לפיד: נתניהו שקרן

הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) את הצעת החוק המאפשר ללסביות להביא ילדים באמצעות הליך פונדקאות.

ההסתייגות של ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד שמבקשת להכליל בחוק גם זוגות הומואים, נותרה מחוץ להצעת החוק. בהצבעה בקריאה השלישית שהייתה הצבעה שמית, תמכו 59 והתנגדו 52.

הצעת החוק מבקשת לערוך מספר שינויים בחוק הסכמים לנשיאת עוברים, אשר מסדיר את הליך הפונדקאות בארץ. החוק כיום מאפשר הליך פונדקאות רק לבני זוג איש ואישה, במצב בו לאישה יש קושי רפואי לשאת היריון. השינוי העיקרי בהצעת החוק עוסק בהרחבת מעגל הזכאים להליך פונדקאות גם לנשים ללא בן זוג הסובלות מבעיה רפואית.

בנוסף מוצעים תיקונים נוספים בהסדר ובהם: קביעה כי האם הנושאת לא תהיה נשואה - אולם ועדת האישורים תוכל לאשר לאישה נשואה להיות אם נושאת במקרים מיוחדים המפורטים בהצעה, קביעה כי האם הנושאת תוכל להיות פונדקאית בתנאי שהיא ילדה בעבר לכל היותר 4 לידות, גיל האם הנושאת יהיה 22 שנים עד 39 שנים, האם הנושאת לא הייתה אם נושאת יותר מפעמיים ולא ילדה כאם נושאת ביותר מלידה אחת וכן קביעה לפיה ההורים המיועדים יהיו בני 18 עד 54 שנים ויש להם 2 ילדים משותפים לכל היותר ולגבי אם יחידנית יש לה 2 ילדים גנטיים לכל היותר.

ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני זעם על כך שגברים הומואים לא יכולים לפנות לפונדקאות. "שלמות הקואליציה חשובה לראש הממשלה הרבה יותר מאשר העשייה של הצדק ההיסטורי. הקהילה הגאה היא אולי טובה לקמפיינים של משרד התיירות, אבל עד שזה מגיע לצורך לבחור בינה לבין הסיעות החרדיות כאן בכנסת. אז הבחירה היא מאוד מאוד ברורה.

''חוק הפונדקאות חוקק לפני 22 שנה בכנסת, ואפשר מאז לאלפי זוגות סטרייטים להגשים את חלומם להיות הורים. בזמן הזה הרבה אחרים, אלפים, נידונו למאסר עולם של עלבון, של ערירות ושל אפליה.

''אני אומר לכם, אפילו בנימה אישית, שהחיים יכולים להיות גדושים ומלאים ומספקים ומלאי משמעות, אבל תמיד יש את המרכיב החסר. לכם, זה שיש לכם ילד או ילדה שקוראים לכם מהחדר השני 'אבא', או ילדה שיום לפני היום הולדת מתרגשת ממה שהולך להיות מחר בבוקר, זו מחשבה שהיא כמעט טריוויאלית וטבעית. עבורנו הדבר הזה הוא בלתי מושג. ואני לא יכול לתאר לכם את הכמיהה הזאת לרצות לשמוע או לרצות להיות בתוך הרגע הזה", הוסיף שמולי.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) השתלחה בחברי הכנסת החרדים, "החרדים שהם 5-6%, שישה חברי כנסת, מי אתם שתחליטו בשביל כולנו? מי אתם שתחליטו מי יכול להיות אבא? אומרים שלושה שופטי עליון לחוקק חוק שוויוני ואנחנו אוטמים את אוזנינו".