בהונגריה. הוא מציין כבר בפתח דבריו כי אורבן הנו אחד הפוליטיקאים האקטיביים ביותר באירופה של שלושים השנים האחרונות, ולמעשה הוא מתחיל קדנציה שלישית רצופה ורביעית בכלל.

"הוא מנהיג מפלגת ימין-מרכז שמקבל הרבה פעמים ביקורת על שיתוף פעולה עם אנטישמים או כמי שמתבטא בביטויים בעלי ניחוח אנטישמי. ניתן לומר שברוב הפעמים מדובר במשהו פוליטי בין ימין ושמאל, ממש כמו בארץ", אומר הרב כובש הרואה במתקפה על אורבן מאבק פוליטי פנימי ולא מעבר לכך.

לזאת הוא מוסיף כי גם אורבן עצמו וגם המפלגה שלו "עשו שינוי משמעותי בקשר שלהם למדינת ישראל ולקהילה היהודית. חשוב להדגיש שהרבה פעמים כוללים את הונגריה באנטישמיות הגוברת בבלגיה, גרמניה, אנגליה ומדינות אחרות.

''אך המצב שונה לחלוטין, גם כי אין בהונגריה קהילה מוסלמית גדולה ולכן אין אנטישמיות מוסלמית כמו במדינות הללו, ואין את אנטישמיות החדשה של השמאל הליבראלי שמוביל ואוגנדה בשם הצדק והיושר החברתי נגד ישראל ונגד יהודים באשר הם. זה הבדל מאוד חשוב".

"אנחנו עדים למה שקורה בכל אירופה. הקונצנזוס שהיה קיים במשך הרבה שנים, שהשמאל הליבראלי הוא השותף הטבעי של הקהילות היהודיות, הקונצנזוס הזה משתנה ואנחנו עדים לכך שלהרבה קהילות לוקח זמן לקלוט את הדברים ואת השינוי", אומר הרב כובש ומסביר: "בכמה עשרות השנים האחרונות נהיה שינוי כי המהגרים של שנות השישים והשבעים זרמו למערב אירופה, עלו על הגל של האנטישמיות החדשה וכל מפלגות השמאל שביססו את עצמם על הצדק החברתי בעקבות זיכרון השואה, מעבירים את הבסיס העקרוני הזה לטובת הפלשתינים, והופכים את הפלשתינאים של היום ליהודים של אז ואת היהודים של היום לאנטישמים.

''אני סבור שויקטור אורבן הוא אחד המובילים את השינוי הזה. בשנים האחרונות היו כמה וכמה פעמים שמי שמנע את הביקורת והגינוי של ישראל באיחוד האירופי היו הונגריה ומדינות נוספות באזור הזה כמו צ'כיה, רומניה ומדינות דומות".

"חשוב מאוד להבין שהרבה פעמים מנהיגים מחוץ לישראל מנסים כאילו להפריד בין האינטרסים של ישראל לאלה של הקהילות, הם מנסים לומר שמה שישראל עושה לא קשור אליהם ושהביקורת על ישראל היא לא על היהודים, אבל בפועל ישראל היא מדינת היהודים, וכשתוקפים את ישראל זו מתקפה על היהודים וזה נותן לגיטימציה לגילויי אנטישמיות אגרסיבית. אני מאוד שמח לראות בעלי ברית חדשים לישראל כמו הונגריה אוסטריה ומדינות אחרות".

על היחס של אורבן לישראל מוסיף הרב כובש ומספר כי בעוד "מנהיג לאומני כמו אורבן לא מרבה להביא דוגמאות ממדינות אחרות איך הונגריה צריכה להיראות, אבל אחרי הביקור של נתניהו בשנה שעברה אורבן אמר בתכנית הרדיו שלו, שמאזינים לה עשרה מיליון הונגרים, שישראל היא דוגמא חיה טובה עבור ההונגרים. יש לכך השפעה מאוד חשובה על האנטישמיות".

על הביקורת שמטיחים באורבן כמי שהוביל קמפיין נגד מהגרים במימונו של ג'ורג' סורוס, אומר הרב כובש: "אפשר לראות זאת כעניין אנטישמי ואפשר שלא. כל חודשיים יוצא כאן מחקר בנושא אנטישמיות כדי לראות עד כמה האוכלוסייה הכללית אנטישמית, והוסיפו למשאל הזה שאלה מה מזכיר להם ג'ורג' סורוס, רק שני אחוזים אמרו שהוא מזכיר להם את העניין היהודי, כלומר באוכלוסייה סורוס לא מסמל את היהודים. הוא מעביר ביקורת על היהודים וצריך להיזהר שלא כל מי שמבקר יהודים נגנה את זה כאנטישמיות".

באשר לאורבן עצמו מדגיש הרב כובש כי "לאורבן אף פעם לא היו התבטאויות אנטישמיות. מה שכן היה זה נושאים שנוגעים לזהות הלאומית המתבססת על זיכרון ההיסטוריה ההונגרית במאה העשרים. היות וויקטור אורבן הוביל מפלגה לאומנית ימנית והשלטון בשואה לפני שמונים שנה היה תחת מפלגה לאומנית ימנית, ויש אנשים שנמצאים בקונצנזוס הימני והיו אנטישמיים בעבר, אז כשמציגים אותם כמשהו חיובי אומרים שאולי הם עשו דברים חיוביים אבל הם אנטישמיים, אבל זה לא שויקטור אורבן או כל ממשלה הונגרית מאז נפילת הקומוניזם הייתה בעלת התבטאויות קומוניסטיות".

לקראת תום הדברים נזהר הרב כובש מלפרשן את המתקפות הפנימיות בישראל על הביקור, אם כי הדברים נראים בעיניו כמו ויכוח פוליטי ישראלי מוכר. "האם מישהו מאמין שאם מנהיג אירופי מגיע לכאן ויבטלו את הביקור שלו זה יעשה טוב לישראל או לקהילות היהודיות? הרי כל הקהילות היהודיות, גם אלה שמבקרות את אורבן, מסכימות שהביקור שלו בישראל זה משהו טוב ליחסי ישראל הונגריה ולמצב היהודים בהונגריה".