סא"ל ספדה במכינה
סא"ל ספדה במכינהצילום: דו"צ

על אף שעברו ארבע שנים, השמות גיל-עד מיכאל שַׁעֶר, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח עדיין מעוררים תחושות קשות בקרב הציבור הישראלי. מבצע "שובו אחים" שהחל בעקבות חטיפתם, לא ישכח לעולם.

שנה לאחר מציאת גופותיהם של שלושת הנערים, הוקמה מכינת "שובו אחים" בעיר רחובות, כאות כבוד וזיכרון לשלושת הנערים החטופים.

בתחילת השנה, הגיע סא"ל שחר ספדה למכינה לספר את סיפורו האישי בזמן המבצע, סיפור גבורה שהחדיר בנערים ערכים רבים.

במהלך מבצע "שובו אחים" , פיקד ספדה על גדוד לביא שבחטיבת כפיר, הגדוד שהוביל את החיפושים אחר הנערים החטופים עד לרגע מציאת גופותיהם.

ספדה מספר שהחיפושים נערכו שעות רבות ביסודיות, כולם קיוו למצוא את הנערים והיו מוכנים להמשיך במבצע ככל שידרשו. החיילים היו חדורי מטרה, הם הכריזו בפניו: "אנחנו לא נישן, לא נאכל ולא נצא הביתה, אנחנו נחזיר את הילדים הביתה".

"בזמן המבצע, הגדוד היה בלב העשייה, חיפשנו בכל מערה ושיח, זחלנו בין הקוצים. ראיתי את גדולתם של הלוחמים והמפקדים שהיו תחתיי- מהם שאבתי את הכוח", שיחזר ספדה את 18 ימי החיפושים הקשים.

הוא המשיך וסיפר שבמהלך המבצע חייליו הרגישו את התמיכה הציבורית: "באותה התקופה הייתה אחדות מדהימה במדינה- רק לשמר את האחדות הזו ולא רק במצבים מורכבים, כי זה הכוח של עם ישראל".

הפיקוד על הגדוד ועל מסע החיפושים מהווים נקודה משמעותית בשירותו הצבאי ובחייו של ספדה. במהלך החיפושים ניגש אליו אחד החיילים ושאל אותו: "אתה מריח ריח חזק של גופה?", ואכן מאה מטרים מאותה הנקודה נמצא סנדל שהצביע על מקום קבורת הגופות. ברגע מציאת הגופות, ללוחמים היו דמעות של עצב ושמחה. דמעות של עצב כי הגדוד לא התכוון להחזיר את הנערים מתים, אך דמעות של שמחה כי לפחות ניתן למשפחות מקום לבכות בו.

ספדה סיפר על רגע מציאת הגופות ואמר, "אני רואה בזה שליחות. ברגעים כאלה אני שואל את עצמי במה זכיתי לפקד על אנשים כאלה מיוחדים, אני מצדיע לכל חייל וחייל".

החיפושים העיקשים אחר הנערים, חידדו בפני ספדה את המשמעות של שירות קרבי בצבא: "אני חי פה עם אשתי והילדות שלי בזכות אותם אנשים שנתנו מעצמם, עכשיו זה תורי- למען עם ישראל וארץ ישראל", מספר ספדה.

בעקבות חוויות השירות שלו נוהג ספדה להעביר הרצאות בהתנדבות ברחבי הארץ, בהן הוא משתף בחוויותיו האישיות ובכך מחדיר בבני נוער ערכים של נחישות והתמדה, שבאמצעותם ניתן להשיג כל מטרה.

ספדה שיתף את תלמידי מכינת "שובו אחים" בערכים על פיהם פעל במבצע: אומץ ודבקות במטרה, ערכי חטיבת כפיר. "חשוב לזכור שאין לנו מדינה אחרת והלפיד של המדינה עובר מדור לדור!" , דאג להדגיש בפניי בני הנוער. ספדה המליץ לתלמידי המכינה לא לשאול מה המדינה יכולה לתת להם, אלא להגיד וליישם מה הם יכולים לתת למען המדינה. "לכולם יש קשיים בחיים. המכשול נועד כדי שנרגיש שיש לנו אתגר ואחרי שנעבור אותו נרגיש הרגשה מדהימה", הוא מספר.

כך, פגשו בו הבטמו, נווה ורועי שלמדו יחד במכינת "שובו אחים". כל אחד מהם הגיע מרקע שונה למכינה, אך יחד החליטו ללכת בעקבות הערכים המשותפים בהם הם מאמינים. בניגוד לרועי והבטמו שתמיד רצו להיות לוחמים, נווה רצה לשרת בבסיס פתוח. בעקבות הרצאתו של ספדה, הבינו שלושתם את הפעילות המורכבת של חטיבת כפיר, חטיבה בעלת היסטוריה מבצעית ענפה ומפקדים ערכיים ואיכותיים.

רועי מספר שמאז ומתמיד רצה להיות לוחם, אבל מאז השיחה עם הסמח"ט, הוא הבין שבכפיר השירות שלו יהיה הכי משמעותי. נווה שינה את דעתו והחליט שהוא רוצה להיות לוחם בחטיבה המנומרת. לבסוף, רועי ונווה, שחלקו יחד חדר במכינה, חלקו גם חלום משותף, להיות לוחמים בחטיבת כפיר. גם הבטמו הושפע מההרצאה של ספדה והחליט שהוא רוצה לקחת חלק בפעילות הייחודית של החטיבה ולהתמחות בלוחמה בשטח בנוי.

"סמח"ט כפיר, סא"ל שחר ספדה, גרם לי להבין את המשמעות של החטיבה, גרם לי לרצות להיות במקום שמתעסק עם לוחמה בטרור", מספר הבטמו.

"חטיבת כפיר היא אוסף של אנשים עם לב גדול , אנחנו תמיד ניתן את כל מה שצריך לכל משימה לה נידרש", מספר ספדה על החטיבה. "החטיבה תמשיך לגדול ותהפוך בעתיד לחוד החנית בכל התחומים ולא רק בלחימה בטרור, כי האנשים שלה רעבים להצלחות!"