ריבלין ונשיאת קרואטיה במחנה ההשמדה יאסנובץ
ריבלין ונשיאת קרואטיה במחנה ההשמדה יאסנובץצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר היום (רביעי) במחנה ההשמדה והריכוז יאסנובץ, כשהוא מלווה בנשיאת קרואטיה.

יאסנובץ היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול ביותר בקרואטיה מדרום לבירה זאגרב. המחנה הוקם על ידי משטר האוסטשה של קרואטיה העצמאית, ופעל בין השנים 1941-1945. עשרות אלפי יהודים, נרצחו בו.

בטקס שנערך למרגלות האנדרטה המרכזית במחנה, אמר הנשיא "קדיש" לזכר עשרות אלפי הקורבנות היהודיים שנספו במחנה. לאחר מכן נשאו נשיא המדינה ונשיאת קרואטיה דברים והניחו זרים לזכר הנספים למרגלות האנדרטה.

"כארבעים אלף יהודים חיו בשטחה של 'המדינה הקרואטית העצמאית' ערב מלחמת העולם השנייה, קהילות ישראל פרחו כאן, קהילות קטנות אבל פעילות, פטריוטיות. במשך מאות שנים הייתה קרואטיה בית חם ליהודים. אלא שבימי מלחמת העולם השנייה הפך הבית הזה לקבר אחים של מרבית יהודי קרואטיה. רבבות יהודים, מרבית הקהילה היהודית, תינוקות ילדים נשים זקנים וגברים, נרצחו והושמדו באכזריות נוראה, רק בגלל היותם יהודים", אמר ריבלין.

הוא הוסיף כי "מרבית היהודים שחיו במדינת קרואטיה העצמאית נרצחו כאן במחנה יאסנובץ. איתם רבבות רבות של סרבים וצוענים ומתנגדי המשטר שנרצחו באכזריות".

"ישנם כאלה המעדיפים להדחיק את עברם ולראות בו 'חור שחור' שלא דורש עיון או חשבון נפש. יש הסבורים במיוחד היום, שהנסיבות ההיסטוריות של מלחמת העולם השנייה, העובדה שהיו נתונים תחת כיבוש נאצי פוטרת אותם מאחריות מוסרית, אישית ולאומית לזוועות שהתחוללו על אדמתם. נכחתי בכנסת כאשר נשיאי קרואטיה הודו באחריותם המוסרית והלאומית, ביקשו סליחה ונשבעו להמשיך ולהיאבק בנחש ששוכן עדיין עמוק בלב. הוקרנו את דבריהם אז, ואנו מעריכים כמו גם מצפים לראות את מאמציה של הרפובליקה הקרואטית, להבטיח שדפים שחורים אלה של ההיסטוריה לא יישכחו", הבהיר הנשיא.

הוא הוסיף כי "התמודדות עם פשעי העבר היא מסע ארוך שיש להתמיד ולצעוד בו, חרף כל הקשיים, בנחישות ובאומץ. יכולתה של קרואטיה להתמודד עם עברה ולא להתעלם ממשקעי העבר מהווה חובה מוסרית של כל חברה צודקת, ותהווה יסוד חשוב בידידות בין קרואטיה למדינת ישראל".

לדבריו, "כולנו מחויבים לעשות כל מאמץ לכבד את זכר הנרצחים, ולא לתת יד לחקיקה או לכל פגיעה או השתקה של המחקר ההיסטורי בכל הנוגע למעשי הגרמנים הנאצים, והמשטרים שהיו בעלי בריתם. רק התמודדות כנה ואמיצה עם העבר וחינוך הדור הצעיר, הם שעשויים להבטיח לנו במקום הנורא הזה, כי לעולם לא עוד."

נשיאת קרואטיה אמרה, נחרדתי למשמע העדויות על הזוועות שהתרחשו כאן לקורבנות שהנשיא ריבלין העניק להם קול היום. כאן, היום, למרגלות האנדרטה במקום הנורא הזה אני רוצה להביע את צערי העמוק על כל קורבנות השואה בקרואטיה וקורבנות משטר האוסטשה במלחמת העולם השנייה, אשר גרם לסבל נורא לסרבים, צוענים וקרואטים וכל אלה שנחשבו אויבי המשטר באותה עת".

"אני מבקשת להביע שוב את תנחומינו לכל קורבנות השואה מקרואטיה, למשפחות וצאצאיהם של אלה שאינם עוד אתנו. מספר רב של קרואטים התנגדו למשטר זה ומתו במאבק למען החופש, ביניהם היו חסידי אומות העולם מקרואטיה, סמל של אור ואומץ באפלת המלחמה והזוועות. אנו אסירי תודה על אומץ לבם", הוסיפה הנשיאה.