הסטודנטיות בכניסה לכלא השקמה
הסטודנטיות בכניסה לכלא השקמהצילום: יח"צ

משלחת של סטודנטיות ממכללת חמדת הדרום הגיעה השבוע הגיעה לכלא שקמה באשקלון ליום סיור ולמידה.

הסטודנטיות נפגשו עם אסירים מרקעים שונים, שסיפרו להן את סיפורם האישי ועל התמודדותם כתלמידים במערכת החינוך.

האסירים הציגו את תכניות ההעשרה לעיצוב האישיות בהן הם משתתפים, המעניקות להם יכולת לשקם את חייהם עם צאתם לחופשי, ומופעלות בידי אנשי חינוך וטיפול המלווים אותם ומעניקים להם הבנה, עידוד והכלה.

במהלך הסיור שלווה בידי גורמי החינוך בכלא, נפגשו הסטודנטיות עם ג', שסיפר להן את סיפורו האישי. "גדלתי כילד במשפחה לא מתפקדת ולאורך כל שנות ילדותי לא הייתה לנו דמות הורית ומישהו שיכוון ויוביל אותנו".

הוא הוסיף כי הדמויות שפגש בחיפושיו אחר דמות ההורה, העניקו לו כיוונים שגויים ובכך הובילו אותו לחצות קווים ולאובדן הדרך. "כבר בגיל שלוש עשרה נכנסתי למוסד לעבריינים צעירים. הייתי בורח מידי ערב שישי מהמוסד כדי לקדש לאמי שהייתה מאושפזת במחלקה סגורה לחולי נפש".

אסיר אחר סיכם את היום ודיבר על תחושת הבושה שלו ממעשיו, ועל מידת ההבנה וההכלה שהיה רוצה שילדיו יקבלו מצוות הגן.

"היוזמה לסיור הגיעה מאחת הסטודנטיות", מספרת ראשת החוג והמסלול לגיל הרך במכללת חמדת הדרום, ד"ר איריס גלילי, "בחינוך העכשווי אנו חייבים לחשוב מחוץ לקופסה. אי אפשר להכשיר סטודנטים לחינוך בישיבה בכיתה בלבד, הם צריכים לצאת לשטח ולראות מהו חינוך בפועל, ולהיפגש עם התלמידים, עם הקשיים ולהתמודד עימם".

תהילה, סטודנטית שהשתתפה ביום הסיור, אמרה בסופו, "הדבר המרכזי שלקחתי מיום הלמידה הוא להעצים את הילד, להאמין בו, ולהזכיר לו תמיד שהוא מסוגל ויכול תוך העצמת נקודות החוזק שלו. כגננות לעתיד קיימת עלינו חובה לתת לילדים חום ואהבה בלי סוף ועם זאת להציב גבולות ברורים".